Kursinformation del 2 25/8. Block 1 Block 2 Modul 4 Modul 5 Modul 6-8Jensen & McBay – What we leave behind Atwood – Oryx & Crake Ponting – A new green.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till Masterutbildningen
Advertisements

Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
Nationell forskarskola i socialt arbete.
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Ungdomspolitik i Sverige och Europa – var blåser vindarna? Calle Nathanson Tillväxt och samhällsbyggnad.
för sjuksköterskeexamen ©
Kursen Regional utveckling och strategiskt tillväxtarbete Uppdragsutbildning vid Örebro universitet 2009/2010 I samarbete med Regionförbundet Örebro, Tillväxtverket.
KLIMATET, ENERGIN OCH DET MODERNA SAMHÄLLET DISTANS, 2012.
GIS i lärarutbildningen - och sedan…? Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen Göteborgs Universitet Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
Vi åkte med vårat arbetslag till New York. Varför åker vi på teambuilding?
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Lunds universitet / LDC Lunds universitets egen IT-partner Presenterar nyheter och vad som är på G Jan-Inge Månsson.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Att läsa humaniora vid Uppsala universitet
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Kursintroduktion VVV + HUB – Presentation och förväntningar – Fika – Kursinformation – Synsättsövning.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Alumnienkäter År Logopedprogrammet vid Göteborgs universitet September 2010 Carmela Miniscalco.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Malmö Europas Green Room. Varför hamnar Malmö högt på alla miljötopplistor?
Intervju- och Samtalsmetodik (ISAM)
Uppsala centrum för hållbar utveckling (CSD UPPSALA) Hållbar utveckling B Centrum för miljö- och utvecklingsstudier (CEMUS) Vårterminen 2011 Välkommen.
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Kursintroduktion  Josefin  Therese  Amanuenser  Arbetsgrupp  Interaktivt deltagande  Studentansvar.
Välkommen till Hållbar utveckling A! Introduktion.
Introduktion till block 3, 4 och 5 26/9. Examination, Seminarier & workshops  Block 3  Seminarium: Rollspel utifrån Paths to a green world  Seminarium:
Coach.
Lärande för hållbar utveckling
Konstruktiv kreativitet, vetenskap och personliga förhållningssätt Hållbar Utveckling B (tvär)vetenskaplig seminarieserie 5 mars 2010.
Dewey i Sverige – Sverige i världen Presentation på Bok & bibliotek 2009, Biblioteksföreningens scen fredagen 25 september kl Mats Lindquist,
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Medverkande företag. Upplägg Uppsala CaseAkademi deltagare Indelade i 4-5 personer/grupp Projektgruppen delar in, men det går bra att komma med.
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Arbetsmarknadsdepartementet A&O - temagruppen för arbetsplatslärande och omställning i arbetslivet 3 februari 2011.
18 mars kl 9:00-12:00 Hörsalen, Stadsbiblioteket Hållbarhetsutbildning.
MITTUNIVERSITETET I SIFFROR Mittuniversitetet i siffror1.
Pedagogiska året Hanvikens förskola
Studie- och yrkesvägledare
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
SKÅNE NORDVÄST – en region utan gränser ?. NULÄGE 10 kommuner med mellan 9600 och invånare Öresundsregionen är Nordens mest tätbefolkade storstadsregion.
VARFÖR UTVÄRDERINGSVERKSTAD? GENOMFÖRANDE AV UTVÄRDERINGSVERKSTAD TEORI (SYN PÅ MÄNNISKAN) NATIONELLT INTERNATIONELLT LAILA NIKLASSON MDH Utvärderingsverkstäder.
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Kursansvarig lärare: Daniel Nylén
Richard Hirsch Institutionen för kultur och kommunikation (IKK)
Etik, försiktighet och hållbar utveckling med havet i särskilt beaktande Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori flov.gu.se.
Nätverk kursplanepiloter
1 Inledande förordningstext Förordning (2008:793) om försöksverksamhet med riksrekryterande gymnasial spetsutbildning Utfärdad: Träder i kraft.
Utvecklingsstrategi för Örebroregionen
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
Staden och förorten Introduktion till Arkitekturteori B Vt 2007.
Västsvenskt nätverk för hållbar utveckling Frukostmöte: Valspecial! Regionutveckling mot en hållbar utveckling.
Sjätte terminen på University of Connecticut UConn.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
ITP – IT för Personligt Arbete VT 2006 Lisa Brouwers
Grundläggande icke-linjär redigering (A.2) HT-2012, 7,5 hp Peter Lundholm (Lärare) Daniel Nylén (Lärare, kursansvarig)
Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
Bb. Avfall Sverige Branschorganisationen för avfallshantering och återvinning 400 medlemmar – kommuner, kommunbolag - Privata företag är associerade medlemmar.
Peter Danielsson 2012 KRITERIER FÖR ELENERGIUTVECKLINGEN Användningen minskar med i genomsnitt 0,8 % per år från 143 till 125 TWh.
Introduktion. Administration Jag, B448, , Kursböcker enligt webben Schema enligt webbenwebben Laborationer 23, 29/10 + 7/11 kl
Att lära för livet En studie om förståelse, föreställningar och attityder gällande hållbar utveckling bland studenter vid Göteborgs universitet Ellen Lagrell.
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Det Globala Energisystemet Mikael Höök, teknologie doktor Globala Energisystem, Uppsala Universitet Kursinformation för sommarkursen Ångströmlaboratoriet,
Globala hållbarhetsmålen med koppling till Umeås strategier
Florida The Sunshine State. The history of Florida.
Presentationens avskrift:

