Balanserat Styrkort 2010 Syncentralen Göteborg Synverksamheten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Advertisements

Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Vår vision ETT GOTT LIV UTIFRÅN EGNA VAL Vår verksamhetsidé Med professionella insatser gör vi livet mera möjligt för barn, ungdomar och vuxna med varaktig.
MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer
Solgårdens verksamhetsmål MILJÖ  Solgårdens anställda ska prioritera ett miljömål för året; Solgårdens miljöplan 2013  Samtliga anställda kan och ska.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
– Anette Blomqvist – Ulrica Larsson – Erik Westerlund – Ledarskapsutveckling över gränserna Case Högsby kommun.
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Balanserade Styrkort Västra Götalandsregionen,
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Välkommen till Ledardagen!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Behov av habilitering och rehabilitering
Ramverk för patientmedverkan
Så planerar och samverkar vi bättre för våra mest sjuka äldre
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Vad är god strokevård och rehabilitering ?
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn-
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Medarbetarundersökning 2012
Ett aktivt medarbetarskap
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
Landstingets flerårsplan 2013–2015 Nya perspektiv.
Målbild 2012 Mariestad
Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder
Utveckla samverkan och kunskap om psykisk ohälsa
Strategiska perspektiv på verksamheten
Ulf Uddsten FUB. –Boendet är anpassat till 3-5 funktionshindrade. –Personal är tillgänglig dygnet runt. –De boende har tillgång.
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Finansiell samordning
KomHem – vård, omsorg och rehab nära dig Avtal om hemsjukvården Avtal mellan Landstinget och kommunerna i Jönköpings län om överlåtelse av.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Nyckelorden är ”Flexibilitet med individen i centrum.” Varje individ hos rätt instans. En tydlig kommunikationsplan VERKSAMHETSPLAN ARBETSMARKNADSENHETEN.
Systematiskt arbetsmiljöarbete, likabehandling och samverkan Barn- och utbildning 2015 SAM är arbetsgivarens arbete med att undersöka, riskbedöma, åtgärda.
Region Östergötland Rätt kompetens på rätt plats- Arbetsterapeut som ansvarig för vårdplaneringsprocessen Emelie Larsson, Arbetsterapeut, Ortopedkliniken,
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Ramverk för patientmedverkan
Nätverksträff Trygg hemma 12 oktober 2015
på personer i behov av hjälp
Uppdrag E-hälsa och digitalisering
Kvalitetspolicy Viacon Production AB
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Jämlik psykiatrisk vård
Goda arbetsgivarkontakter och meningsfull praktik
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Timrå – en stark kommun i en växande region
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Presentationens avskrift:

Balanserat Styrkort 2010 Syncentralen Göteborg Synverksamheten Habilitering & Hälsa Västra Götalandsregionen

Vision Vi skall vara ledande i Sverige inom synhabilitering/ rehabilitering och erbjuda patienterna de bästa förutsättningarna utifrån deras behov Genom hög kompetens och aktivt kvalitets/forsknings/ utvecklingsarbete blir vi den mest attraktiva arbetsplatsen och det naturliga valet för personal

Verksamhetsidé Vad Vi erbjuder kvalificerad synhabilitering/rehabilitering Vem Människor i alla åldrar som på grund av en varaktig synnedsättning möter svårigheter i den dagliga livsföringen Hur Genom bred kompetens och ett aktivt kvalitets/forsknings/ utvecklingsarbete ger vi patienten de bästa förutsättningarna att klara sin vardag

Kärnvärden Respekt Delaktighet Tilltro Tydlighet

Målområden Patientperspektiv Processperspektiv Medarbetare- och lärandeperspektiv Ekonomiperspektiv

Patientperspektiv Vi ger rätt åtgärder, har god tillgänglighet och ett bra bemötande

Patientperspektiv Mål Handlingsplan Mätning Resultat Erbjuda tid till förstabesök inom 3 månader Disponera åtgärder utifrån verksamhet och resurser Uppföljning av utförda prestationer på frukostmöte 1 gång/månad Erbjuda tid till återbesök inom planerad prioritering Ge rätt åtgärder Utifrån efterfrågan och Verksamhetsplan 2010 Uppföljning 2 ggr/år Nöjda patienter Mäta patientnöjdhet Fortsatt samverkan med brukarrådet Enkät Brukarrådsmöte 2 ggr/år

Processperspektiv Vi arbetar med god kvalitet på ett effektivt sätt och i aktiv samverkan

Processperspektiv Mål Handlingsplan Mätning Resultat Etablera verksamheten i nya lokaler Flytta Arbeta efter gemensamma rutiner och metoder inom Synverksamheten Deltaga i processer och framtagande av rutiner inom Synverksamheten - VISPH, upphandling, effektmätning, målgrupp Regelbunden redovisning av processerna Förbättra lagersystem för hjälpmedel Införa ny version av Sesam våren 2010 Avrapportering sommaren 2010 Utveckla samverkan mellan Syncentralen - Ögonläkare Skapa rutiner för samverkan Avrapportering 2 ggr/år

Medarbetare- och lärandeperspektiv Vi är en attraktiv och utvecklingsinriktad arbetsplats

Medarbetare- och lärandeperspektiv Mål Handlingsplan Mätning Resultat Stärka och utveckla gemenskapen i arbetsgruppen Aktivitetsdag 1 gång/år Säkerställa verksamhetens kompetensnivå Lokala kompetens-försörjningsplaner Individuella kompetensutvecklingsplaner Vidareutbildning av personal Utvecklingssamtal 1 gång/år Kompetens-utvecklingskort Gemensam genom-gång av utbildnings-behov och utförda utbildningsinsatser 2 ggr/år Skapa delaktighet och medarbetaransvar APT och Frukostmöten Minst 1 gång/månad

Ekonomiperspektiv Vi har en god ekonomisk hushållning

Ekonomiperspektiv Mål Handlingsplan Mätning Resultat Budget i balans Planera och disponera verksamhet utifrån budget Uppföljning av hjälpmedelsbudget 1 gång/månad Uppföljning av den totala budgeten 1 gång/månad på frukostmöte Möta HSNs beställning Erbjuda hab/rehabilitering till ca 1700 individer motsvarande ca 6000 prestationer Uppföljning av utförda prestationer på frukostmöte 1 gång/månad