Samarbetsformer med regionen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Struktur för Ledning i samverkan mellan kommunerna i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen Bakgrund Grundbult - Regional stödstruktur för evidensbaserad.
Advertisements

Allmän trafikplikt En vägledning.
Regionala trafikförsörjningsprogram
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Regionala trafikförsörjningsprogram
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Aktuellt från Västtrafik
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Goda kommunikationer med omvärlden
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Kollektivtrafiken Maria Linder Förvaltningschef.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Västsvenska paketet.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Den kommersiella busstrafiken – En del av trafikförsörjningsprogrammet Magnus Forsberg – Så kan den kommersiella trafiken bidra till kollektivtrafikens.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Välkommen!. Program 10.00Välkommen och uppdatering av vad vi åstadkommit hittills i gruppen (Gunne) 10.20Hur kan ett optimalt styrdokument se ut? Vad.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Hur arbetar Västtrafik med Avtalsprocessen?
Västra Götaland.
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Inriktningsplanering för
Ny kollektivtrafikmyndighet Teknik- och gatukontoret.
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Beredningen infrastruktur - summering Ordförande: Monica Hanson, Trollhättan Beredningsansvarig: Christian Martins.
Vi blir Region Jönköpings län
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Ansvaret för den allmänna kollektivtrafiken i Västra Götaland.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Vem blir kollektivtrafikmyndighet? 4 regioner 8 landsting 6 samverkansorgan 3 kommunalförbund REGIONALA TRAFIKFÖRSÖRJNINGSPROGRAM.
Niklas Lundin Näringsdepartementet
- aktiva och delaktiga medborgare Det goda livet.
Ur regionens synvinkel En annan roll för staten (7.4) Punkt 2: Den nya rollen är att vara strategisk, drivande och samordnande. I denna ingår samspelet.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Gävleborg Nuläge – beskriva utbudet Identifiera var brister finns utifrån ett basutbud och till/från tätorter Identifiera.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
Framställning från partierna Hösten 1996 gjorde (S), (C), (Fp), (V) och (Kd) i Västsverige en framställning till regeringen om att få genomföra en försöksverksamhet.
VG Primärvård Dialogforum 5 december Frågor att ta upp: HSU- seminarium Träff med politiker Granskningar Akutmottagningar Aktuellt från VG PV-kontoret:
Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
Kommunnätverk Giftfri vardag Lync-möte med länsstyrelserna 22 sept
Delregionalt Kollektivtrafikråd Skaraborg
Regionala kollektivtrafikrådet 23/ Roller och ansvar.
Möte i det regionala kollektivtrafikrådet Dagordning: Föregående mötesanteckningar Rollfördelning VGR/VT i kommunsamverkan Aktuellt från Västtrafik,
Ärenden vid det senaste KTN-mötet den 31/5 Karlborgsbanan Funktionshinderstrategi Aktuellt från Kollektivtrafiknämnden.
Regionalt Kollektivtrafik Pris- och sortimentstrategi.
Verksamhetsutveckling Samverkan mellan beredningsgrupperna, Kollektivtrafiksekretariatet och Västtrafik.
Studieresan till Skaraborg 15-16/2 2017
Infrastruktur Marks kommun
Miljömålen består av tre slags mål
Aktuellt från Västtrafik
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Miljömålen består av tre slags mål
InfraKollnätverk 25 januari 2019
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Cykelplan
Presentationens avskrift:

Samarbetsformer med regionen

Samverkansformer Enligt avtalad överenskommelse 49 kommuner och Västra Götalandsregionen 27 maj 2011

Illustration av parternas roller

Politiska forum - samverkan kring kollektivtrafikens strategiska utveckling

Delregionalt kollektivtrafikråd (DKR) Beskrivning: ansvar för att skapa möten mellan kommunpolitiker i respektive delregion. utveckla delregionala målbilder i dialog med regionen behandla förslag gällande strategiska inriktning för Trafikförsörjningsprogram behandla övergripande strategiska frågor såsom prisstrategi, miljöstrategi och tågstrategi ha befogenhet att företräda samtliga ingående kommuner i dialog med Regionala kollektivtrafikrådet

Regionalt kollektivtrafikråd (RKR) Beskrivning: mötesplats för region- och kommunpolitiker (8+8) för dialog kring strategiska frågor för kollektivtrafiken i Västra Götaland. I samråd formulera förslag till beslut gällande strategiska inriktning i Trafikförsörjningsprogram I samråd formulera förslag till beslut gällande övergripande strategiska frågor såsom prisstrategi, miljöstrategi och tågstrategi. RKR har befogenhet att företräda samtliga ingående kommuner i dialogen med KTN

