Regionala infrastrukturplaneringen 2014-2025. Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Länstransport- plan Remissförslaget Umeå Mårten Edberg Infrastrukturstrateg.
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Yttrande över förslag till nationell plan
Genomförande länsplanen Större objekt Utvecklingspotten Kollektivtrafikanläggningar Trafiksäkerhetsåtgärder Cykelvägar
Kulturförvaltningens verksamhet
VISION Kommunplaner – strategisk planering
© 2013 ANTROP Resan genom äldrevården och äldreomsorgen i Uppsala län Hur kan vi göra den bättre?
Kulturdepartementet Kulturpolitik – regeringens tre prioriteringar Barn och ungas rätt till kultur Vård av kulturarv Förbättrade villkor för kulturskapare.
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
E SÄRSKILT PROJEKT FÖR E20  VARFÖR  MÅLSÄTTNING  STRATEGI  FINANSIERINGSMODELL.
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Kollektivtrafiken Maria Linder Förvaltningschef.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Södra Älvsborgs Sjukhus Självskadenoder Satsning av regeringen Överenskommelse mellan regering och SKL Södra Älvsborgs Sjukhus.
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
Förstudie Roslagspilen
Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012
Västsvenska paketet.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Infrastrukturplanerna
Regionala Godstransportrådet i SmålandOH 1 Presentation av Det Regionala Godstransportrådet i Småland.
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
SYSTEMANALYS GÄVLEBORG
Inriktningsplanering för
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Beredningen infrastruktur - summering Ordförande: Monica Hanson, Trollhättan Beredningsansvarig: Christian Martins.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Effektiva hemtjänstresor - Effektiv planering i hemtjänsten ger energieffektiva transporter Workshop 13 mars Uppsala.
Infrastruktur i Region Norrland - kartläggning
Hamnstrategiutredningen
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Remiss 2 april – 18 maj Västtrafik och kommunerna ska höras
Barn i Riskmiljö Nätverk Närvård CFL Söderhamn 22 februari 2013 Karin Gisselman Processledare Kunskap till praktik.
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Infrastrukturplanering
Sörmlands regionala transportinfrastrukturplan Arbetsutskottet i Flen onsdagen den 10 juni 2009 Carina Jönhill Nord.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbara städer: Urbanisering Anna Wahlström, Naturvårdsverket.
Regional infrastrukturdag Örebro Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv.
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Dagordning 27/ Inledning 2.Orientering om Regionsamverkan Sydsverige 3.Trafikverkets arbete inför planeringsperioden Diskussion om.
Infrastruktur Marks kommun
RUFS-information TRN 29 september 2016
TIDPLAN LÄNSPLANERINGEN
Förslag till Länsplan Robert Örtegren, Trafikdirektör.
Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden: Bra utbud av cykelvägar   Från 5 till 20 procent år 2030 Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden:  
Bakgrund FUD-uppdrag om motsättningar mellan prognosstyrd respektive målstyrd planering. Finansierat av Trafikverket Genomfört av Trivector Traffic och.
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Presentationens avskrift:

Regionala infrastrukturplaneringen

Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts  803 Mkr  Viktigaste stråken för arbetspendling och näringslivets transporter  Beakta regeringens prioriterade åtgärder

Vad har hänt?  Möten med kommuner, Landstinget, Kollektivtrafikmyndigheten, VKL, SUV  Skrivelse behov och brister  Möten Trafikverket och planupprättare övriga län  Regional hearing 21 mars 2013  Nationell hearing 8 april 2013

Regionala planen Godsflöden

Regionala planen Pendling

Regionala planen Pendling

Regionala planen Pendling

Inriktning Slutföra satsning på säkra och framkomliga vägar Utveckla satsning på infrastruktur för kollektivtrafik, t ex bytespunkter, hållplatser Utveckla satsning på gång- och cykelåtgärder Utveckla satsning på trafikslagsövergripande transportsystem, t ex utveckla noder och terminaler för överföring av gods väg-järnväg- hamn

Vad är skillnaden mot idag? Namnsatta åtgärder: ny väg 252, medfinansiering Södertälje sluss (ca 54 %) brister: rv 68, v 250, v 252 Trimning: Hållplatser, pendlarparkeringar, regionala vägnätet Cykelåtgärder regionala vägnätet Hastighetskameror, hastighetsanpassningsåtgärder Korsningsåtgärder (rv 66 Erikslund) Ev medfinansiering effektivare resor, noder för godstransporter Statlig medfinansiering: Kollektivtrafik (resecentra, hållplatser) Miljö- och trafiksäkerhet kommunala vägar (sammanhållande cykelnät till noder) Ev enskilda vägar

Slutligen  Remiss 13 juni – 1 oktober 2013  Leverans regeringen 16 december 2013  Beslut ramar mars/april 2014  Beslut regionala planen senast