Kvalitativ design Carita Håkansson
Designval Ert syfte styr Kvantitativ design Kvalitativ design
Kvalitativ design Svarar på frågor som börjar med Hur? Vad? Syftet är att Identifiera Beskriva Karaktärisera Förstå
Exempel Hur uppfattar läkare och patienter beröring i primärvårdskonsultationer? Hur upplever patienter med arbetsrelaterade hudsjukdomar sin sjukdom? Vad innebär det för allmänläkare att skriva ut fysisk aktivitet på recept? Vad karakteriserar……..?
Kvalitativ design Fenomenologi Fenomenografi Grounded theory Livshistoria/narrative Aktionsforskning Critical incident Etnografi Innehållsanalys
Vetenskapsteoretisk bas för kvalitativ forskning Mänskliga erfarenheter är komplexa (holistiska) & kan inte förstås genom att analysera delar Människor befinner sig i sociala sammanhang – mening Multipla verkligheter existerar – verkligheten är subjektiv Den som har erfarenhet har mest kunskap
Vad studeras? Empiri undersökningar av verkligheten och därav gjorda erfarenheter, snarare än på i förväg uppställda teorier Dokument (dagböcker, essäer, journaler mm) Mänskligt handlande/samvaro, i naturliga sammanhang (observationer) Människors livsvärld; upplevelser, uppfattningar (intervjuer, fokusgrupper)
Urvalsmetoder icke-slumpmässigt urval Lämplighetsurval Tillgängliga individer tillfrågas Exklusions- och inklusionskriterier Exempel: Intervjua alla i väntrummet Målinriktat urval (strategiskt urval) Styrt urval av informanter på basis av klart definierade kriterier som t ex diagnos, utbildningsnivå, viss yrkesgrupp Representativa – typiska för gruppen Exempel: Typiska tetraplegipatienter som väljs ut av klinisk personal Nätverksurval (snöbollsurval) Informanter ger tips på fler individer Exempel: Kvinnliga drogmissbrukare med AIDS Vilka kan ha rik information om det jag vill studera?
Exempel Semistrukturerade intervjuer Fokusgrupper Exempel 1 15 läkare och 11 patienter intervjuades Fokusgrupper Exempel 3 15 läkare i 3 fokusgrupper diskuterade frågan
Olika typer av intervjuer Strukturerade intervjuer bygger på ett frågeschema, där i princip alla frågor ska besvaras. Strukturerade intervjuer motsvarar i princip skriftliga enkätundersökningar Semistrukturerade intervjuer bygger på att man ställer likartade frågor i olika intervjuer. De är mer flexibla än helt strukturerade intervjuer. Intervjuaren har möjlighet att styra diskussionen med sina specifika frågor (intervjuguide) Ostrukturerade intervjuer bygger på fri konversation, där man upptäcker frågor och svar genom fria samtal
Frågor Vad vill Du veta något om – syftet och ev frågeställningar styr vilka frågor Du ska ställa En övergripande inledande fråga Korta och enkla frågor Uppföljningsfrågor Undvik ledande frågor & ja/nej frågor Exempel: Hur upplever patienter med arbetsrelaterade hudsjukdomar sin sjukdom?
Kvalitetskriterier för intervju Korta, öppna intervjufrågor & långa svar Spontana, rika, specifika & relevanta svar Tolkning under intervjun Verifiera tolkningarna under intervjun
Fokusgrupper 1-3 stora övergripande frågor Följdfrågor vid behov
Analys/bearbetning Transkribering Helhetsbild – genomläsning Systematisk analys utifrån vald analysmetod Textkonstruktion
Exempel 1 Interviews were audioptaped and transcribed Initial transcript analysis was undertaken indepedently of the authors Transcripts were coded Codes we grouped into categories (categories were agreed through discussion) Themes emerged
Exempel 2 Deductive content analyses – categories determined prior to the analyses Inductive content analyses – new categories emerging during the data analysis
Exempel 3 Läste igenom utskrifterna flera gånger – helhetsbild Meningsbärande enheter plockades ut Kondensering och kodning av meningsbärande enheter Gruppering i subkategorier och kategorier Djupare innebörd/mening söktes i analysen
Tema/kategorier/subkategorier spegla syftet med studien vara uttömmande vara ömsesidigt uteslutande Kategorinamnen ska uttrycka innebörd
Analysens syfte Skapa ordning och finna mönster som kan syntetiseras, tolkas och kommuniceras
Textkonstruktion en beskrivande text som är lättillgänglig och läsvärd samt som utgör en version av det undersökta fenomenet Gärna figur/tabell som ger helhetsbild Citat
Resultat 1 Hur uppfattar läkare och patienter beröring i primärvårdskonsultationer? Communication (verbal and non-verbal) in ongoing doctor-patient relationships Communication using touch Limits to the use of touch
Resultat 2 Hur upplever patienter med arbetsrelaterade hudsjukdomar sin sjukdom? Symptoms and label of skin conditions Causes of skin conditions Exagenous causes Endogenous causes Consequences of skin conditions Physical consequences Psychological consequences Economic consequences Social consequences
Resultat 2 forts Controllability of skin conditions Working conditions Skin protection measures Dermatological assessment and treatment Accepting the disease Information seeking Personal accountability
Resultat 3 Vad innebär det för allmänläkare att skriva ut fysisk aktivitet på recept? The tradition makes it hard to change attitudes Shared responsibility is necessary PAP (fysisk aktivitet på recept) has low status and is regarded with distrust Lack of procedures and clear guidelines
Praktiskt exempel Vilka svar hittar Ni på frågan: Hur upplever Ulla-Carin att ha ALS?
Analys
Kvalitativ design Förförståelse Ger underlag för hypotes eller teori Kan inte generaliseras
Trovärdighet Triangulering Mättnad Granskning utförd av kollegor Deltagarkontroller Reflekterande – självgranskning Audit trail – spår av det egna resonerandet
Kvalitet i kvalitativa studier Innebördsrikedom – det unika beskrivs fylligt Struktur – överskådlighet & reduktion av komplexitet Resultatet - ett nytt sätt att se på verkligheten Empirisk förankring – överensstämmelse mellan verklighet och tolkning
Konsistens – hur tolkningen av delarna hänger ihop med helheten Externt värde – hur man lyckats förmedla den praktiska nyttan med resultatet
Kvalitativ kontra kvantitativ Närhet till det levande (subjekt) Jag-du relation Fokus på sammanhang Avstånd till det levande (objekt) Jag-det relation Fokus på åtskilda variabler och strukturer
Beskrivning och förståelse Deltagare/aktör (inifrånperspektiv) Påverkar genom deltagande Variation Beskrivning och förklaring Åskådare, iakttagare (utifrånperspektiv) Variationen kan manipuleras fram Jämförelser/ skillnader
TACK! Carita.hakansson@med.lu.se