Lärandemål för examination och progression

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Advertisements

Vs..
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Aktionsforskning Harriet Axelsson
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
9 december 2009 Hälsa och Samhälle Malmö Högskola Rosalind Duhs University College London Centre for the Advancement of Learning and Teaching Från lärandemål.
Eller formativt lärande…
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Lokal Pedagogisk Planering
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Förskoleklassen Torpshammar
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Kursplaner vid KV Institutionen för Kulturvetenskaper.
Hur främjar examination studenternas lärande? Workshop
Från lärandemål till bedömning PUK-dagen, 6 maj 2009
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Motivation is the direction and intensity of effort
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
Institutionell och spelteoretisk analys Peter Andersson (kursansvarig), Göran Hägg, Jan Lindvall, Bo Persson, Hans Sjögren Avancerad nivå nationalekonomi.
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
Pedagogisk utvecklingskommité (PUK) Samhällsvetenskapliga fakulteten Göteborgs universitet, 4 maj 2010 Rosalind Duhs University College London (UCL) Centre.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Photo by subcomandanta - Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License with Haiku Deck.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Advice from Bronx Best Real Estate Attorney. Jagiani Law office of New York has been successfully working as divorce attorney & Real estate attorney for.
Why you should consider hiring a real estate attorney!
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Validering inom Lärarlyftet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Course info.
Varför MOOC? Trender: Globalisering Individualisering
Planering i matematikundervisning
Mathematical education in Sweden
Varför just ämnet fysik?
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Practice and challenges in involving fathers
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Lärandemål för examination och progression Arbete med utbildnings- och kursplaner

Constructive alignment Teaching for Quality Learning at University: What the Student Does Biggs, J & Tang, C

Constructive: ”… the learners construct knowledge with their own activities, building on what they already know. Teaching is not a matter of transmitting but of engaging students in active learning…” Alignment: Koppling, anpassning, parallelställande

… fortsättning There are two parts to constructive alignment: Students construct meaning from what they do to learn. The teacher aligns the planned learning activities with the learning outcomes. The basic premise of the whole system is that the curriculum is designed so that the learning activities and assessment tasks are aligned with the learning outcomes that are intended in the course. This means that the system is consistent.

…fortsättning Lärandemålen anger den aktivitet som studenterna måste engagera sig i för att uppnå målen och det innehåll aktiviteten refererar till Lärarens uppgift är att skapa en lärmiljö som uppmuntrar studenterna att utföra aktiviteterna och bedöma om resultaten matchar målen

…fortsättning ”Alignment” betyder att läraktiviteten i lärandemålen - uttryckt som aktiva verb - måste aktiveras i undervisningen om målet skall kunna upnås och i examinationen för att verifiera om målen verkligen uppfyllts.

Design Formulera lärandemål i form av verb som uttrycker läraktiviteter, innehåll och kontext Skapa en lärandesituation som är kopplad till detta verb Använd bedömnings- och examinationsuppgifter som också är kopplade till verbet Överför omdömena till en betygsskala

Conceptual change It is clear to both teachers and students what the intended oucomes of learning are. Students experience the felt need to get there. Motivation is as much a product of good teaching as its prerequisite. Students feel free to focus on the task, not on watching their backs. Students work collaboratively and in dialouge with others, both peers and teachers.

Ytlärande - studenter Nöjer sig med godkänt resultat Andra aktiviteter är viktigare Tidsbrist Missförstår kraven (fakta/reflektion) Cynisk uppfattning om utbildning Hög ångestnivå Oförmåga att förstå

Ytlärande - lärare Fragmentarisk undervisning Examinerar huvudsakligen faktakunskap Känner och visar brist på motivation Använder otillräckligt med tid – betonar täckning framför djup Skapar ångest eller låg förväntan på framgång hos studenterna

Aktivitet i klassrummet (”apply”) Lärare Introducerar Förklarar Utvecklar Diskuterar tillämpning Ger exempel Visar OH Frågor på bilderna Sammanfattning Student Lyssnar Lyssnar, antecknar Förstår (korrekt?) Tittar, antecknar punkter Skriver svar Frågar (möjligen)

