Lars Wallrup, lars.wallrup@norrotten.se Attraktiv region Eivor Bryngelson eivor.bryngelson@norrbotten.se Lars Wallrup, lars.wallrup@norrotten.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
3 av 4 lever med psykisk ohälsa, antingen egen eller som närstående.
Advertisements

Vad är Energiriket? Energiriket är ett begrepp som samlar ett antal företag, föreningar, organisationer kring ett gemensamt synsätt på en region. En stark.
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Kultur för alla – gäller det mig
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Biblioteken i Norrbotten.
3 av 4 lever med psykisk ohälsa, antingen egen eller som närstående.
Barn och ungas kulturutövande i regionala kulturplaner Louise Andersson 13 mars 2013 Visby.
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Enkäten - effektivt näringslivsarbete i Örebroregionen
Varför blev jag företagare? Generna, båda föräldrarna var egen företag, dock inte i denna bransch. Fånga tillfället! Se möjligheten inte problemen. Rätt.
Kompetensförsörjningen lyft idag som en av de viktigaste faktorerna för tillväxt: •Att svårigheten att rekrytera kompetent personal är ett av de främsta.
REKLAM OCH MARKNADSFÖRING. KONSUMTION PÅ GOTT … ”Want to get happier? Let’s go shopping again. I’m ready.” ”Glöm drömmen om en vit jul. Shoppa istället!”
Intervju inför ViV-projektet.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
Framtidsbilder från livet i Norrbotten Områden som Kraftsamlingarnas deltagare har pekat ut Unga Jämställdhet Mångfald Integration Självbilden som.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Eivor Bryngelson och Lars Wallrup
Vägen till ett bra projekt
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
Regional tillväxtpolitik Utgångspunkter: - Nationell strategi - Politisk plattform - Regionalt Utvecklingsprogram Nyckelord –Ekonomisk tillväxt / hållbar.
Grafisk profil.
Utvecklingskraft för svensk livsmedelsindustri. Ett av KK-stiftelsens expertkompetensprogram Styrelsen hämtad från näringslivet och akademin Mötesplats.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Anne Kolmodin Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingara och analyser Tillväxtanalys.
Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Kommunikatören.
Talangrekrytering Kompetenskansliet 13 november 2014.
Vi blir Region Jönköpings län
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Biblioteken i Norrbotten.
Vad är Energiriket? Energiriket är ett begrepp som samlar ett antal företag, föreningar, organisationer kring ett gemensamt synsätt på en region. En stark.
Jenny Samuelsson                                                                             Bibliotekschef på LTU.
nationellT kommunikationskoncept presumtiva studenter 2015
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra
Arbetsförmedlingen Lars Roth.
Regionalt folkhälsoarbete i Gävleborg
Marknadsföring av Projekt X
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 1 Organisering av näringen Norrbotten/
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Vad är identitet?.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Medlemsundersökning: 29 intervjuer med företag och aktörer Presentation vid SMILs årsmöte 2015 Carola Holmér, RCH Sweden AB.
Entreprenörsregionen AB Divisioner: Värdegrund? Vad står vi för? FlowPower Vårt erbjudande? Vad är varumärket laddat med? Service- och tjänsteavdelning.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Novus Boende i Dalarna och Gävleborg om frivilligt arbete November 2010 Dalarna och Gävleborg Arne Modig 2046.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
Attraktiv region Lars Wallrup Eivor Bryngelsson
Extra Företagarpanel September 2010 Hela Sverige September 2010.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Workshop om det nationella RUC-nätverkets framtida roll
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Nuvab Näringslivsprogram
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Förstudie Friluftslivets år 2020
Effektkarta för extern webbplats
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Resurser och genomförare!
Presentationens avskrift:

Lars Wallrup, lars.wallrup@norrotten.se Attraktiv region Eivor Bryngelson eivor.bryngelson@norrbotten.se Lars Wallrup, lars.wallrup@norrotten.se

Mål Målgrupper • Norrbotten ska vara känt som en dynamisk region • Norrbotten ska präglas av en positiv självbild • Nyckelpersoner • Ledare i länet • Unga människor

Landshövding, Landstingsråd, ORGANISATION Styrgrupp Landshövding, Landstingsråd, Rektor LTU, Ordf KF Unga människor ATTRAKTIV REGION Referensgrupp Informatörs- nätverk Swedish Lapland Besöksnäringen m fl Kommunerna Näringslivet

Attraktiv region • Långsiktig satsning på marknadsföring inom och utom länet • Del av Regionala tillväxtprogrammet, RTP1 och Regionala utvecklingsprogrammet, RUP -med tillväxtperspektiv • Platsmarknadsföring

Regionala partnerskapet

Tre viktiga områden • PR och mediebearbetning • Ett gemensamt budskap (= en kommunikativ plattform) • Attitydpåverkan

Platsmarknadsföring INFLYTTARE KAPITAL FÖRETAG STUDENTER BESÖKARE

VARUMÄRKET NORRBOTTEN

Definition varumärke Ett varumärke existerar i betraktarens huvud. Vare sig du tycker om det eller inte, är det allt någon känner till, tycker, säger eller tänker om dig – sant eller falskt, bra eller dåligt.

Platsmarknadsföring

Kommunikationslandskapet Igår Idag Målgrupp Målgrupp

Platsmarknadsföring Scenmodellen Norrbotten

Platsmarknadsföring • Devis, slogan • Logotyp • Minsta gemensamma Paraplyet • Devis, slogan • Logotyp • Minsta gemensamma nämnare • Tvång Scenen • Kärnvärden • Gemensamt koncept • Lika men olika • Inspiration

Storslaget Naturtillgångar Vidder Klimatet Basindustri Vi flytt int’ Kommunikationsplattform NORRBOTTEN Storslaget Naturtillgångar Vidder Klimatet Basindustri Vi flytt int’ Handlingskraftiga Går vår egen väg Viljestarka Arbetsamma Kraftfullt