Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
Advertisements

1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Sidnummer DDK i praktiken. Sidnummer KB nationellt ansvar
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Strategiskt samtal om biblioteksutveckling i Kronoberg och Blekinge Några aktuella exempel på verksamhetsinsatser.
FUTURUM:KOM FUTURUM.KOM. a Bakgrund till projektet Ekonomi Samverkan geografiskt Samverkan lokalt och regionalt utanför biblioteket ex. studieförbund,
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Att arbeta med databaser Göteborg •Utvidgad kompletterande medieförsörjning •Minsta gemensamma nämnare •Strategiskt viktigt Bakgrund Länsbibliotek.
Kundundersökning mars 2010
Resultat av dialogforum våren Syfte Väcka nya tankar Tillvarata den tysta kunskapen Synliggöra skillnader i synsätt mellan kollegor Förstå vad ett.
Resultatredovisning Arbetsmiljö och stress. 1. En av tio skyddsombud anser att det är svårt att på deras arbetsplats kombinera arbete med familj/fritid.
Välkommen! Cecilia Persdotter, Länsbibliotek Östergötland 1.
Sidnummer1 Nationell katalog – i nationens tjänst 3 maj 2011 Maria Hedenström.
Projektföljeforskning
FUTURUM.KOM. 25 folkbibliotek i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län Länsbibliotek Sydost Regionbiblioteket i Kalmar län.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
20-24 år år -19 år Aborter i Norrbotten fördelat på åldersgrupper, årsvärden 2002 – 2011 samt 1:a halvåret 2012 för åldersgrupp – 19 år. Mått: antal.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Stora additionstabellen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
FUTURUM.KOM. 25 folkbibliotek i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län Länsbibliotek Sydost Regionbiblioteket i Kalmar län.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Att bilda opinion för bibliotek 1. Utgångsläget 2.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Följa upp läget i landet
Utvärdering + uppföljning = resultat
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Anneli Juhlin FP
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
Stora subtraktionstabellen
:58 Hjälp oss att göra ST bättre1 Response Log.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Linnéuniversitetet Om Länsbibliotek Sydost Två län: Blekinge och Kronoberg 13 kommuner Finansieras av Region Blekinge och Landstinget Kronoberg.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Linköping Presentera mig Verksamhetsutvecklare.
Presentationens avskrift:

Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1

25 folkbibliotek i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län Länsbibliotek Sydost och Regionbiblioteket i Kalmar län 2

BAKGRUND Otydlig bild av biblioteket Nå ut i bruset Utlåningen går neråt Underrepresenterade grupper 3

SYFTE Skapa bilden av biblioteket som ett kreativt nav för upplevelser, kunskap och information i lokalsamhället och som en demokratisk arena för alla 4

MÅL Skapa ett gemensamt varumärke för samtliga bibliotek i Kalmar, Kronobergs och Blekinge län. Öka intresset för bibliotekens tjänster och service hos allmänheten. Öka beredskapen och kompetensen för extern marknadskommunikation hos all bibliotekspersonal i tre län. Skapa ett pilotsamarbete mellan biblioteken i tre län som är av nationellt intresse. Projektet ska tjäna som förebild för andra regionsamarbeten. 5

ORGANISATION 6

PROJEKTGENOMFÖRANDE Samarbete med kommunikationsbyrå Dialogseminarier Bibliotekens värdegrunder Målgruppsanalyser Marknadsföringskampanjer 7

KÄRNVÄRDEN OCH LÖFTE 8

ÖVERGRIPANDE KAMPANJER Externa kampanjer vecka 3, 2011 vecka 7,

10

11

12

13

14

MÅLGRUPPSKAMPANJER Bokälskaren Den digitalt ovane Den oerfarne biblioteksbesökaren Småbarnsföräldern Vuxenstuderande Tonåringen 15

16

17

EFFEKTER Statistik Utvärdering Pressklipp 18

FRAMGÅNGSFAKTORER Engagera och involvera all bibliotekspersonal Sätt upp mål – gör en marknadsplan Lär känna målgruppens behov och förväntningar Samarbeta med reklambyrå 19

FRAMGÅNGSFAKTORER Paketera budskapet – rätt budskap till rätt målgrupp via rätt kanal Ta hjälp av informatör Bli synlig utanför biblioteket med ditt budskap Kontakta media Utvärdera 20

LÄRDOMAR OCH LÄRPROCESS Att synliggöra biblioteket Innovation = pengar = inte pengar Tid ger förändring Förståelse mellan biblioteken Individen på arbetsplatsen Organiserat arbete 21

UTVÄRDERING LINNÉUNIVERSITETET Intervjuer Enkäter Rapporter Artiklar Uppsatser 22

futurumbibl.wordpress.com 23

Kontakt Maria Lundqvist – – Lisa Lundqvist – –