Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Magnus Henrekson 19 september 2017

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Magnus Henrekson 19 september 2017"— Presentationens avskrift:

1 Magnus Henrekson 19 september 2017
Kunskapssynen och pedagogiken – varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas Magnus Henrekson 19 september 2017

2 Viktigaste frågan för Sveriges framtid Vi som skrivit boken Problemen
Viktigaste frågan för Sveriges framtid Vi som skrivit boken Problemen Kraftigt fallande resultat Läraryrkets attraktivitet

3 Många anförda förklaringar. Ej resursproblem
Många anförda förklaringar Ej resursproblem Lättare med väldigt bra lärare och färre svaga elever, men… Gör man rätt saker och arbetar man på ett effektivt sätt?

4 Skolsystemet som paradigm
Vilar på ett antal föreställningar och såväl explicita som implicita antaganden. För att förändra ett fallerande skolsystem måste de mest centrala av dessa föreställ-ningar och antaganden synliggöras… och visa vad de implicerar för hur man arbetar och definierar vad som är verksamhetens resultat. Då är grunden lagd för att tänka nytt.

5 Våra två hypoteser 1. Den svenska skolans fallande resultat förklaras av det kunskapsbegrepp och den kunskapssyn som genomsyrar verksamheten 2. Skolarbetet bygger i hög grad på ineffektiva pedagogiska metoder som saknar stöd i vetenskap och beprövad erfarenhet Skollagen: ”Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet” (1 kap 5 §) Om hypoteserna får stöd  skollagen följs ej 50 % av männen och 31 % av kvinnorna hoppar av under utbildningen 20 % lämnar yrket de 3 första åren efter utbildningen 7 % av stocken byter yrke varje år (9000) 3 % i pension (4000) Om du inte lyckas få ner mängden text i dina bilder så är denna layout anpassad för mer text. Och helst 3 punkter per sida


Ladda ner ppt "Magnus Henrekson 19 september 2017"

Liknande presentationer


Google-annonser