I variationsteorins kölvatten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Skola och arbetsliv i samverkan
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Vad är liv?.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
- en modell för skolutveckling
Vad är naturvetenskap i förskolan?
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Högtidstal Retorik.
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
LIKHETSTECKNET Learning study i skolår 6 och 7
The big 5 1.
Undervisning utifrån studenters lärande: Är det möjligt?
Att samtala med ungdomar om tobak
Eller formativt lärande…
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Lokal Pedagogisk Planering
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att synliggöra lärande
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
Läroplansträff fritidshem
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Att vara professionell
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Att jobba språkutvecklande
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
 a) Elevsvar 1 (E)  ”Vi blev mer bofasta eftersom vi skulle skörda maten som vi sått var vi tvungna att stanna kvar där eller komma tillbaks.”  Kommentar:

Lära för livet!.
En kort introduktion Göran Brante
Presentationens avskrift:

I variationsteorins kölvatten Anna Vikström Luleå tekniska universitet

Pendeln och språket Kunskap eller flum? Lärarens professionella uppdrag? Relationen undervisning –lärande? Variationsteorin ger oss möjligheten att tala om det vi gör på ett sätt som kan frigöra oss från pendlandet.

Avhandlingen Ett frö för lärande -En variationsteoretisk studie av undervisning och lärande i grundskolans biologi Luleå Tekniska universitet 2005:14 http://epubl.ltu.se/1402-1544/2005/14/LTU-DT-0514-SE.pdf

Fyra viktiga frågor för en lärare Var är mitt fokus? Vad innebär det att kunna något? Vad skiljer ett sätt att se på något från ett annat sätt att se på samma sak? Vad är möjligt (eller omöjligt) att lära i just den här lärandesituationen?

Göra eller lära naturvetenskap? För givet taganden- Kanske särskilt tydligt inom de tidiga skolårens naturvetenskap?

Utgångspunkten Lärandets objekt, att fokusera flera saker samtidigt: -det som ska läras, den förmåga som ska utvecklas -den som lär -relationen mellan det som ska läras och den som lär Som lärare siktar vi alltid på ett rörligt mål!

Kontraster lyfter fram det generella Naturvetenskap beskriver och förklarar världen på ett generellt giltigt sätt. Variation som påvisar likheter och skillnader öppnar för begreppsbildning. Marita: Det finns ju sånt som kokar när det är kallt!

Lärandeobjektets kritiska aspekter Vad skiljer ett sätt att se på något från ett annat sätt att se på samma sak? Kvalitativa skillnader-handlar inte om rätt eller fel utan om att kunskap och förståelse kan värderas i relation till ett visst syfte.

Vad händer då ett frö gror och en planta växer? Olika sätt att se på fotosyntes och respiration Beatrice: Socker är mat, syre är viktigt (s.105) Camilla: Socker är byggnadsmaterial, syre är viktigt (s. 109) Anna: Socker är bränsle, syre behövs för förbränningen (s. 116) Erik, Emil: Socker är både bränsle och byggnadsmaterial, syre är till för förbränning (s. 122, 123, 103, 126)

Relationen undervisning-lärande Lärandets objekt är något undflyende… Avsikter och intentioner Iscensättande och manifesterande-lärandets rum Erfarande och lärande

Ärtan i vattenglaset Alla lyckades, på sitt sätt… BIRGIT ville att eleverna skulle veta att socker och syre var viktigt (men i hennes läranderum var funktionen osynlig) (s. 106) CAJSA ville att eleverna skulle veta att socker var ett byggnadsmaterial och att solen gav energi till byggnadsarbetet (men syrets funktion förblev osynlig)

Och… ANNIKA ville att eleverna skulle förstå att sockret var ett bränsle, och att syret behövdes till förbränningen (men att sockret användes som byggnadsmaterial förblev osynligt för hennes elever) (s. 118) EVA ville att eleverna skulle förstå att sockret var både ett bränsle och ett byggnadsmaterial (och bara i hennes klassrum var detta möjligt att urskilja) (s. 125)

Trots gemensamma intentioner formades olika läranderum Lärarens individuella sätt att se på och behandla lärandeobjektet spelade en avgörande roll (Kan styrdokument styra skolan?) För att en elev ska förstå något på ett särskilt sätt förutsätts (bl a) att läraren själv har förmågan att förstå detta något på ett särskilt sätt och tilltro till elevernas förmåga att uppnå denna förståelse.

Slutsatser Även mycket unga elever kan utveckla sin förståelse för tämligen abstrakt naturvetenskap om möjligheterna erbjuds dem. Lärare kan lyckas! (även om det finns någon enkel orsak-verkan relation)

Lärare måste också erbjudas lärande Lena, förskollärare: Vad är vatten? Inez, skolledare: Vad är naturvetenskap? Kan Anna träna Luleå Hockey eller sitta som expertkommentator i TV?

Samarbetet universitet-skola Ska vi forskare/lärarutbildare tala om för er hur ni lärare ska göra? Hur kan forskning göra skolan bättre? Hur utvecklar lärare egen kunskap och kompetens? Katarina: Kom och hjälp oss med evolutionen! För att veta vad något är måste man också veta vad det inte är.

Kollektivt problematiserande av lärandets objekt ”För att hjälpa eleverna med att utveckla alla de förmågor, insikter, färdigheter som skolan är till för att hjälpa dem att utveckla , måste lärarna förstå elevernas sätt att tänka och resonera. De måste fatta vad som inte får tas för givet, vad som måste visas och samt hur detta kan ske. Det innebär att lärare tillsammans med andra lärare måste begrunda vad som är svårt för eleverna , vad de redan kan och vad som skall till för att ta nästa steg. De måste kunna planera och följa upp undervisningen tillsammans; diskutera vad som är lärandets syfte och i vilken utsträckning som dessa syften uppnås. ” ( Ference Marton, ”Den forskande läraren” Sep.2009)

Tack för mig!