På Jakt efter Hållbarhet – Vad kan vi lära av historien Hållbar Utveckling B – 12 Februari 2010.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

732A24 Magisteruppsats, 20 poäng 732C27 Kandidatuppsats, 10 poäng • Den viktigaste (och roligaste) kursen i hela programmet − tillämpning av dels kursrelaterad.
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Gymnasiearbetet p..
Bedömning och betygsättning
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Tvärvetenskapande – komplexitet, förundran och Hållbar Utveckling Hållbar Utveckling B - 28 Januari 2011.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå –
Praktiskt tvärvetenskapande
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Kursintroduktion VVV + HUB – Presentation och förväntningar – Fika – Kursinformation – Synsättsövning.
Lokal pedagogisk planering
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
Uppsala centrum för hållbar utveckling (CSD UPPSALA) Hållbar utveckling B Centrum för miljö- och utvecklingsstudier (CEMUS) Vårterminen 2011 Välkommen.
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Tvärvetenskapande – komplexitet, förundran och HU
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Konstruktiv kreativitet, vetenskap och personliga förhållningssätt Hållbar Utveckling B (tvär)vetenskaplig seminarieserie 5 mars 2010.
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Att synliggöra lärande
Språk och interkulturell kommunikation
Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Genera Nya Ideer FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Konstruktiv kreativitet, vetenskap och personliga förhållningssätt Hållbar Utveckling B (tvär)vetenskapande seminarieserie 11 mars 2011 Språk Mening Visioner.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Utmaningar i arbetet med BfL
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Kommunerna + högskolan = sant Samhällskontraktet Avtal om fördjupad samverkan Avtalstid 4 år: Tre parter: Eskilstuna, Västerås, MDH Gemensam.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Hållbar utveckling och miljömål Hållbar utveckling och miljömål Naturvetenskapliga fakulteten.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Bakgrund LTH utvecklar studentutbytet med Kina. Tre nya utbytesavtal – Jiao Tong (Shanghai) – Zheijang (Hangzhou) – Xiamen.
Varför?.
ASTRONOMI.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Välkommen (igen) till Hållbar utveckling B vårterminen 2010!
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
BI p Vårterminen 2011 BIOLOGI-BREDDNING. Mål ha fördjupat eller breddat sina kunskaper inom valt ämnesområde samt ha fördjupat sin förståelse av.
Religionskunskap 1 och 2.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Aktuella trender inom högre utbildning med inriktning mot hållbarhet
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Presentationens avskrift:

På Jakt efter Hållbarhet – Vad kan vi lära av historien Hållbar Utveckling B – 12 Februari 2010

Praktiskt (tvär)vetenskapande – bedömningskriterier för god och kreativ vetenskap

Kursmål redogöra för dagens miljö- och utvecklingsproblematik och begreppet hållbar utveckling, samt uppvisa specialiserad kunskap om ett specifikt fall eller område inom ämnet Hållbar utveckling; ge exempel på olika synsätt och ideologier inom miljö- och utvecklingsområdet; redogöra för historiska, idéhistoriska och filosofiska perspektiv på miljö och utveckling; föra in en existentiell dimension i miljö- och utvecklingsdiskussionen; redogöra för och argumentera kring vetenskapens/teknikens möjligheter och begränsningar, deras roll i samhället och människors ansvar för hur de används; uppvisa god färdighet i att planera, genomföra och presentera ett vetenskapligt arbete inom området; formulera ett personligt förhållningssätt till sin egen roll i hållbarhetsproblematikens orsaker och lösningar och därigenom stärkt sin förmåga att möta en föränderlig omvärld.

(Tvär)vetenskande Seminarieserien Funktion Att stimulera och utmana er – Kritiskt och kreativt tänkande i fokus Att skapa en röd tråd och knyta an till de andra delkurserna genom att använda deras verktyg och litteratur på nya sätt. Att komplimentera perspektiv och verktyg i de andra delkurserna Att skapa förutsättningar för ett väl genomfört projektarbete eller tvärvetenskaplig uppsats.

FredagTvärvetenskap – från komplexitet till förundran 29 jan.Förberedelse: Seminarieuppgift FredagPå jakt efter hållbarhet – vad kan vi lära oss av historien? 12 feb.Förberedelse: Seminarieuppgift FredagDen bästa av världar – Rymdresor, strängar och människans framtid 5 marsFörberedelse: Seminarieuppgift FredagUppstart och brainstorm – projekt och uppsatsarbete 26 marsFörberedelse: Seminarieuppgift FredagAtt arbeta tvärvetenskapligt för en hållbar utveckling 9 aprilFörberedelse: Seminarieuppgift Kritiskt/analytiskt tänkande Kreativt/nytt tänkande

Plan för dagen Visualisering – systemkartor och tankekartor Att bedöma och ge betyg Konstruktiv feedback Lunch På jakt efter hållbarhet? -Vad kan vi lära av historien? [Föreläsning av Bert deVries] God och nyttig tvärvetenskap – Vad är det? En blick in i framtiden...