Djuplärande - studenter Uttrycker en vilja att genomföra uppgifter på ett meningsfullt och adekvat sätt Har adekvat bakgrundskunskap Har förmåga att fokusera på en hög konceptuell nivå Förmåga och vilja att arbeta konceptuellt snarare än fragmentariskt

Djuplärande - lärare Undervisar så att ett ämnes eller frågas struktur tydliggörs Undervisningen bygger på aktiv respons Utgår från studenternas kunskap Konfronterar och korrigerar studenternas missuppfattningar (feed-back)

… fortsättning Bedömer strukturer snarare än oberoende fakta Undervisar och bedömer på ett sätt som utvecklar en positiv studiemiljö Betonar djup i lärandet snarare än täckning Använder undervisnings- och examinationsformer som stöder kursens lärandemål

Aktivitet i undervisningen Lärandemål Tillämpa/lösa problem Designa/tänka ut Förklara/skriva Samarbeta/leda Reflektera/utveckla Förklara etikregler Uppträda etiskt Lärsituation Laboratorium/praktik Praktik/hemma Var som helst Rollspel/praktik Klassrum Praktik

Olika typer av kunskap Declarative (”faktakunskap”) - att veta om något eller att veta vad (t.ex. att veta vad Freud sa) – ”universitetskunskap” Funktioning (”tillämpad” kunskap) - kunskap som är kopplad till någon form av handling eller prestation (kräver en solid grund av ”faktakunskap”) – professionell kunskap

Olika typer av bedömning Formativ bedömning. Syftet är att ge studenter feed-back i deras läroprocess och att ge lärare information om hur undervisningen fungerar. Effektivt lärande förutsätter formativ bedömning. Summativ bedömning (examination). Syftet är att avgöra om studenterna uppfyller lärandemålen. Genomförs efter avslutad läraktivitet (inte nödvändigtvis avslutad delkurs/kurs).

Frågor och synpunkter

Utbildningsplan Överensstämmer examensmålen med HF? Täcker lärandemålen i kursplanerna examensmålen? Progression i lärandemålen (huvudområdet)? Examensarbete och forskningsmetodik? Integration av fristående huvudområdeskurser i programmet? Begrepp: I. Ämne, huvudämne, huvudområde, kunskapsområde. 2. Ge, tillhandahålla, erhållit? Perspektivområdena? Examensbenämning? Examensbeskrivning?

Kursplaner Enhetlighet (Syfte, litteraturlistor, etc)? Huvudområde/ämne? Huvudområdets omfattning och progression? Delkurser (lärandemål, innehåll)? Lärandemål (kunskapsformer, antal, ”aktiva verb”)? Arbetsformer? Examinationsformer? Tydlig skillnad mellan innehåll, arbetsformer och examinationsformer? Tydlig koppling mellan lärandemål och arbets- och examinationsformer? Betyg? Är samtliga kursplaner fastställda? Antal tentamenstillfällen?

Lärandemål

Tips Begränsa antalet lärandemål Skriv lärandemål för respektive delkurs Undvik visa, ha etc – använd aktiva verb som uttrycker vad studenten ska göra Försök uttrycka lärandemålens kontext Undvik fördjupad – utnyttja verben Beskriv kopplingen mellan lärandemål, undervisning och examination Kontrollera täckningsgraden (examensmålen)

Hur ska studenten visa att lärandemålet är uppnått? Visa kunskap om och förståelse för de huvudsakliga teoribildningarna inom ämnet Visa kunskaper om och förståelse för folkrätt och den folkrättsliga regleringen av mänskliga rättigheter, samt relationen mellan folkrätt och nationell rätt Ha ökat sin medvetenhet om sitt eget formella språkbruk

Efter avslutad kurs ska studenten (kunna) Ha förmåga att tillämpa… Visa kunskap om och förståelse för de huvudsakliga teoribildningarna inom ämnet Visa fördjupad förmåga att inom MR-området göra bedömningar över frågeställningar gällande mänskliga rättigheter ur ett flervetenskapligt perspektiv (Kunna) tillämpa… (Kunna) redogöra för de dominerande teorierna inom huvudområdet (Kunna) analysera frågor om mänskliga rättigheter utifrån ett flervetenskapligt perspektiv