Regionala infrastrukturplaneringen
Direktiven Utveckling av länets transportinfrastruktur Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts 803 Mkr Viktigaste stråken för arbetspendling och näringslivets transporter Beakta regeringens prioriterade åtgärder
Vad har hänt? Möten med kommuner, Landstinget, Kollektivtrafikmyndigheten, VKL, SUV Skrivelse behov och brister Möten Trafikverket och planupprättare övriga län Regional hearing 21 mars 2013 Nationell hearing 8 april 2013
Regionala planen Godsflöden
Regionala planen Pendling
Regionala planen Pendling
Regionala planen Pendling
Inriktning Slutföra satsning på säkra och framkomliga vägar Utveckla satsning på infrastruktur för kollektivtrafik, t ex bytespunkter, hållplatser Utveckla satsning på gång- och cykelåtgärder Utveckla satsning på trafikslagsövergripande transportsystem, t ex utveckla noder och terminaler för överföring av gods väg-järnväg- hamn
Vad är skillnaden mot idag? Namnsatta åtgärder: ny väg 252, medfinansiering Södertälje sluss (ca 54 %) brister: rv 68, v 250, v 252 Trimning: Hållplatser, pendlarparkeringar, regionala vägnätet Cykelåtgärder regionala vägnätet Hastighetskameror, hastighetsanpassningsåtgärder Korsningsåtgärder (rv 66 Erikslund) Ev medfinansiering effektivare resor, noder för godstransporter Statlig medfinansiering: Kollektivtrafik (resecentra, hållplatser) Miljö- och trafiksäkerhet kommunala vägar (sammanhållande cykelnät till noder) Ev enskilda vägar
Slutligen Remiss 13 juni – 1 oktober 2013 Leverans regeringen 16 december 2013 Beslut ramar mars/april 2014 Beslut regionala planen senast