Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Advertisements

Marknadsekonomi eller planekonomi?
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Svensk tjänstesektor i industriell skala? Karl Wennberg, Ek. dr. Forskningsinstitutet Ratio & Handelshögskolan i Stockholm Almedalen den 6.
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Att arbeta praktiskt.
Kunskaper och förmågor FEK1
Energikartläggning i stora företag
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Grafisk profil.
Affärsidé - företagets vägvisare
Logistics platforms for improved strategic flexibility
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
M. Hernant (2010).
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Av: Mikael, Arvid, Daniel, Pontus, Michael
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Att tillsammans påverka!
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Telecomfakta 026 –
custice . fakta . presentation
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Sammanfattning Artikel 15 VALUE INNOVATION IN BUSINESS MARKETS: BREAKING THE INDUSTRY RECIPE PAUL MATTHYSSENS, KOEN VANDENBEMPT & LISELORE BERGMAN SOFIE.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Introduktion till varumärken Introduktion till varumärken.
Marknadsföring av turism
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.
Mathias Herzing, Stockholms Universitet Pehr-Johan Norbäck, Institutet för Näringslivsforskning Lars Persson, Institutet för Näringslivsforskning Effektivitetseffekter.
Vendingfakta 026 –
Marknadsföring av turism
National Assessment Sweden: Organisation- Age Prepared by: Barrett Values Centre March 12, 2013.
Forsknings- och utbildningsstrategi
Visma Spcs Anette Citron & Petter Åkesson.
Segmentering och one-to-one-marketing
Produktens olika delar
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
SpeedMedia Export ServicePerformance BusinessSearchSalesPerformanceWork-FlowPerformanceBusinessPerformanceGroup Försäljning Venture Cup 9 februari.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
INLEDNING Presentera dig själv, dagordningen och eventuell information om möteslokalen. BESTÄM DISKUSSIONSNORMER Gå igenom “grundregler” för diskussionen.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Affärsidé HEAVENLY ska vara i framkant med hög kvalitativa produkter som attraherar alla, oavsett ålder, kön, smakpreferens etc. Vi ska ligga i framkant.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Vår utmaning ifjol Antalet kunder. Öka vår intjäning.
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Marknad, målgrupp och mål
Sälja en produkt eller tjänst
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en sådan risk kan företagen tillföra kraft till nuvarande verksamheter (leveraging the current business) genom att:  Sälja existerande produkter i nya marknader  Hitta nya produkter /tjänster för existerande/nuvarande kunder  Eller bättre utnyttjande av företagets tillgångar (t.ex. varumärke eller kompetenser)

Vilka tillgångar och kompetenser kan utvecklas?  Process för att se vilka tillgångar och kompetenser som bör fokusera på: 1.Identifiera vilka tillgångar och kompetenser som är nyckelfunktioner. Vilka är deras karakteristiska? Hur starka är dem? 2.Se vilka tillgångar och kompetenser kan användas för att skapa en fördel. 3.Finns det tillgångar och kompetenser som är underutvecklade? 4.Se till implementeringsproblematiken. Tillgångar och kompetenser kan kräva anpassning beroende på branscher. © Copyright 2010 John Wiley & Sons Ltd 2

Vilka tillgångar och kompetenser kan utvecklas?  För att se möjligheter, överväg följande : 1.Marknadsföringskunnande 2.Design och tillverkningskompetenser 3.Kapacitet i försäljning och distribution 4.FoU förmågor 5.Nå ekonomiska stordriftsfördelar © Copyright 2010 John Wiley & Sons Ltd 3

Att beakta vid val av tillväxtstrategi - Vilka tillgångar och kompetenser kan utnyttjas? - Vilka typer av varumärkesexpansion är möjliga? - Kan företagets erbjudande expanderas? - Finns det nya lönsamma marknader?

Varumärkes utveckling  Hur utnyttja och utveckla ett starkt, etablerat varumärke – ett varumärke med lojala kunder (varumärkeslojalitet, se kap. 9) och goda varumärkesassociationer, se kapitel 9.  Utmaningen är att utnyttja de möjligheter sådan varumärke ger och hitta nya marknader (dvs utveckla varumärket). © Copyright 2010 John Wiley & Sons Ltd 5

PPT 11-6 Brand Extension Logic BrandNew Offering Add Value Enhance Brand Fit Figure 11.1 Fig. 11.1

© Copyright 2010 John Wiley & Sons Ltd 7 Varumärkets utvecklings logik:

Att beakta vid Varumärkesexpansion/utvidgning  Utvärderingen av varumärkesutvecklings kan baseras på följande tre frågor. Alla måste beaktas inför utvecklingen:  Passar varumärket den nya produktgruppen?  Tillför varumärket värde till de nya produkterna?  Kommer varumärkesexpansionen förbättra varumärket och dess image? © Copyright 2010 John Wiley & Sons Ltd 8

Subbrand  Subbrand utvidgar och modifierar de befintliga associationerna hos ett master brand i en specifik produkt-marknadskontext.  Detta hjälper till att skapa ett varumärke som ar distinkt annorlunda från ett master brand genom att till exempel lägga en viss produkt eller ett segment. Ett exempel ar Cayenne, ett subbrand for Porsche (Porsche Cayenne) som underlättade introduktionen av stadsjeepar for Porsche. © Copyright 2010 John Wiley & Sons Ltd 9

Endoser brand  Endorser- eller garantvarumarken erbjuder trovärdighet och innehåll till erbjudandet genom att representera en organisation och dess samlade associationer.  Substansen och trovärdigheten i garantin varumärkena emellan består i organisationens strategi, resurser, värderingar och arv. Ett exempel är Courtyard by Mariott, där Mariott är garant eller endorser och ger trovärdighet till varumärket Courtyard och dess Hotellverksamhet. © Copyright 2010 John Wiley & Sons Ltd 10

PPT Nya produkter för existerande marknader  Expandera inom kategorin (producera nya kategorier av produkter t.ex. från potatischips till alla typer av snacks)  Undersöka kundernas användningsområde. Kunderna kan använda produkterna i olikas sammanhang och i olika syfte. Bil kan användas som transportmedel. Bil kan också användas för att delta i bilracing. Företagen kan sälja två olika bilar till denna grupp kunder eftersom det är fråga om olika användningsområde.

PPT Nya marknader för befintliga produkter  Expandera geografiskt  Expandera genom att sälja till nya målgrupper/nya marknadssegment

PPT Utvärdering: ( Evaluating Business Leveraging Options) Affärsutveclingbehöver utvärderas för att se huruvida en eller flera ska genomföras omedelbart eller inom planeringshorisonten. Utvärderingen kan ske med hjälp av ett antal frågor:  Är produkten-marknaden attraktiv?  Är kärnverksamheten framgångsrik?  Kan kärnverksamheten överföras till den nya produkt-marknaden?  Kommer den nya verksamheten lyckas, bli marknadsledande?  Är hävstångseffektstrategin repeterbara?

Synergier Synergier är en viktig källa till konkurrens- fördelar. Men, synergier tenderar att se större ut än vad de i realiteten blir. © Copyright 2010 John Wiley & Sons Ltd 14

PPT Synergins illusion (The Mirage of Synergy) Problemen med synergiuppskattningar kan sammanfattas till följande synergier:  Potentiella synergier existerar inte  Potentiella synergier existerar men är opåtagliga  Potentiella synergier är övervärderade.