Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1
25 folkbibliotek i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län Länsbibliotek Sydost och Regionbiblioteket i Kalmar län 2
BAKGRUND Otydlig bild av biblioteket Nå ut i bruset Utlåningen går neråt Underrepresenterade grupper 3
SYFTE Skapa bilden av biblioteket som ett kreativt nav för upplevelser, kunskap och information i lokalsamhället och som en demokratisk arena för alla 4
MÅL Skapa ett gemensamt varumärke för samtliga bibliotek i Kalmar, Kronobergs och Blekinge län. Öka intresset för bibliotekens tjänster och service hos allmänheten. Öka beredskapen och kompetensen för extern marknadskommunikation hos all bibliotekspersonal i tre län. Skapa ett pilotsamarbete mellan biblioteken i tre län som är av nationellt intresse. Projektet ska tjäna som förebild för andra regionsamarbeten. 5
ORGANISATION 6
PROJEKTGENOMFÖRANDE Samarbete med kommunikationsbyrå Dialogseminarier Bibliotekens värdegrunder Målgruppsanalyser Marknadsföringskampanjer 7
KÄRNVÄRDEN OCH LÖFTE 8
ÖVERGRIPANDE KAMPANJER Externa kampanjer vecka 3, 2011 vecka 7,
10
11
12
13
14
MÅLGRUPPSKAMPANJER Bokälskaren Den digitalt ovane Den oerfarne biblioteksbesökaren Småbarnsföräldern Vuxenstuderande Tonåringen 15
16
17
EFFEKTER Statistik Utvärdering Pressklipp 18
FRAMGÅNGSFAKTORER Engagera och involvera all bibliotekspersonal Sätt upp mål – gör en marknadsplan Lär känna målgruppens behov och förväntningar Samarbeta med reklambyrå 19
FRAMGÅNGSFAKTORER Paketera budskapet – rätt budskap till rätt målgrupp via rätt kanal Ta hjälp av informatör Bli synlig utanför biblioteket med ditt budskap Kontakta media Utvärdera 20
LÄRDOMAR OCH LÄRPROCESS Att synliggöra biblioteket Innovation = pengar = inte pengar Tid ger förändring Förståelse mellan biblioteken Individen på arbetsplatsen Organiserat arbete 21
UTVÄRDERING LINNÉUNIVERSITETET Intervjuer Enkäter Rapporter Artiklar Uppsatser 22
futurumbibl.wordpress.com 23
Kontakt Maria Lundqvist – – Lisa Lundqvist – –