Från skolforskning … till forskning i skolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ungdomar utanför gymnasieskolan
Advertisements

Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
Varför fokus på nyanlända just nu
Årsmöte 2009 Vart är vi på väg?. Årsmöte 2009 Vart är vi på väg? Medlemsdiskussion.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Vi kan inte vänta… på en bättre förskola. Barngrupper, personaltäthet och resurser.
Tv pucken framtid Bosön 6 Oktober. Resultat historik resp
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Mottagna och överenskommelser i Västernorrland
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Sektorn för administrativt stöd Copyright © Härryda kommun Omsätter miljoner.
Roger Olsson Doktorand pedagogiskt arbete inriktning didaktik
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
FRITIDSHEMMET i ett historiskt perspektiv
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Nov 091 Prisutveckling på villor och bostadsrätter det närmaste året %
Världens bästa skola Linda Norberg.
Parallellspråkigheten i Sverige – går den framåt eller bakåt vid universiteten? Linus Salö.
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Ett samarbete för barns hälsa
en mil öster om Linköping
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
- en liten skola med stora ambitioner -
Lärares planeringsarbete!
1) Pedagogiskt/didaktiskt spår SpårUppdrag, beslutas av rektor och/eller förvaltning Kvalifikationskrav Pedagogiskt/didaktiskt spår - utveckla kunskap.
Utbildningsdepartementet. Remissynpunkter 128 remissinstanser ca 60 spontana remissynpunkter.
MITTUNIVERSITETET I SIFFROR Mittuniversitetet i siffror1.
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Bra skolor kännetecknas av:
Framgångsrikt läs- och skrivlärande - vad säger forskningen?
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Förbättrade studieresultat Mål 2011/2012 Positiva förväntningar Närvaron Resultatindikatorer Ledning Omvärldskontakt Pedagogik.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Två bilder av Avaya användarförenings utveckling Bilderna är gjorda med hjälp av den statistik som finns arkiverad, därför saknas vissa år.
TILLVÄXTFAKTA 2014 ULRICEHAMN. Beskrivning Tillväxtfakta ger en översiktlig deskriptiv kommunbeskrivning i ett tillväxtperspektiv. Tillväxtfakta belyser.
Tillväxtfakta Ulricehamn 2014 (med jämförandekommunerna Kristinehamn & Vetlanda)
Det nationella digitala biblioteket
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
Lärandets mysterium i digitala tider. Sveriges produktion Kunskapsproduktion Tjänsteproduktion Varuproduktion.
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Magnus Nordin.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Läroplansträff fritidshem
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
MAT OCH JORDBRUK För att alla människor ska få mat år 2020 så behövs det att livsmedelsproduktionen fördubblas.
Fråga nr.1 Hur många högskoleförberedande program finns det? Hur många yrkesprogram finns det? Ge ett exempel på ett högskole- förberedande och ett yrkesprogram.
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Fråga nr.1 Hur många högskoleförberedande program finns det? Hur många yrkesprogram finns det? Ge ett exempel på ett högskole- förberedande och ett yrkesprogram.
Genomlysning av vår organisation
Sveriges lantbruksuniversitet Avdelningen för juridik, ekonomi och personal Grants Office SLU:s mål SLU skall ha en stark internationell dimension, bl.a.
Träff med fritidsgårdar Örebro län 24 nov 2009 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
ProViking Forskningsprogram inom Produktframtagning 1000 milj kr under – en satsning på svensk industri som stärker svenska samhället ® ProViking.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Utmaningar i Gävleborg Slutbetyg grundskola läsåret 2012/2013 Andel elever som uppnått målen i alla ämnen Källa: Skolverket Procent.
Det vetenskapliga arbetets plats i lärarutbildningen
FoU-dagen 2008 Prioriteringar FoU-projekt Evidensfrågor Etik Karin Zingmark, FoU-dagen 2008.
BARNSKÖTARUTBILDNING
STABILA OFFENTLIGA FINANSER
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Magnus Henrekson 19 september 2017
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Presentationens avskrift:

Från skolforskning … till forskning i skolan – vart tar all forskning om skolan vägen Professor Tomas Kroksmark Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping

Utgångspunkter Skolan är en kunskapsorganisation Kunskapsorganisationer växer bara om de tillförs ny kunskap Lärare är en akademiskt utbildad yrkesgrupp Traderar kunskap Förvaltar kunskap Ger ut kunskap Prövar och värderar kunskap 1977 Skol- och lärarkunskap måste vara forskningsgrundad Skolan försörjs inte med forskningsgrundad kunskap

Lärarna saknar Vetenskaplig kompetens Egen forskning därför aldrig Egen forskning Möter aldrig forskande lärare i yrket Söker sällan vetenskaplig grund för yrket

Lärarstudenterna Miniforskarutbildning ‘Forskar’ under utbildningen För-vetenskaplig attityd till yrket Möter aldrig forskande lärare under praktiken Räcker inte för en akademiskt utbildad yrkesgrupp Räcker inte för en kunskapsorganisation

Pedagogisk forskning i Sverige Statsvetenskaplig Psykologisk – sociologisk – filosofisk Ekonomi Neuropedagogik/biopedagogik Saknar betydelse för lärarprofessionen Når aldrig skolans praktik i kommunerna

Pedagogisk forskning i Sverige Ca 200 miljoner kronor om året Förser inte läraryrket med ny kunskap Förser inte lärarutbildning med ny kunskap KK STIFTELSEN Forskningen når inte lärarna Uppstår en mycket olycklig förtroendeklyfta DONALD BROADY Forskningen når inte lärarna Forskningen når inte kommunerna Forskningen når inte lärarutbildningen

Forskande lärare i skolans lokala praktik Skollag 2010:800 (1 Kap 5 §) Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund kommer att kräva FoU-avdelningar i kommunerna Forskande lärare i skolans lokala praktik Hel ny och annan forskning Undervisning på vetenskaplig grund Nationellt institut för lärarforskning

Nationellt institut för lärarforskning Slutsatser Skilj mellan pedagogisk forskning och forskning i skolan gjord av lärare som ökar skickligheten i yrket och elevernas kunskaper Grundforskning Tillämpad – klassrumsforskning 1 ‰ av den totala skolbudgeten för forskning av lärare i den lokala skolan Nationellt institut för lärarforskning

Professor Tomas Kroksmark www.tomaskroksmark.se

2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Tabellen visar Ribbskolans resultatutveckling från läsåret 2004/2005 – 2010/2011 BLÅ kurva visar andelen (%) elever i skolår 9 som är behöriga till nationellt program på gymnasieskolan. RÖD kurva visar andelen (%) elever i skolår 9 som har minst G i alla (16) ämnen.

Tabellen visar Ribbskolans resultatutveckling från läsåret 2010 – 2011 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Tabellen visar Ribbskolans resultatutveckling från läsåret 2010 – 2011 BLÅ kurva visar andelen (%) elever i skolår 9 som är behöriga till nationellt program på gymnasieskolan. RÖD kurva visar andelen (%) elever i skolår 9 som har minst G i alla (16) ämnen.