SBAR Strukturerad kommunikation Rätt information vid rätt tillfälle.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Kristina Ekbom KEFU-dagen Min väg tillbaka Hur filmen kom till om att vara patient inom rättspsykiatrin och ett vårdutvecklingsprojekt som växte.
DISCO!!!!!!!!!!! Fredagen den 20/5 i Folkets Hus
Varför gör de inte som vi säger?
Mobilen Redskapsmänniskan? Våra redskap och verktyg fungerar som förlängningar av våra sinnen och låter oss göra sådant som kroppen inte klarar av.
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Informationssökning och källkritik
1.
23 saker •Fortbildningskurs 8 februari- 4 juni 2008 •Syften: Uppmuntra personalen att experimentera samt att lära sig mer om nya tjänster och verktyg.
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
(CC BY 2.0)
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.
ersätter substantiv ex: personliga, possessiva, reflexiva, relativa
Samma fast olika eller olika fast samma?
Ämne 1 Ämne 2 Ämne 3 Ämne 4 Ämne 5 Avsluta. Ämne 1 – 100 Frågan Svaret.
Patientsäkerhetsronder
Verktyg för ökad patientsäkerhet
”Linnea mår inte väl, jag vill att du ska komma”
SBAR Modell för bättre kommunikation
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
1.
Varför gör de inte som vi säger?
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Resonemang på en högre nivå
PATIENTSÄKERHET och risker i arbetsterapeutens möte med patienten
Ett nationellt kvalitetsregister för säkrare bedömning och behandling  kvalitetsförbättring och patientsäkerhet Annika Davidsson
Valnöten VAD/HUR.
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
SBAR för strukturerad kommunikation
© Synovate Ungas attityder till rökning
socionom och journalist kommunikatör
Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
Hur vill du att vi arbetar med dessa uppgifter?
Föräldramöte Team Agenda Viggan Vårcup 11/3 (Oskar) Anmälan på andra cuper under våren (Johan) Träningsplan för Team 03 (Fredrik) Aktiviteter.
Indoeuropeiska fornsvenskan Äldre ny svenskan Äldre ny svenskan Yngre ny svenskan Avsluta.
FÖRÄLDRAENKÄT 2009 FÖRSKOLA Rusksele förskola Blåklockan.
Göteborgs universitet
Arrayer och strängar Arrayer Strängar operatorer typkonvertering.
Vad vill du förmedla?Vad vill du förmedla?  Vem ska du underhålla?  Vad är din roll i sammanhanget?
Samordnad Individuell Plan
Njutning eller plåga Del 1
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Vad gör en chefläkare AnnSofie Sommer Chefläkare
Patientsäkerhetskultur
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
SBAR utvecklades för; Verktyg för säkrare kommunikation
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
SBAR på enheterna inom akutsjukvården Sy
Rätt läkemedel till rätt patient vid rätt tillfälle !
Patientsäkerhetskultur mätning
SBAR för strukturerad kommunikation
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
Modul 6 Använda Internet för arbete och lärande. Inlärningsmål  6.1 Identifiera metoder för att få åtkomst till Internet.  6.2 Använda webbläsare för.

Mars 2010 Eva Sjölund Bemötande/Patientsäkerhet Arbetet sen Patientsäkerhetsrådet bildades 2007 Mätning och uppföljning Hur verksamheterna arbetar Planeringen.
1.Gå till hemsidan: torslandaskolanssuperhumans.wordpress.com 1.Klicka på dagens PowerPoint (18/11) 2.Öppna & spara den på din dator 3.När du är klar kan.
Palliativ vård och samordning
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Säkert och effektivt teamarbete - CRM
Mobilt Estherteam Huskvarna
BViS Beslutsstöd för Vård i Skaraborg
Säkert och effektivt teamarbete - CRM
Presentationens avskrift:

SBAR Strukturerad kommunikation Rätt information vid rätt tillfälle

God och säker vård förutsätter en effektiv kommunikation och att informationen överförs korrekt i alla led och vid alla tillfällen. http://www.youtube.com/watch?v=yR0lWICH3rY&feature=related En av de vanligaste bakomliggande orsakerna till tillbud i vården är att kommunikationen brustit mellan olika personer. Patientsäkerheten hotas om vårdens personal missförstår varandra när de ska överföra information om en patients tillstånd. SBAR är ett sätt att lämna och ta emot viktigt information strukturerat och snabbt. 2

