Riksrevisionens granskning av resursstyrningen
Bakgrund: Riksrevisionen har i rapporten Resursstyrning i högskolan grundutbildning (RiR 2009:25) granskat Umeå universitet, Göteborgs universitet och Karlstads universitet.
Riksrevisionens slutsatser och rekommendationer: Resursstyrningen på lärosätesnivå är outvecklad och att kunskap saknas om samband mellan resursfördelning och resultat. Riksrevisionen menar att lärosätesledningarna bör utveckla en mer aktiv roll i sin resursstyrning. Verksamhetens kostnader behöver synliggöras genom redovisning på kostnadsbärare.
Metod: Riksrevisionen har följt nio utbildningar från grundkurs upp till kandidatexamen (1-90 hp) och beräknat intäkter, kostnader och undervisningsinsats. De ämnen som granskats är fysik, sociologi och spanska på tre olika nivåer.
Fysik – Intäkter och avdrag: Umeå universitet lägger mest på ”ren utbildning” i fysik av de tre jämförda lärosätena ( kr/HST).
Fysik - Undervisningstid: Fysikstudenterna vid Umeå universitet får mest undervisningstid per vecka (12,1 timmar exklusive tid för examination).
Sociologi – Intäkter och avdrag: Umeå universitet lägger mest på ”ren utbildning” i sociologi av de tre jämförda lärosätena ( kr/HST).
Sociologi - Undervisningstid: Sociologistudenterna vid Umeå universitet får mest undervisningstid per vecka (5,3 timmar exklusive tid för examination).
Spanska – Intäkter och avdrag: Umeå universitet lägger mest på ”ren utbildning” i spanska av de tre jämförda lärosätena ( kr/HST).
Spanska - Undervisningstid: Spanskstudenterna vid Umeå universitet får mest undervisningstid per vecka (5,7 timmar exklusive tid för examination).
Slutsatser: Umeå universitet har alltså i samtliga av de tre jämförda ämnena högst intäkt per student och mest undervisning. I fysik och spanska undervisas Umeåstudenter cirka 30 procent mer och i sociologi ungefär 10 procent mer än de övriga.