Kommunförbundet Skåne Nätverksträff för upphandlare 25/ Daniel Moius

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Energiledningssystem
Nackas arbete med hållbara upphandlingar
Rymdstyrelsens strategi med fokus på 2011 – 2015 Olle Norberg Generaldirektör Svensk rymdverksamhet i ett europeiskt perspektiv © Rymdstyrelsen
Hur länge har vi haft vi regler?
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
En sammanhållen etableringskedja
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Upphandling av stöd till bredband
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Välkomna till en dag om eArkiv
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Gränslös vård och omsorg Morgonrock, Norrbottens Läns Landsting, 18 april Jörgen.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Renhållarträffen 2010 Essinge Konferenscenter
Vad vill vi uppnå? Hållbar stadsutveckling Insynsrådet 22 maj 2014 Anette Persson
Sid 1 Strategisk upphandling. Sid 2 Om enkäten Syfte ­Underlag för projektet strategisk upphandling Metod och urval ­Webbformulär ­Formuläret har skickats.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Lantmäteriets informationsförsäljning
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Hållbara offentliga upphandlingar av städtjänster Städbranschen Sverige branschdagar Jönköping Anna Lipkin.
Nationella upphandlingsstödet
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
”ECO-Innovation-Pilot and market replication projects” Total budget: 30 milj. EUR Drygt 40 projekt får finansiering ECO-Innovation.
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Enterprise Europe Network 1 -Rådgivning som tar Europa till företagen Christina Lugnet GD, Tillväxtverket.
Innovationsupphandling - ett verktyg för problemlösning
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
NEA Seminarium 7 december 2004
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Energieffektiviseringsstöd, Pilotlänsuppdrag, Färdplan 2050 och Klimatsamverkan Skåne.
Myndigheternas ansvar - marknadskontroll
––– Närmare koppling till sakfrågor Stockholm
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
HFR 21 november 2008 Elektroniska beställningar – steget före e-fakturan.
Hur är företagsklimatet i Sölvesborg?. Lokalt företagsklimat Handlar om förutsättningar för företagande Vi definierar företagsklimatet som summan av de.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Birgitta Laurent. Så får små företag chansen Exempel på hur Nacka, Nynäshamn, Tyresö och Värmdö försöker underlätta för små företag -Företagarseminarium/Informationsmöte/Företagsmässa.
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Analysseminarium – ÖK maj
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Tillväxtverkets handlingsplan för klimatanpassning i svenska SME
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Näringslivets arbete för miljömål och Agenda 2030
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Kommunförbundet Skåne Nätverksträff för upphandlare 25/1 -10 Daniel Moius

Agenda Uppdraget Arbetsplanen 2010 NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Agenda Uppdraget Arbetsplanen 2010 Diskussion och frågor utifrån ”fokusområden” Avslutande – vilka åtgärder är mest angelägna?

Nationellt upphandlingsstöd Uppdraget ”§ Myndigheten ska utveckla och förvalta ett upphandlingsstöd samt driva utvecklingen av den elektroniska upphandlingen och delta i standardiseringsarbetet på området. I detta ingår att utveckla och sprida hjälpmedel och metoder. Arbetet ska ske i samverkan med berörda intressenter.” Förordning om ändring i instruktion för Kammarkollegiet (2008:1260). Nationellt upphandlingsstöd upphandlingsstöd eUpphandlingsplattform + standardisering a) utveckla och b) sprida hjälpmedel och verktyg Intressenter Intressenter

NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Mål Nationella upphandlingsstödet ska bidra till en mer förenklad, effektiv, kvalitetsmedveten och rättssäker offentlig upphandling, där konkurrensen på marknaden bättre tas tillvara så att skattemedlen kan användas på bästa sätt till nytta för medborgarna, den offentliga sektorn och näringslivet.” stärka upphandlingens strategiska betydelse involvera verksamhetsnära kompetens att upphandling prioriterar hög kvalitet innovationsfrämjande upphandling underlätta för små och medelstora företag att delta i upphandlingarna långsiktigt hållbar utveckling

Tillvarata potentialen till goda offentliga affärer! NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Tillvarata potentialen till goda offentliga affärer! Medborgarnytta Tillväxt Offentliga finanser Näringslivs- utveckling 500 000 000 000 kr Goda konkurrens-förutsättningar Effektiva processer Låga transaktionskostnader Främja kvalitet och innovationer Utveckla praktiska hjälpmedel i samverkan med intressenter !!

NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Utgångspunkter Servicefunktion åt både leverantörer och offentliga köpare (partsneutral) Praktiska hjälpmedel Tät dialog med intressenter Efterfrågestyrt Prioritering av aktiviteter: kostnad/nytta win-win Hög kommunikationsnivå och öppenhet i arbetet Kombinera drivkraft och initiativ med lyhörd samverkan

Finansiering Budgetproposition för 2010: NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Finansiering Budgetproposition för 2010: Anslagsfinansering 12 + 10 mkr  22 mkr årligen Tillkommer öronmärkta pengar för vägledning inom vård och omsorgssektorn 4 mkr årligen. www.Valfrihetswebben.se 5 mkr 2009-2010

2009 - Etablering av funktionen NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET 2009 - Etablering av funktionen Organisera Rekrytering Organisation Arbetsformer, styrdokumentation m m Definiera Planera Genomföra Sammanställning dialogmöten m.m - 30/6 Utkast strategi och handlingsplan - 30/9 Leverans – (löpande) 2009 2010

Definiera Referensgrupp för Nationella upphandlingsstödet Dialogmöten 15/5 – 11/6 Övriga kontakter och kontakt med intressenter Protokoll dialogmöten

Planera Genomförandeplanen för Nationella upphandlingsstödet Dialogmöten 19/10 – 9/11 Beslut om planering 18/12 -09

Genomförandeplanen Fokusområden: Fokus på den goda affären NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Genomförandeplanen Fokusområden: Fokus på den goda affären Upphandlingens strategiska betydelse Underlätta för leverantörer att tävla om offentliga kontrakt Verksamhetens vardagsinköp Effektivare professionell upphandling Obruten elektronisk upphandlingsprocess

Fokus på den goda affären NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Fokus på den goda affären Mål för upphandlingslagstiftning: konkurrensen på marknaden bättre tas tillvara så att skattemedlen kan användas på bästa sätt till nytta för medborgarna, den offentliga sektorn och näringslivet – inre marknadsperspektiv. Problem: Ängslan för att göra fel och riskera att anbud förkastas eller upphandlingar överprövas till domstol riskerar att förskjuta fokus från den goda offentliga affären till att följa formregler. I alltför stor utsträckning att gå på vad man uppfattar som det hanteringsmässigt säkraste alternativet. Aktiviteter: - Vägledningar för att underlätta och förenkla inköp.

Upphandlingens strategiska betydelse NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Upphandlingens strategiska betydelse En allt större del av den offentliga produktionen genomförs i olika alternativa driftsformer efter konkurrensutsättning. Verksamhetsstyrning sker i ökad utsträckning genom kontrakt. Problem: Bristen på koppling mellan upphandlingsfunktion och ledning. Upphandling ses som en kostnad och inte som en möjlighet till innovation och förbättrad kvalitet till bättre ekonomiska villkor. Aktiviteter: - Nyckeltal och ekonomiska indikatorer för upphandling. - Goda exempel på verksamheter som lyckats – resurser för planering och uppföljning. - Seminarier kring strategisk upphandling.

Underlätta för leverantörer att tävla om offentliga kontrakt NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Underlätta för leverantörer att tävla om offentliga kontrakt Att företag vill tävla om offentliga kontrakt är en förutsättning för att potentialen till en väl fungerande offentlig upphandling kan utnyttjas. Problem: Företag upplever att offentlig upphandling är svårt och bökigt. Området har ”dåligt” rykte. Aktiviteter: www.upphandlingsstod.se Svar på frågor – telefon och e-post Vägledning för förfrågningsunderlag Partsöverenskomna krav och villkor Rimlig nivå och omfattning av krav och villkor

Verksamhetens löpande inköp NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Verksamhetens löpande inköp Den största delen av verksamhetens anskaffning sker inte från upphandlings- eller inköpsavdelningen. Direktupphandling och avrop från ramavtal. Problem: Kompetensproblem - svårigheter att göra lagligt och lämpligt. Aktiviteter: - Vägledning för avrop och direktupphandling. - E-upphandlingsplattform - Malldokument och goda exempel från andra som genomfört anskaffning.

Effektivare upphandling NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Effektivare upphandling Stor potential till effektivisering av upphandlingsprocessen finns. Besparingar i form a) bättre villkor pga ökad konkurrens (5%) och b) lägre kostnad pga effektivare process (50-80%). Problem: Systemstöd används inte fullt ut. Aktiviteter: - Elektronisk upphandlingsplattform (förstudie). Metod- och kompetensutbyte. Kartläggning av produkter på marknaden.

Obruten elektronisk upphandlingsprocess NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Obruten elektronisk upphandlingsprocess En sammanhängande kedje är en förutsättning för effektivisering. Problem: Komplex kedja med olika systemkomponter och informationsdatabaser. Avsaknad av standarder för informationsöverföring. Aktiviteter: Processmodellering. Standardiseringsarbete Kartläggning av produkter på marknaden.

Genomföra Redan initierade aktiviteter: NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Genomföra Redan initierade aktiviteter: Enhetlig struktur förfrågningsunderlag www.upphandlingsstod.se Vägledning hemtjänstupphandling LOV (pilot) Utvärdering LOV-databas Standardiseringsarbete elektronisk upphandling EU och nationellt Uppgifter direkt från Skattemyndighet, Kronofogdemyndigheten och Bolagsverket Sveriges ordförandeskap EU E-delegationen

Ytterligare kontakt: nu@kammarkollegiet.se NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Ytterligare kontakt: nu@kammarkollegiet.se