Regionalisering / kommunal samverkan Håll isär kommunal samverkan och regionalisering. Skillnaden är samordning och makt över utvecklingsfrågorna. Kommunerna ska göra det mesta av det offentliga/välfärden, stark roll Demokratiideal – det nära och det lilla (kommunal nivå) – inte tillräckligt för att hantera alla frågor. Demokratin har olika arenor för var det går att fatta beslut och påverka – tex. infrastruktur. Uppgifter och ytan hör ihop. För stort för vad? Helt beroende av vad som ska göras
Regionalisering Vissa frågor behöver ha en större regional yta - tillväxt/utveckl.EU-program/ trafikinfrastruktur, specialiserad sjukvård, kulturfrågor. Fördelning av regional politiska medel, EU-medel. Storleken som motiveras av konkurrenskraft, kunskapsstyrning och effektivitet samt avstånden Det behövs en bättre ordning för tillväxt och utveckling och för samhällets organisering. Inomregional balans är viktigt. Maktcentra och aktiviteter - spridda - legitimitet.
Regionalisering Regionfrågan är en avgörande demokratifråga. Folkvalda ordnar samhällsstrukturer vilket ligger i uppdraget för den representativa demokratin. Politisk företrädarskap. Medborgarna utkräver ansvar Regionpolitiker - en ny politikerroll. För att utveckla en konkurrenskraftig region krävs politiker som kan kommunicera visioner. Genom att arbeta i flernivåsystem ges legitimitet och styrka.
Varför är detta så svårt? Det handlar om makt och demokrati. En klassisk maktfråga. Sverige är idag organiserat efter sektors- och särintressen – stuprören. Samtidigt finns behov av att kunna ta greppet tvärs över. En anpassning till verkligheten behövs för att kunna hantera samhällsfrågor utifrån ett helhetsperspektiv.
Läget just nu Remissyttrande DN artikel 7 juli, DN artikel 20 juli Jan-Åke Björklund utsedd regionsamordnare Regionprocesser – obalans Samarbete – Europaforum Norra Sverige Legitimiteten – företrädarskap Nyckelbegrepp – demokrati, konkurrenskraft och välfärd