Kontaktpersoner och ansvarsområden på kollektivtrafiksekretariatet RKR (8+8) (Jan Efraimsson) DKR Gbg-reg (Linda Billbeg/ME) DKR Fyrbodal (Martin Elofsson) DKR Sjuhärad (Sara Persson) Kommunmöte Gbg-reg DKR Skaraborg Fyrbodal Sjuhärad Skaraborg Stadstrafk GMP (Jörn Engström) Stadstrafik U,T o V Stadstafik Borås Stadstrafik Skövde

Kollektivtrafiksekretariatet i Västra Götaland, 11 personer Ulrika Bokeberg, kollektivtrafikdirektör Jörn Engström, stadstrafik Linda Billberg, utredningar Maria Larsson, utredningar Sara Persson, utredningar Calle Blomberg, ekonomi Sara Boke, assistent (slutar i maj/juni) Leif Magnusson, marknad, miljö Martin Elofsson, utredningar Jan Efraimsson, utredningar + 2 personer, Informatör, nämndsekreterare

Prioritet 2013 - Åtgärda akut kapacitetsbrist runt om i länet (tunga pendelstråk och stadstrafik) Västsvenska paketet; ökad trafik vid införandet av trängselskatt Nyttja beställda tåg i regiontågstrafiken och pendeltågstrafiken Trafikera ny järnväg (Tvåstad-Gbg, Älvängen-Gbg)

Aktuellt från Regionen - trafikförsörjningsprogram - pris- och sortimentstrategi - tågstrategi

Syfte med trafikförsörjningsprogrammet att beskriva kollektivtrafikens strategiska inriktning att vara vägledande för den årliga beställningen av kollektivtrafik samt vara vägledande för Västtrafik att utveckla trafiken

Ett gott förarbete är gjort delregionalt Delregionala målbilder och program i sam-verkan mellan kommunerna, kommunal- förbunden och Västtrafik Det goda livet viktig bas

Lagens krav på myndighetens ansvar Regelbundet i ett trafikförsörjningsprogram fastställa mål för den regionala kollektivtrafiken. Programmet ska vid behov uppdateras. Det regionala trafikförsörjningsprogrammet ska upprättas efter samråd med motsvarande myndigheter i angränsande län, kommunerna i länet, övriga berörda myndigheter, organisationer, kollektivtrafikföretag samt företrädare för näringsliv och resenärer

Lagens krav på programmets innehåll Behovet av regional kollektivtrafik i länet ska beskrivas samt mål för kollektivtrafikförsörjningen, Alla former av regional kollektivtrafik i länet, både trafik som bedöms kunna utföras på kommersiell grund och trafik som myndigheten avser att ombesörja på grundval av allmän trafikplikt. Åtgärder för att skydda miljön, Tidsbestämda mål och åtgärder för anpassning av kollektivtrafik med hänsyn till behov hos personer med funktionsnedsättning, De bytespunkter och linjer som ska vara fullt tillgängliga för alla resenärer.

Den geografiska avgränsningen är Västra Götaland med utblick mot Karlstad, Örebro, Jönköping, Värnamo, Halmstad och Östfold

Strategisk inriktning proaktiva åtgärder ny trafik - flerstegsprincipen proaktiva åtgärder ökad turtäthet Nödvändiga åtgärder Omfördela och effektivisera Förbättra trafikens attraktivitet och öka fyllnadsgraden

Var kan vi få kommersiell trafik - på kort sikt? Landvetter och Säve flygplatser - klart Arbetspendlingslinjer, direkta och med hög komfort Handelsplatser, köpcentra Besöksnäringen, turism Stimulera företag att starta egen trafik för anställda

Kommersiell trafik – process för beslut Annonsering (EU) Analysera den befintliga trafikens funktion och nytta Bedöma behov av framtida trafik kopplat till trafikförsörjningsprogrammets mål och intentioner Genomföra SIU, samråd inför upphandling, med potentiella trafikföretag Ta beslut angående om trafiken, eller delar av trafiken, skall upphandlas eller ej, dvs beslut om allmän trafikplikt

Resandet med kollektivtrafiken har ökat betydligt de senaste åren … men bilen dominerar fortfarande

Nästan var fjärde motoriserade resa i Västra Götaland sker med kollektivtrafik … mest i Göteborgsregionen

Av 800 000 resor per dag är 600 000 stadstrafik Närtrafik finns i drygt 30 kommuner, 26 000 resor

