Stefan Johansson Informationskvalitet - Jämförelse av hur några kommuner informerar om ämnet skolskjuts.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Snabbguide och tips.
Enkät och undersökningservice för kommuner Multibase Oy servicemodell:1-3 process:4-7 eksemplar:8-14 Innehåll.
Talföljder formler och summor
IPad grundkurs.
Skapa ett video-CV på YouTube
Anneli och Christians Datorskola
Uppgiften i PowerPoint
Solanderskolan presenterar
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Word Word är ett av de vanligaste ordbehandlingsprogrammen. Vi skall idag gå igenom de vanligaste funktionerna i programmet. Fördelarna med att använda.
Informationssökning och källkritik
Källkritik På internet.
Källkritik… …är att noggrant granska texter, bilder och andra källor. Det gör man för att bedöma om man kan lita på informationen i källorna.
Att skriva på ett strukturerat sätt med Microsoft Word
Enkel dator teknik Tips och tricks.
Översättningar på internet
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Programmeringteknik Webbdelen. HTML H yper T ext M arkup L anguage Märker upp sidans innehåll så att webbläsaren kan avgöra hur innehållet ska visas.
Göra en enkel webbsida med word
INFORMATIONSHANTERING Tips & råd av Anna Maria & Joakim
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Roger Rosbeck, S:t Örjans skolor, Stockholm –
Ett arbetsområde om poesi
KARTKUNSKAP 1.
Källor! Hur gör man egentligen?
Raka rör - så här kommunicerar vi på webben
Cirkelledarutbildning
1. Uppgiften presenteras
Får kommunens invånare veta vad de vill veta? Stefan Fölster, Anders Morin, Monica Renstig, Karin Westlin.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Stefan Johansson Är det åldern som är problemet?
Klarspråk – med mottagaren i fokus Kristin Aastrup, Bolagsverket.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Cartesia Skolskjuts Cartesia Skolskjuts är ett marknadsledande och kvalificerat beslutsstödssystem som effektiviserar och kvalitetssäkrar skolskjutsplaneringen.
Hur gör man en debattartikel?
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Källkritik.
Källkritik.
En guide för arbeten i SO
Study Manager är en SharePoint-lösning som ger lärare och administratörer möjlighet att lägga till och administrera självrättande övningar och uppgifter.
Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen som visas nedan och klicka på den. Klicka var som helst.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Cecilia Gärdén, (Vuxen)studerandes informationssökning Cecilia Gärdén Föredrag vid konferensen Den mänskliga sökmotorn, Göteborg
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Skolskjuts.
Källkritisk informationssökning
Att referera och ange källa!
Att söka information och bli källkritisk
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Enkel dator teknik Tips och tricks. Välja storlek och radavstånd Här väljer du storlek på texten vi vill att ni använder 14 p till rubriker och 12 p till.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Knappar i Excel Hoppa till Start Hoppa till Infoga Hoppa till Sidlayout Hoppa till Referenser Hoppa till Utskick Hoppa till Granska Hoppa till Visa Skriv.
Klarspråk − med mottagaren i fokus Kicki Lindh, SPV.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Lokalbokning i Office 365 Falkenbergs kommun
Nödvändigt verktyg för kommunens hantering av elever.
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen
Validera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Dags att ansöka om skolskjuts
Hur man använder Video med e-post och Prospektrapporten
Göra en enkel webbsida med word
Dags att ansöka om skolskjuts
Dags att ansöka om skolskjuts
Skrivtips för webben Skrivtips för webben.
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

Stefan Johansson Informationskvalitet - Jämförelse av hur några kommuner informerar om ämnet skolskjuts

Skolskjuts Det här måste kommunen berätta när ni ska informera om skolskjuts: A.Att man mister sin rätt till skolskjuts om man väljer en annan kommun än den kommunen anvisar. B.Vilka avstånd som gäller (olika beroende på elevens ålder). C.Att växelvis boende kan ge rätt till skolskjuts D.Att funktionsnedsättning kan ge rätt till skolskjuts. E.Att farlig skolväg kan ge rätt till skolskjuts. F.Att man alltid kan åberopa särskilda skäl. G.Hur skolskjutsen går till (busskort, särskilda transporter etc).

Testupplägg Vi har tittat igenom ett antal kommuner och helt enkelt poängsatt från 1-7, beroende på hur många av de sju faktapunkterna som finns med. Uppgifterna ska finnas på en webbsida, inte i bifogade dokument. Vi har också bedömt: Begriplighet (på en skala 1-5) Lätt att hitta (på en skala 1-5) Maxpoäng är alltså 17 poäng.

Borlänge Grundpoäng: 5 Begripligt Lätt att hitta 7 p Anmärkning Har två olika sidor som inte ger samma information. Grundskola Skolskjutsar och transporter

Botkyrka Grundpoäng: 3 Begripligt Lätt att hitta 7 p Anmärkning Använder begreppet ”närområdet” utan att definiera vad det är. Ger information inlindat. Informationen om växelvis boende är fel. Skolor har egen (ofullständig) information.

Eskilstuna Grundpoäng: 3 Begripligt Lätt att hitta 9 p Anmärkning Ger busskort till alla. Skolskjuts kan sökas separat. Information om växelvis boende är überbyråkratisk. Ingen info om funktionsnedsättning, trafikförhållanden, särskilda skäl.Skolskjuts växelvis boende

Göteborg Grundpoäng: 0 Begripligt Lätt att hitta 0 p Anmärkning Alla elever får busskort. Den som behöver skolskjuts uppmanas ta kontakt med rektorn. Ingen information finns på webben.

Halmstad Grundpoäng: 4 Begripligt Lätt att hitta 10 p Anmärkning Lätt att hitta en sida på webbplatsen men den sidan hänvisar till ett pdf-dokument. Texten i detta dokument skulle enkelt kunna ligga direkt på webben. sida på webbplatsen

Helsingborg Grundpoäng: 4 Begripligt Lätt att hitta 10 p Anmärkning Alla elever får busskort. Det finns viss information för de som trots det behöver skolskjuts på en sida som heter skolresor. Ett pdf- dokument återger hela reglementet (som inte har info om växelvis boende).skolreso

Kristianstad Grundpoäng: 1 Begripligt Lätt att hitta 6 p Anmärkning Lätt att hitta sida om skolskjuts, men sidan handlar bara om vilka avstånd som gäller.sida om skolskjuts

Ludvika Grundpoäng: 5 Begripligt Lätt att hitta 14 p Anmärkning Enkelt att hitta en sida med relativt bra information. Vilka de särskilda skälen är anges inte. Växelvis boende har underförstådd information.sida med relativt bra information

Lund Grundpoäng: 2 Begripligt Lätt att hitta 7 p Anmärkning Har bara information om avstånd och växelvis boende.avstånd och växelvis boende

Norrtälje Grundpoäng: 1 Begripligt Lätt att hitta 4 p Anmärkning I menyn heter det ”Elevresor”. Denna sida har bara information om avstånd. På en annan sida finns information för elever med särskilda behovElevresorelever med särskilda behov

Västervik Grundpoäng: 5 Begripligt Lätt att hitta 0 p Anmärkning Via Google kan man hitta ett pdf-dokument med reglementet. Först via långt letande går det att hitta en sida under Barn och utbildningsförvaltningen. Där finns en länk långt ned till höger som leder till dokumentet.pdf-dokument med reglementetBarn och utbildningsförvaltningen

Det finns inga normalanvändare