Hälso- och sjukvård i Västra Götaland Verksamhetsanalys 2012 Avsnitt: GOD VÅRD uppföljningsrapport Hämta rapporten här: www.vgregion.se/verksamhetsanalys.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälsolyftet och LSH-studien
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Hälso- och sjukvård i Västra Götaland Verksamhetsanalys 2012 Avsnitt: Nationella Diabetesregistret NDR Hämta rapporten här:
Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Regeringens satsning på de mest sjuka äldre
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.
Hälso- och sjukvård i Västra Götaland Verksamhetsanalys 2012 Avsnitt: Kvalitetsuppföljning – Öppna jämförelser – utveckling över tid och variation mellan.
Indikatorerna Undvikbar slutenvård Återinskrivningar inom 30 dagar - 65 år och äldre 2009 till 2013 kvartal 2 Sammanställning av indikatorerna per kvartal.
Viktiga utgångspunkter
Landstingsplan Landstinget i Kalmar län.
Tillsammans för världens säkraste vård
Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.
Införande i Landstinget Gävleborg
Ersättningsmodeller för sjukhusvård Regiongemensamma ersättningsmodeller för sjukhusvård.
Hälso- och sjukvård i Västra Götaland Verksamhetsanalys 2012 Avsnitt: Tillgänglighet Hämta rapporten här:
Handlingsprogram för God Vård
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Målsättning - Kvalitet
Bättre liv för sjuka äldre
Rapport i 3 delar Del 1 och 2 Del 3.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Välkommen till Ledardagen!
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Akutflöden VGR Område uppföljning och analys Catarina Karlberg
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Medicinsk stab Patientsäkerhet
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Två stora regeringsuppdrag till Socialstyrelsen:
Hälso- och sjukvård i Västra Götaland Verksamhetsanalys 2012 Avsnitt: Patientsäkerhet Hämta rapporten här:
ÅRSRAPPORT För helåret 2007
RCC Uppsala Örebro regional workshop, 6 nov 2014 Projekt ”Nationell uppföljning av standardiserade vårdförlopp inom cancervården, fas 1” - att undersöka.
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Hälsovalsenheten, Sofia Barakat.
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
Hälso- och sjukvård i Västra Götaland Verksamhetsanalys 2012 Avsnitt: RättspsyK Hämta rapporten här:
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Resultat för Mål och mått våren 2014 Det goda livet för sjuka äldre i Skaraborg 2014.
Information om pågående överenskommelser 2013 mellan staten och SKL.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Anneli Juhlin FP
1 Hälso- och sjukvård i Västra Götaland Verksamhetsanalys 2008 Undvikbar slutenvård HSN-profiler - kompletterande bilder
Öppna jämförelser 2014 Ett Västra Götalandsperspektiv Utfärdat av: Bill Hesselmar och Anna Norman Kjellström.
Hälso- och sjukvård i Västra Götaland Verksamhetsanalys 2012 Avsnitt: Svenskt Bråckregister Hämta rapporten här:
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Hälso- och sjukvård i Västra Götaland Verksamhetsanalys 2012 Avsnitt: RIKSHÖFT Hämta rapporten här:
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
VRISS i Norrbotten – slutkonferens
Quality 2011 Nationella riktlinjer för vuxentandvård 15 september 2011
Undvikbar slutenvård Oplanerade återinskrivningar 1-30 dagar bland 65 år eller äldre Spridningskonferens Bättre liv för sjuka äldre
Vård i regionen Sydöstra sjukvårdsregionen
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Verksamhetsanalys Figur F-1. Antal (utanför cirklarna) och procent (inne i cirklarna) som haft kontakt med läkare i olika.
Verksamhetsanalys Verksamhetsanalysen är en samlad årlig uppföljning av hälso- och sjukvården Sjätte rapporten Skall ge.
Hälso- och sjukvårdens Verksamhetsanalys 2009 Nämndsprofil Partille, Härryda, Mölndal HSN 7.
Landstingets ledningskontor Landstingets patientsäkerhetsberättelse 2015 Kort sammanfattning.
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
stöd för uppföljning och förbättring
NATIONELL PATIENTENKÄT specialiserad somatisk vård 2014
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Öppna jämförelser Säker vård-2015 (-16) års resultat
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Hälso- och sjukvård i Västra Götaland Verksamhetsanalys 2012 Avsnitt: GOD VÅRD uppföljningsrapport Hämta rapporten här: www.vgregion.se/verksamhetsanalys