Kursinformation del 2 25/8

Block 1 Block 2 Modul 4 Modul 5 Modul 6-8Jensen & McBay – What we leave behind Atwood – Oryx & Crake Ponting – A new green history of the world Jackson – Välfärd utan tillväxt Stiglitz – Fungerande globalisering Leggewie & Welzer – Slutet på världen så som vi känner den Meadows – Thinking in systems

Block 1: Introduktion till hållbar utveckling Block 2: Historiska perspektiv på miljö, utveckling och globalisering Block 3: Välfärd, utveckling och globalisering Block 4: Klimat, energi, ekosystem och resurs- användning i det moderna sämhället Block 5: Kommunikation och projektledning för hållbar utveckling Intro till Hållbar utveckling De stora om- vandlingarna Narrativ, ekokritik och kreativitet Kolonialism, Globalisering och makt Välfärd, utveckling och globalisering Klimat, energi och ekologiska gränser Strategier för hållbar utveckling Projekt för hållbar utveckling Aug Sep Okt Nov Dec Exoduktion Resurser, demokrati och det civila samhället Moduler, Hållbar utveckling A, 2011

Kurslitteratur  Kursböcker  Meadows (2009) Thinking in systems. London:Earthscan  Block 5: Läses från kursstart, Examineras den 6/10  Jensen & Mcbay (2009) What we leave behind. New York: Seven stories press  Läses från introblocket, Examineras i introblocket och block 3 och 4  Atwood (2003) Oryx & Crake. Stockholm:Nordstedts.  Läses från block 2, Examineras i block 2  Ponting (2007) A new green history of the world. London:Penguin books  Läses från block 2, Examineras i block 2  Stiglitz (2006) Fungerande globalisering. London:Penguin books. 292 s  Läses från modul 4, Examineras i block 3  Jackson (2010) Välfärd utan tillväxt. Stockholm: Ordfront  Läses från modul 4, Examineras block 3 och 4  Leggewie & Welzer (2009) Slutet på världen så som vi känner den. Göteborg:Daidalos. s  Läses från modul 5, Examineras i block 4  Bokcirklar och läsestugor  Läslogg: Individuellt. Anteckna under tiden som du läser.  Lässtugor: Träffas i smågrupper (samma som förseminariegrupperna), på valfri plats och tid. Ta med er läsloggarna och frågor/sådant ni vill diskutera till lässtugorna.  Bokcirklar: 4-6 st. Helklass och schemalagt. Ett tillfälle att lyfta frågor som uppkommit i lässtugorna och få hjälp med svåra texter.

Kursböcker Block 1 (Introblocket): Jensen & Mcbay (2009) What we leave behind. New York: Seven stories press. s. VII-80 (Block 5: Meadows (2009) Thinking in systems. London:Earthscan. 203 s totalt) Kursböcker Block 2 (Modul 1, 2 och 3): Atwood (2003) Oryx & Crake. Stockholm:Nordstedts. 375 s Ponting (2007) A new green history of the world. London:Penguin book. 420 s (Block 5: Meadows (2009) Thinking in systems. London:Earthscan. 203 s totalt) Kursböcker Modul 4: Jackson (2010) Välfärd utan tillväxt. Stockholm: Ordfront s Jensen & Mcbay (2009) What we leave behind. New York: Seven stories press. s Stiglitz (2006) Making globalization work. London:Penguin books. 292 s Kursböcker Modul 5 : Jackson (2010) Välfärd utan tillväxt. Stockholm: Ordfront s Jensen & Mcbay (2009) What we leave behind. New York: Seven stories press. s Leggewie & Welzer (2009) Slutet på välden så som vi känner den. Göteborg:Daidalos. s Kursböcker Modul 6-8: Jackson (2010) Välfärd utan tillväxt. Stockholm: Ordfront s Leggewie & Welzer (2009) Slutet på välden så som vi känner den. Göteborg:Daidalos. s Jensen & Mcbay (2009) What we leave behind. New York: Seven stories press. s

Föreläsningstillfällen  Olika upplägg  30/20  Intervju  Frågelåda  Studentföreläsningar 12 dec  Uppsala universitets pedagogiska program:  df df

Examination  Förseminarier  Varför?  När?  Gruppindelning på studentportalen  Betyg  Seminarier: U-G  Projektblocket: U-G  Skrivuppgifter och novellanalys: U  Rättning  Arbetsgruppsmedlemmar, Markus & Therese, andra anställda på Cemus

 Frågetillfälle om skrivuppgiften eller kursen i övrigt: På måndag (29/8) kl i Cemus bibliotek.