Internationella språkprogrammet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Advertisements

Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Humanistiska programmet
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Exempel utifrån ett antal målområden
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Islands universitet Humanistiska fakulteten Nordisk master ( 120 ECTS ) Masterprogrammet (isl. Norðurlandafræði) är ett kulturstudium med ett nordiskt.
Islands universitet Humanistiska fakulteten Nordisk master ( 120 ECTS ) Masterprogrammet (isl. Norðurlandafræði) är ett språk- och kulturstudium med ett.
Att läsa humaniora vid Uppsala universitet
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Institutionskonferens oktober Publicerings- traditionen bristen på korrelation mellan tid för forskning och produktivitet bristande profilering.
Bildning / personlig utveckling
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Europeiska språkdagen
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Språk och interkulturell kommunikation
Huvudområde offentlig förvaltning
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Hur blir man klok på universitetet?
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Världslitteratur Program på avancerad nivå, 120 hp Språk och litteraturer.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
SPL150 Språk i praktiken (15 hp) -Start varje termin OBS: Möjligt att söka fram till 15 aug! -Ni söker själva er praktikplats i Sverige eller utomlands.
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Välkomna till styrd helpdesk
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Alumnrelationer vid LNU
Socialpedagogiska programmet, 180 hp
Lek, lärande och rörelse 15 hp
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Internationella språkprogrammet 180 hp

Utbildningens övergripande syfte är att: goda språkkunskaper i de valda språken, samt bred teoretisk kunskap om språk och hur språk används, utveckla studentens kommunikativa förmåga vilket inbegriper kunskap och medvetenhet om olika kulturella referensramar, förbereda studenten för ett yrkesliv i språklig och kulturell mångfald och utveckla förmågan att bygga broar för språklig och kulturell interaktion, utveckla studentens förmåga att kommunicera kunskapernas användbarhet i olika sammanhang samt att omsätta dem i praktiken.

Efter avslutat program förväntas studenten kunna: Kunskap och förståelse visa medvetenhet om samband mellan språk, litteratur och kultur utifrån olika perspektiv och kontexter, visa kunskap om relevanta teorier och metoder i språk- och litteraturvetenskap med fördjupning inom valt huvudområde, visa kunskap om aktuella forskningsfrågor inom språk- och litteraturvetenskap,

Färdighet och förmåga analysera och tillämpa olika språkliga och mediala former för att kunna relatera den egna samtiden till olika historiska, kulturella, litterära och sociala sammanhang, söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt presentera den för andra i olika sammanhang med hjälp av olika media, utifrån språk- och litteraturvetenskapliga perspektiv göra bedömningar och självständigt formulera frågeställningar inom givna tidsramar med hänsyn till relevanta samhälleliga, kulturella och etiska aspekter, redogöra för sina resultat såväl muntligt som skriftligt i dialog med andra, uppvisa språklig förmåga i det språk som valts som huvudområde som krävs för att självständigt arbeta inom kontexter som rör det relevanta språkområdet,

Värderingsförmåga och förhållningssätt visa förmåga att i relation till språkvetenskapliga och litteraturvetenskapliga analyser göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, argumentera och problematisera kring språkens roll i samhället samt om människors ansvar för hur språk används, identifiera sitt behov av ytterligare kunskaps- och kompetensutveckling, kritiskt diskutera och analysera olika språkliga situationer och diskurser och argumentera för den egna ståndpunkten på ett strukturerat och sakligt sätt i dialog med andra.

Filosofie kandidatexamen inom Internationella språkprogrammet med huvudområdet …

Programmets innehåll: Profilkurser 37,5 hp Språk 1 90 hp Språk 2 30 hp Valfria kurser/praktikkurs 22,5 hp --- Omvärldskunskap 2 hp/termin

TERMINSPLAN T1 Profilkurs 1: Språk som identitetsskapare (15 hp) Profilkurs 2: Språk som kulturbärare (15 hp) T2 Språk 1: Grundkurs (30 hp) T3 Språk 1: Fortsättningskurs (30 hp) T4 Språk 2: Grundkurs (30 hp) T5 Språk 1: Fördjupningskurs (15 hp) Profilkurs 3: Språk, kultur och kommunikation (7,5 hp) Valbar kurs - specialiseringskurs (7,5 hp) T6 Valbar kurs - specialiseringskurs eller praktikkurs (15 hp) Språk 1: Examensarbete (15 hp)

SPRÅKKURSERNA Språk 1: huvudområde (90 hp) arabiska, engelska, franska, japanska, spanska, tyska Språk 2: språkbreddning (30 hp) arabiska, engelska, franska, japanska, spanska, tyska italienska, kinesiska, ryska