Resenärernas och invånarnas nöjdhet har minskat under tiden 2002-2010

Anpassning till personer med funktionsnedsättning Alla bussar anpassade 2012 Ca 60 spårvagnar har ”höggolv” Ny reseplanerare i drift Drygt 400 av 760 terminaler och hållplatser är åtgärdade 2010

Kollektivtrafikens miljöpåverkan minskar Snabbare minskningstakt än vad lagen kräver Om de som i dag åker kollektivt istället skulle åka bil beräk-nas utsläppen av koldioxid öka med 170 000 ton per år Bussar som drivs med förnybara bränslen kör till exempel i Göteborg, Borås, Trollhättan och Falköping

Strategisk inriktning

Strategisk inriktning

Kommunalförbundet Fyrbodals målbild - utpekade stråk

Kommunal-förbundens utpekade huvudstråk

Det storregionala perspektivet – en rundare region Prioriterade stråk enligt kommunalförbundens prioriteringar

Prioritering – var utveckla trafik? Prioriterade stråk = stomme/ strukturerande Stadstrafiken som en viktig potential Andra stråk med hög potential för ökat resande Utveckla basutbud/ utred servicenivå

Fyrbodal - utpekade stråk 2025

PROCESS OCH TIDSPLAN TRAFIKFÖRSÖRJNINGPROGRAM 26/1 Kollektivtrafiknämnden: Godkänner process och tidsplan för Tpr strategiska inriktn.   26/1-10/2 Delregionala kollektivtrafikråd: Dialog kring första utkast till program och strategisk inriktning 23/2 Regionalt kollektivtrafikråd: Godkänner underlag för samråd  22/3-12/4 Delregionala kollektivtrafikråd: Ansvarar för samrådsprocessen med kommunerna. Samlar in och sammanställer synpunkterna som lämnas till det regionala kollektivtrafikrådet för beaktande.    ev 10/4 Regionstyrelse/ägarutskott informeras 19/4 Kollektivtrafiknämnden: Dialog i nämnden om Trafikförsörjningsprogram 26/4 Regionalt kollektivtrafikråd: Beaktar inkomna synpunkter för att i samråd lämna ifrån sig förslag till strategisk inriktning för trafikförsörjningsprogram 31/5 Kollektivtrafiknämnden: Beslutar om förslag till Trafikförsörjningsprogram   19/6 Regionstyrelsen: Beslutar om förslag till Trafikförsörjningsprogram 18/9 Regionfullmäktige: Fastställer trafikförsörjningsprogrammet

Aktuellt från Regionen - trafikförsörjningsprogram - pris- och sortimentstrategi - tågstrategi

Pris – och sortimentsstrategi Arbetet har pågått under hela hösten Mål att få bort checkout 2013 - går inte att uppfylla Arbetet måste ske mer långsiktigt Flera olika modeller har analyserats med utgångspunkt i olika former av zonmodeller Kräver fortsatt arbete och fördjupning Dokumentera höstens arbete Förlängd tidplan

Aktuellt från Regionen - trafikförsörjningsprogram - pris- och sortimentstrategi - tågstrategi

TÅGSTRATEGI tidshorisont fyra strategiska årtal År 2016: Regionens kommande Trafikförsörjningsprogram År 2021: Slutår för nationell och regional infrastrukturplan År 2028: Västlänken och delar av Götalandsbanan finns År 2035: All nödvändig infrastruktur på plats

FÖRVÄNTAT RESULTAT Trafikeringsstrategier för år 2016, 2021, 2028 och 2035 Behov av fordonsinvesteringar under perioden Behov av infrastrukturinvesteringar Beskrivning av ekonomiska konsekvenser -för att driva aktuell tågtrafik -för att bygga ut infrastrukturen Samsyn och bred förankring

Exempel på åtgärder som diskuteras för 2016/2021 Strukturerat trafikupplägg, styva tidtabeller och knutpunkter, Grundtrafik hela trafikdygnet (Schweizmodellen): linjerna delas in i A 30, B 60, C 120 – minuterslinjer, Linjer förstärks i högtrafik efter behov och möjlighet Ny tågtrafik Trollhättan-Lidköping Utökad tågtrafik Karlstad Nya samverkansavtal med fjärroperatörer och THM Göteborg-Halden, Göteborg-Växjö, Skövde-Karlstad-(Jönköping?), Göteborg-Skövde-Örebro,

Tack för att ni lyssnade. martin. elofsson@vgregion Tack för att ni lyssnade! martin.elofsson@vgregion.se Mobiltelefon: 0703 05 81 71