Lars Wallrup, lars.wallrup@norrotten.se Attraktiv region Eivor Bryngelson eivor.bryngelson@norrbotten.se Lars Wallrup, lars.wallrup@norrotten.se
Mål Målgrupper • Norrbotten ska vara känt som en dynamisk region • Norrbotten ska präglas av en positiv självbild • Nyckelpersoner • Ledare i länet • Unga människor
Landshövding, Landstingsråd, ORGANISATION Styrgrupp Landshövding, Landstingsråd, Rektor LTU, Ordf KF Unga människor ATTRAKTIV REGION Referensgrupp Informatörs- nätverk Swedish Lapland Besöksnäringen m fl Kommunerna Näringslivet
Attraktiv region • Långsiktig satsning på marknadsföring inom och utom länet • Del av Regionala tillväxtprogrammet, RTP1 och Regionala utvecklingsprogrammet, RUP -med tillväxtperspektiv • Platsmarknadsföring
Regionala partnerskapet
Tre viktiga områden • PR och mediebearbetning • Ett gemensamt budskap (= en kommunikativ plattform) • Attitydpåverkan
Platsmarknadsföring INFLYTTARE KAPITAL FÖRETAG STUDENTER BESÖKARE
VARUMÄRKET NORRBOTTEN
Definition varumärke Ett varumärke existerar i betraktarens huvud. Vare sig du tycker om det eller inte, är det allt någon känner till, tycker, säger eller tänker om dig – sant eller falskt, bra eller dåligt.
Platsmarknadsföring
Kommunikationslandskapet Igår Idag Målgrupp Målgrupp
Platsmarknadsföring Scenmodellen Norrbotten
Platsmarknadsföring • Devis, slogan • Logotyp • Minsta gemensamma Paraplyet • Devis, slogan • Logotyp • Minsta gemensamma nämnare • Tvång Scenen • Kärnvärden • Gemensamt koncept • Lika men olika • Inspiration
Storslaget Naturtillgångar Vidder Klimatet Basindustri Vi flytt int’ Kommunikationsplattform NORRBOTTEN Storslaget Naturtillgångar Vidder Klimatet Basindustri Vi flytt int’ Handlingskraftiga Går vår egen väg Viljestarka Arbetsamma Kraftfullt