Regional samling Västernorrland – mot nya mål Caroline Ottoson Vägverket Region Mitt 071025.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Nya transportpolitiska mål 2009
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Målorienterade strategiska processer
Mottagna och överenskommelser i Västernorrland
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Brott och utsatthet för brott Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Samling för trafiksäkerhetsåret 2007 Patrick Magnusson Vägverket Kraftsamling Hornöberget
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
Mental träning Mål & Motivation
Om utvärdering av yrkesförarprojektet Nils Petter Gregersen
TRAFIKSÄKERHET I LÄNETS UTVECKLING Ambitioner och resultat AVSIKTSFÖRKLARING Fokusering på trafiksäkerhetsaspekter i vårt arbete i länet Säkra egna transporter.
Kort historik Nollvisionen etappmål - halvering av antalet dödade 2007 Nationell samling nationella avsiktsförklaringar Regional samling.
Vägen till lycka…..
Stora additionstabellen
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Olyckor i vägtrafik David Wilde Olycksutredare Vägverket Region Stockholm.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Mattis Bergquist
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Etappmål max 270 dödade Människa Väg Fordon Beteendepåverkan Hastighet Nykterhet Anv. skyddsutrustning Väg Fordon Mitträcken Sidoområden Fartdämpande.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Inriktningsplanering för
Lokala miljömål och nationellt stöd Resultat av SKL:s enkät och djupintervjuer 2011 och 2012 Kerstin Blom Bokliden, SKL Miljömålsdagarna den maj.
Verksamhetsidé Ung Företagsamhet arbetar, genom utbildningskoncept för skolan, för att Sverige ska få fler företagare och företagsamma medborgare. stimulerar.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
& Läget på vägarna Mobila tjänster -en ny kanal. Mobila tjänster -Området växer – många aktörer -Förhållningssätt – egen regi eller inte -Endast ny kanal,
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Indikator Utgångs­- läge år 2007 Nytt mål år 2020 Ambition för räddade liv utöver prognos Andel i % Viktiga aktörerNyckel­åtgärder 1. Hastighetsefterlevnad,
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Regional samling Maria Jonasson Disposition Trafiksäkerhetsarbete idag Pågående arbeten Samarbetsavtal med Vägverket Trafiksäkerhet avsiktsförklaring.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
1 Anneli Juhlin FP
Krav på mäklare att vidarebefordra bud till uppdragsgivaren :5 Förutsättningar för spekulanter vid budgivning :5 Krav på mäklaren att.
V ersion Dialogseminarium -- Påbyggnad eHälsa Välkommen!
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Stora subtraktionstabellen
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
Nya hastighetsgränser Stefan Bertilsson Nationell Projektledare.
Välkomna till SVMF!. 24 Företag 57 Medlemmar Svenska Vägmarkeringsföreningen.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Historia RÖK- partnerskapet och överenskommelsen maj 2003: Samling av tänkbara partner, dåvarande länsarbetsnämnden och kommunförbundet tar.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Varför ett nytt åtgärdsprogram?
Miljömålen består av tre slags mål
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Miljömålen består av tre slags mål
Presentationens avskrift:

Regional samling Västernorrland – mot nya mål Caroline Ottoson Vägverket Region Mitt

Olycksläget Under perioden —10-24 Under perioden —10-24 Antal olyckor/döda W =13 / 14W =16 /16 X =14 / 18X =20 / 23 Y =15 /15Y =15 / 17 Z =8 / 9 Region Mitt =50 / 57Region Mitt=59 / 65

Döda i trafiken efter vägnr/väghållare 97-07(sep) Västernorrlands län

Döda i trafiken efter olyckstyp 97-07(sep), Västernorrlands län

Döda i trafiken per kommun 97-07(sep) Västernorrlands län

Regeringsuppdrag Nytt etappmål för trafiksäkerhetsutvecklingen efter 2007 Vägverket ska föreslå nytt etappmål för trafiksäkerhetsutvecklingen. Vägverket ska låta en oberoende instans utvärdera hur arbetet med att nå nollvisionen och dess etappmål utvecklats och fortskridit. Vägverket ska bereda andra aktörer tillfälle att medverka i arbetet.

Utvärderingsresultat, nollvisionen Positiv ändrad riktning för trafiksäkerhetsarbetet Nytänkande kring åtgärder och vilka drivkrafter som krävs Systemutformarna tar idag ett mycket större ansvar Trafiksäkerhetsarbetet har blivit en kvalitetsfråga Kunderna/medborgarnas behov och drivkrafter tas till vara Saknas kontinuitet, systematik och uthållighet i den långsiktiga arbetet Saknades en implementeringsstrategi för nollvisionen

Steg två i Nollvisionen Från vision till system för målstyrning

Mer åtgärdsnära etappmål och aktörsmått Användnings- tillstånd Åtgärder ETAPPMÅL AKTÖRSMÅTT Verksamheter Konsekvens TS-effekt ATK Dialogprojekt Mitträcken Påverkansinsatser ”Tänk efter före” ”Don´t drink and drive” Nya hastighetsgränser Fräsning av mitträfflor Röjning av sidoområden OLA-arbeten Samarbetsavtal Polis,kommuner, trafikhuvudmännen Alkolås ISA

Viktiga användningstillstånd AnvändningstillståndTS-potential (D) Säkra landsbygdsvägarHög Säkra gator och vägar i tätortMedel Säkra fordonMedel - Hög BältesanvändningMedel FordonshastighetHög TrafiknykterhetMedel - Hög CykelhjälmsanvändningLåg Räddning, vård o rehab? Trötthet?

Årliga resultatkonferenser De viktigaste aktörerna deltar Etappmålen följs upp Aktörernas åtaganden följs upp Tillfälle att revidera och komplettera mål för användningstillstånd, aktörernas avsikter och aktörsmåtten Arbetssättet utvärderas och ev. justeras

För att detta ska lyckas behöver alla lokala och regionala organisationer, företag och myndigheter bidra så att de nya målen kan nås!