Teoriutveckling i ett historiskt perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
McLuhan: Understanding media
Advertisements

©BLIND 2006.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Konstruktivismens syn på krig och konfliktorsaker
NÅ UT PÅ NÄTET. ”Massmedia, i första hand dessa nyhetsmedia (tidningar, radio och TV, red:s anm), är den dominerande förmedlaren av kunskaper och åsikter.
- att överföra budskap, påverka, mm
Lena Halldenius Those rules, by which properties, rights, and obligations are determin’d, have in them no marks of a natural origin, but many of artifice.
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Den vetenskapliga(?) psykologin
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Mottagande / Publik och programforskning. Fem traditioner (Jensen & Rosengren 1990): •effektstudier •uses and gratifications •litterär kritik •kulturstudier.
Att använda sig av massmedier
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
MASSMEDIERNA omkring oss
Kommunikation och media Föreläsning 1
Kommunikation Studieteknik: Presentationsteknik
kommunikation kommer av latinets communicatio
Teoriutveckling i ett historiskt perspektiv
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Erik Nässén, Placeringsrådgivare Handelsbanken Östersund
Hur kan vi påverka dem som styr?
Statskunskap Ämnespresentation för nya studerande Catharina Groop
Tillämpad Beteendeanalys
Introduktion till block 3, 4 och 5 26/9. Examination, Seminarier & workshops  Block 3  Seminarium: Rollspel utifrån Paths to a green world  Seminarium:
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Manligt och kvinnligt i massmedia
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
Nya förutsättningar för lärande
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Medieforskning Samhällsvetenskap Positivistisk inriktning
Kommunikation och social förändring Ht 2010 Internationell kommunikation.
Exempel på effekter; Våld i TV – forskningsprojekt, teorier och aktioner.
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
Finlandssvensk medieanvändning i ett jämförande perspektiv
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Upplägget av delkursen massmedia:
Marknadskommunikation och mediaval
Att lära sig att analysera
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Demokrati och diktatur
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Massmedia.
Distribuerad Kognition DCOG. Bakgrund  Mitten-slutet av 80-talet  UC San Diego  Edwin Hutchins, (James Hollan, David Kirsh)  !Lokaliserad individuell.
Massmedia.
Kommunikation.
Presentationsteknik och Interkulturell kommunikation, ÅYH 2002
Vilket värde har inspektörernas värderingar för värdet av tillsynen i socialtjänsten? Eva Hämberg Doktorand Socialt arbete Högskolan Dalarna SVUF konferens.
Photo by subcomandanta - Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License with Haiku Deck.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell. Feedback.
Massmedia.
Mot utanförskap.
Rationalitet och beslutsteori
Politisk kommunikation II
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Kommunikation.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Medier och samhället DEL 1
Yttandefrihet och Tryckfrihet
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Kommunikation.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Inkludering och skolans uppdrag
Individen och samhället
Reklam eller redaktionellt budskap?
Presentationens avskrift:

Teoriutveckling i ett historiskt perspektiv

”War of the Worlds” Herbert George Wells bok 1898 Orson Welles dramatisering för radio 30.10. 1938

John Fiske 1982, 1990,1997 ”Process-skolan” Ser kommunikation som överföring av budskap, sändare – mottagare – kanaler Semiotik Produktion och utbyte av betydelse, både sändare och mottagare tolkar aktivt

Carl Hovland, (1912-1961), Yale Experimentell psykologi Forskningsprojekt kring ”Why we fight”-filmerna 1942

Forskningsprojekt/ offerter

Shannon & Weaver 1949 destination mottagare budskap sändare källa buller buller (störningar i teknik, semantik, effektivitet) redundans = upprepning, överskott entropi = osäkerhet, disorganisation phatisk kommunikation

T. Newcomb 1953: A-B-X X A B Strävan till symmetri – A och B personer, X en åsikt. Om relationen är osymmetrisk finns större mottaglighet för ny information.

Kompletterande teorier George Gerbner 1956: horisontell & vertikal dimension Leon Festinger 1957: Kognitiv dissonans Mathilda & John Riley 1959: socialt system, primär/ sekundärgrupper (sociologi) Gerhard Maletzke 1963: jag-uppfattning (socialpsykologi)

Uses / & gratifications ”Vad gör mänskorna med medierna?” Herta Herzog 1944: Daytime serials Bernard Berelson: What missing a Newspaper means, strejk 1945 2 v. New York

Funktionsmodell Harold Lasswell & Charles Wright: Massmediernas funktioner: Observation (nyheter) Samordning av intryck (kommenterande j.) Traditioner, uppfostran (avvikelser) Underhållning

Kris i forskningen på 60-talet Joseph Klapper 1960: The effects of Mass communication Ju mera forskning desto mindre effekt, gamla teorier förkastade, inget i stället Omprövning på 70-talet

Peter Clarke & Gerald Kline 1974: " Media effects reconsidered: some new strategies for Communication Research.“ Elisabeth Noelle-Neumann 1973 : "Return to the concept of Powerful Massmedia.“ Orsaker -förändringar i samhället -förändringar i synen på påverkansprocessen -nytolkningar av resultat

Orsaker till nytänkande Förändringar i samhället - 1960 bytte 7%, 1982 20% parti i Sv, - geografisk, social rörlighet Journalistiken annorlunda - journalister aktiva, - TV stort genomslag Annan syn på påverkansprocessen - inte bara ändrad åsikt, hur föds åsikten? Nytolkningar av resultat

Agendasetting - dagordning; = medierna bestämmer inte vad vi tycker, men nog vad vi ska ha en åsikt om! Maxwell McComb & Donald Shaw (1972) "The Agendasetting function of Mass media.“ Arthur Miller, Edie Goldenberg & Lutz Erbring (1979): Type-Set Politics: Impact of Newspaper on Public Confidence. Thomas Patterson (1980): The Mass Media Election. How Americans Choose Their President.

Lazarsfeld & Merton, effekter: överföring av status förstärkning av sociala normer narkotiserande dysfunktion

Adoption - Diffusion Dorwin Cartwright uppmärksamhet jämförelse med tidigare erfarenhet bedömning av konsekvenser beslut Fem stegs process (1955, Iowa); metvetande/ awareness intresse/ interest värdering/ evaluation prövning/ trial accepterande/ adoption

Kent Asp: Mediernas makt Makten över publiken nej ja Makten nej över Innehållet ja I III II III IV