Läroplansträff Välkomna
Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande - Vilka metoder har ni provat med elever sedan förra träffen? - Vilka reflektioner har ni gjort? - Hur reagerade eleverna på den "nya" bedömningssituationen Fika Vi jobbar med att sätta aktiviteter på några olika syftestexter i olika ämnen - Bikupeövningar i par Bedömning och betyssättning - Har vi en likvärdig betygssättning i vår kommun? - Hur ser det ut i olika ämnen? - Hur ska man kunna arbeta med dessa frågor på skolnivå - Vi jobbar i grupper med att analysera några av kommunens skolors resultat
Exempel på hur kan jag bedöma i klassrummet som stimulerar lärande? Tre uppgifter har du inte löst riktigt, fundera vilka det är, varför du kände dig osäker och förklara vad du tror gick fel I en text kan man sätta ut G, S och P i marginalen och be eleven fundera vad som kan vara fel ( Vad tror ni det betyder ?) Exit tickets Be eleverna under de sista fem minuterna av lektionen skriva ned vad de lärt sig Svarskort med A-D där eleverna får ta ställning till olika påståenden och visa vilket svar man vill ge
Exempel på hur kan jag bedöma i klassrummet som stimulerar lärande? Skrivtavlor för eleverna där de får skriva sina svar, snabb överblick över hela gruppen. Gröna och röda kort
Hur lägger man upp rätt aktiviteter? För att kunna: Genomföra systematiska undersökningar? Bikupa 5 min Uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv Bikupa 5 min
Hur lägger man upp rätt aktiviteter? Reflektera över livsfrågor och sin och andras identitet Bikupa 5 min Analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktion Bikupa 5 min
Skolinspektionens rapport Rektor måste skapa bättre förutsättningar för att jobba tillsammans. Rektor måste leda, styra och följa upp arbetet med bedömning och betygssättning Lärare på skolan samverkar inte i tillräckligt hög grad Lärare måste få möjlighet att samverka med lärare vid andra skolor Eleverna får inte tillräcklig information om grunderna för bedömning och betygssättning
Skolinspektionens rapport Rektor följer inte upp och analyserar skillnader i betygssättning mellan olika lärare, ämnen och mellan skolor Rektor följer inte upp att betyg sätts på rätt grunder dvs utifrån kunskspaskraven Analys mellan pojkar och flickors resultat brister Lönenivåer kan inte kopplas till resultat, betygsnivåer eller nöjd kund index hos elever och föräldrar