Profilkurs 1: Språk som identitetsskapare (15 hp) PROFILKURSERNA Profilkurs 1: Språk som identitetsskapare (15 hp) Kursen behandlar hur individuella, sociala, kulturella, religiösa och nationella identiteter skapas genom olika språkliga uttrycksformer. Kursen syftar även till att ge grundläggande analytiska och kritiska perspektiv samt metodologiska språk- och litteraturvetenskapliga redskap. Profilkurs 2: Språk som kulturbärare (15 hp) Utifrån såväl ett historiskt som ett samtida perspektiv studeras hur kultursyn och språk kan interagera med varandra för att skapa bilder av ’jaget och den andre’. Genom studier av olika språkliga uttrycksätt och former undersöks hur dessa kan påverka människors syn på verkligheten samt omvänt hur denna i sin tur kan påverka språkliga uttryckssätt och former. Profilkurs 3: Språk, kultur och kommunikation (7,5 hp) Utifrån ett språkligt, interkulturellt och transkulturellt perspektiv studeras språkets roll i samhället och människans ansvar för hur språk används i olika sammanhang samt vad språklig diversifiering innebär.

KURS I OMVÄRLDSKUNSKAP integreras i profil- och språkkurserna varje termin (2 hp/termin) progressivt upplägg under hela utbildningen representanter från olika branscher inom arbetslivet, olika myndigheter och organisationer m.fl. medverkar i seminarierna Syfte för såväl studenter som omvärldsrepresentanter synliggöra utbildningens yrkesrelevans och professionsmöjligheter utveckla studentens insikt om och förmåga att kommunicera den humanistiska kompetensens som utbildningen ger skapa kontaktnät för praktikkurs och/eller förberedelse för examensarbete, samt nätverk för framtida yrkesliv

VALBAR KURS under T5 (7,5 hp) och T6 (15 hp) specialiserings- och breddningskurser inriktning, förberedelse för examensarbete befintlig kurs vid valfri institution, fakultet eller lärosäte i Sverige eller utomlands

PRAKTIKKURS under T6 (15 hp) som alternativ till valbar kurs internationell miljö i regionen eller utomlands empirisk förberedelse inför examensarbete kontaktnät skapas under programmet genom seminarieträffar inom omvärldskunskapen

PROGRAMIDENTITET programstudenter har schemalagda programträffar under ledning av ”programledare” varannan vecka första terminen börjar med två profilkurser enbart för programstudenterna kursen i omvärldskunskap omfattar minst tre seminarier per termin för programstudenterna ämnesövergripande seminarier kring profilkurser och examensarbeten

OMVÄRLDSANALYS Göteborgsregionen är en region med en omfattande internationell arbetsmarknad internationell yrkesverksamhet kräver god kognitions-, analys och kommunikationsförmåga såväl språkligt som kulturellt SPL erbjuder därför ett språkprogram med fokus på såväl språklig som kulturell kommunikation en sammanhållen programutbildning förväntas ge både förbättrad retention inom grundnivån och ökat intresse för fortsatta studier på avancerad nivå

FORSKNINGSANKNYTNING profilkurserna har forskningsgrund och återspeglar institutionens och fakultetens forskningsområden professorer medverkar i programplanering, undervisning i profilkurser och examensarbeten det teoretiska innehållet i profilkurserna konkretiseras fortlöpande i de påföljande språkkurserna forskarstuderande deltar i undervisningen för att visa fram goda exempel på aktuell forskning och inspirera programstudenterna till fortsatta studier

INTERNATIONALISERING utbildning i två främmande språk och litteraturer inter- och transkulturell kompetens utvecklas programmet förbereder för ett yrkesliv i en internationell miljö i Sverige eller utomlands minst en termin bör förläggas utomlands institutionen erbjuder utlandsförlagda kurser praktikkurs i internationell miljö rekommenderas möjlighet till Erasmus-termin inom målspråksområdet specialiseringskurs vid lärosäte utomlands omvärldskunskap med internationell medverkan

SAMVERKAN kursplaner för de tre profilkurserna tas fram i samverkan med bl.a. lingvistik, svenska, litteraturvetenskap kursen i omvärldskunskap ges i samverkan med bl.a. Karriärcentrum, alumner, representanter från näringsliv, internationella organisationer, resebyråer, diplomater de valbara kurserna är för studentens inriktning relevanta kurser vid annan institution eller fakultet utbildningen ger behörighet till och ansluter i progression till fakultetens masterutbildningar på avancerad nivå samverkan med utländska lärosäten där vi har utlandsförlagda kurser eller Erasmus-samverkan