Bedömningskriterier

En Bedömningsmodell för HUB

Bedömningskriterier Vilken kategori ska väga tyngst, om någon överhuvudtaget? Hur ser ni på skillnader mellan kvalitativa och kvantitativa målsättningar? Vilka vetenskaps hierarkier, synsätt på vetenskap ligger till grund för era kriterier? Vilken av del av ICE-modellens tre delar bör väga tyngst eller bör de alla finnas med i lika stora delar? Motsvarar betygsskalans 3 av Ideas? 4 av connections? 5 av extensions? Håller ni med? Varför? Varför inte?

I grupperna Bedöm de inlämnande uppgifterna ni fått med feedback och betyg (U-3-4-5) gruppvis utifrån era bedömningskriterier

Diskussion i helklass Vad har du lärt dig av uppgiften och förmiddagens övning? Vad var extra svårt, utmanande? Vad var enklare? Vad har du lärt dig under VVVs och HUBs första moment? Vad var extra intressant? Vad kändes helt nytt? Vad kunde gjorts bättre? Vad saknas hittills?

Lunch

Plan för dagen Visualisering – systemkartor och tankekartor Att bedöma och ge betyg Konstruktiv feedback Lunch På jakt efter hållbarhet? -Vad kan vi lära av historien? [Föreläsning av Bert deVries] God och nyttig tvärvetenskap – Vad är det? En blick in i framtiden...

På Jakt efter hållbarhet – Vad kan vi lära av historien? Föreläsning av Bert deVries: dkit3/2007/05/02/4/ dkit3/2007/05/02/4/ and dkit3/2007/05/02/5/ dkit3/2007/05/02/5/ (1:a timmen – första länken)

Diamonds 8 (+4) faktorer Skogsskövling och förstöring av faunans levnadsvillkor Skador på markytan (erosion, försaltning, utarmning) Dålig vattenhushållning Överjakt Överfiske Införda arters effekter på inhemska Befolkningsökning ökad påverkan per person i befolkningen Klimatförändringar Fientligt inställda grannar Minskat stöd från vänskapligt sinnade grannar Hur samhållet reagerar på sina problem Skadeverkningar som människor oavsiktligt åsamkar sin miljö

Metoder i Collapse och i Berts presentation Lista upp alla ni kommer på! Är de: Kvalitativa/kvantitativa? Naturvetenskapliga/humanistiska/samhällsvetensk apliga/annat? – Brygger deras approach klyftan?

Relevant Irrelevant Hög KvalitetLåg Kvalitet AB C D = Bert deVries föreläsning= Diamond’s bok Collapse

Intressant Ur akademisk synvinkel Ointressant Ur akademisk synvinkel Användbar utanför akademin Oanvändbar Utanför akademin AB C D

I helklass Hur relevant är en miljöhistorisk och historisk förståelse för arbetet för en hållbar utveckling? På vilket sätt? Hur tänker du, förklara?

I helklass Vad är funktionen med att rita systemkartor/mindmaps? Hjälper det dig att fördjupa din förståelse? Vilka fördelar/nackdelar finns? Skulle Diamonds text gynnas av systemkartor/mindmaps, eller ej?

Upplägg Livsfilosofi och det moderna samhället eller Människan och Maskinen, 7,5 hp ( Tvär)vetenskapande seminarieserie och uppsatsskrivande eller projektarbete, 7.5 hp Miljö- och utvecklingsstudier: värderingar, världsbilder och visioner, 15 hp Januari Februari Mars April Maj Juni

HUB 1 HUB 2 VVV 1 HUB 3 VVV 2 VVV PM HUB 4 Cemus Konferans Projektmässa/Uppsats LF/MM slut LF/MM

Utbyten Utomlands En intresseundersökning Cemus Studenter 2010

Var?

Vad?

Exempel Institute for Resources and Environmental Sustainability Liu Institute for Global Studies Technology and Society courses Interdisciplinary Science (Complexity, Models in Science) Seeds for Change Student Environmental Center Terry Talks and Lectures University of British Columbia – Vancouver, Canada

University of Utrecht – Utrecht, Netherlands Copernicus Institute - Department of Science, Technology and Society Sustainability Science and more…

Heliopolis University for Sustainable Development Cairo, Egypt Interdisciplinary research and education Interactive and innovative teaching methods Holistic Personality development Sustainable community development on Campus 9 collaborating faculties

Minor Field Studies