Kommunikation ska vara Säker Fullständig Korrekt Avgränsad Komma i rätt tid

SBAR S - Situation B - Bakgrund A - Aktuellt tillstånd R - Rekommendation

Omvärlden Läkartidningen 2008

S - Situation Eget namn Enhet Pat. namn och personnummer Vad är anledningen till kontakt? Ange Eget namn Enhet Pat. namn och personnummer Beskriv anledning till kontakt En av de vanligaste bakomliggande orsakerna till tillbud i vården är att kommunikationen brustit mellan olika personer. Patientsäkerheten hotas om vårdens personal missförstår varandra när de ska överföra information om en patients tillstånd. SBAR är ett sätt att lämna och ta emot viktigt information strukturerat och snabbt. 6

B - Bakgrund Kort hälsohistoria. Ge en helhetsbild

A - Aktuellt tillstånd Vad tror du är problemet? ABCDE Behandling

R - Rekommendation Förslag Frågor Avsluta med är vi överens!

Kvittera SBAR Sändare Mottagare Direkt språk Tillåt frågor Kontrollera Lyssna Ställ frågor Kvittera

http://www.youtube.com/watch?v=T9WMSxV6lMs

Hur ser det ut på akutmottagningen?

Vart hittar jag mer kring SBAR http://www.skl.se/vi_arbetar_med/halsaochvard/patientsakerhet/arkiv_2/sbar_mins kar_risker_i_varden http://www.patientforsakring.se/SBAR.html https://www.vardforbundet.se/Min-profession/Saker-vard/SBAR/ http://www.lio.se/Verksamheter/Halso--och- vardutvecklingscentrum/Patientsakerhet/For-sjukvarden/Verktyg-och- metoder/SBAR/

Arbetsgång Träna SBAR- kommunikation 20

http://www.youtube.com/watch?v=yR0lWICH3rY&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=T9WMSxV6lMs

Rapporterar du enligt SBAR Namn Antal % A. Hela tiden 2 9,5 B. För det mesta 13 61,9 C. Emellanåt 6 28,6 D. Sällan 1 4,8 E. Aldrig Total 22 104,8 Svarsfrekvens 100% (21/21)

Målet med SBAR var att vi skulle säkra att rätt information ges vi rätt tillfälle i tydlig struktur för att stärka patientsäkerheten. Vad är din upplevels kring att vi nått det målet? Namn Antal % A. Fult ut B. Nästan fullt ut 3 14,3 C. Halvvägs 13 61,9 D. En liten bit på väg 4 19 E. Inte alls på väg 1 4,8 Total 21 100 Svarsfrekvens 100% (21/21)

När används SBAR Rapportering Namn Antal % A. Mellan ssk på akuten 17 85 B. Till läkare 9 45 C. Från läkare 1 5 D. Till personal på avdelning 16 80 E. Mellan amb- akuten 11 55 F. Mellan usk 3 15 G. mellan usk och ssk 6 30 Total 63 315 Svarsfrekvens 95,2% (20/21)

Vilken är din inställning till att använda SBAR som instrument för informationsöverföring? Namn Antal % A. 1 - bryr mig inte alls om SBAR B. 2 1 4,8 C. 3 D. 4 E. 5 F. 6 G. 7 H. 8 5 23,8 I. 9 3 14,3 J. 10 - Är ett mycket bra instrument som stärker patient säkerheten 9 42,9 Total 21 100 Svarsfrekvens 100% (21/21)

Hur vikitg anser du att SBAR är för att förbättra och stärka patientsäkerheten? Namn Antal % A. 1 - helt oviktig 1 4,8 B. 2 C. 3 D. 4 E. 5 2 9,5 F. 6 G. 7 H. 8 4 19 I. 9 3 14,3 J. 10 - En del i pat. säkerhetsarbetet där denna del är viktig 8 38,1 Total 21 100 Svarsfrekvens 100% (21/21)

Till viken grad anser du att kommunikationen är som redskap i din yrkesroll? Namn Antal % A. 1 - är inte så viktigt B. 2 C. 3 D. 4 E. 5 F. 6 G. 7 2 9,5 H. 8 6 28,6 I. 9 J. 10 - Är det absolut viktigaste 7 33,3 Total 21 100 Svarsfrekvens 100% (21/21)