God Vård – Uppföljningsrapport 2012 Regionens övergripande kvalitetsmål för hälso- och sjukvården är att den skall vara säker, patientfokuserad, kunskapsbaserad, jämlik, ges i rimlig tid och vara effektiv. Dessa mål sammanfattas i begreppet God Vård. Utförarna har huvudansvaret för att tillsamman med patienterna skapa den Goda Vården. Beställarna ska beställa God Vård och följa upp att den beställda vården levereras. Ägarna ska vägleda, stödja och följa upp utförarnas och beställarnas arbete och de resultat som uppnås.

En förbättrad kvalitet ska uppnås genom att

Mätbara kvalitetsmål

Andelen patienter i sluten somatisk vård med vårdrelaterade infektioner ska minskas till högst åtta procent. Punktprevalensmätningar har utförts vår och höst 2012. Målet 8 % har inte uppnåtts. Sett över de senaste åren minskar förekomsten av vårdrelaterade infektioner men minskningstakten har avstannat. Utvecklingen är likartad i andra landsting. Orsaken till detta kan dels vara förändringar i sjukdomspanoramat hos de patienter som vårdas på sjukhus, dels att hittills insatta åtgärder (framför allt i form av striktare tillämpning av hygienrutiner) måste kompletteras med riktade insatser inom de olika grupperna av vårdrelaterade infektioner. Ett exempel på sådana åtgärder är minskad användning av kvarliggande urinblåsekatetrar.

Andelen patienter med ST-höjningsinfarkt som fått reperfusionsbehandling ska uppgå till minst 85 procent. Regionen har uppnått målet under 2011. Enligt Öppna jämförelser 2012 fick 85,3 procent av de aktuella patienterna reperfusionbehandling i Västra Götalandsregionen. Det innebär att regionen presterade bättre än riksgenomsnittet som uppgick till 83,2 procent. Vidare innebär resultatet en betydande relativ förbättring jämfört med andra landsting, från en 18:e plats 2010 till en 8:e plats 2011.

Andelen patienter med höftfraktur som opererats inom 24 timmar ska vara minst 75 procent. Den genomsnittliga väntetiden i regionen till operation för höftfraktur har minskat från 27 timmar till 25 timmar 2011 enligt handlingsplanen för Öppna jämförelser. Andelen opererade inom 24 timmar har också förbättrats. Bäst bland sjukhusen var Alingsås lasarett som väl uppnådde målet 2011 (83%) och 2012 (85%). Under 2012 uppnådde även Skaraborgs sjukhus Lidköping målet på 75 procent opererade inom 24 timmar. Det är angeläget att fler sjukhus i regionen uppnår det regionala målet. Verksamhetsanalys 2011 www.vgregion.se/analysenhet

Andel undvikbar slutenvård (%) Andelen vårdtillfällen med undvikbar slutenvård av det totala antalet vårdtillfällen bland personer 65 år och äldre ska minska med 10 procent jämfört med nivån 1 september 2011. Tabell GV-1. Andel vårdtillfällen som klassats som undvikbar slutenvård av samtliga vårdtillfällen, bland personer 65 år eller äldre. Indikatorer inom ramen för överenskommelsen Sammanhållen vård och omsorg 2012. Källa: vårddatabasen Vega.   Andel undvikbar slutenvård (%) Antal vårdtillfällen Undvikbar slutenvård Samtliga Baseline* 14,8 15 637 105 812 Uppföljning** 14,3 15 619 109 001 *sep 2010 till aug 2011 **sep 2011 till aug 2012

Andelen patienter med stroke som får trombolysbehandling ska uppgå till minst 11 procent. Fler patienter i regionen med stroke får trombolysbehandling, 2010 var andelen 7 procent jämfört med 9 procent i genomsnitt i riket. Under 2011 hade andelen med trombolysbehandling ökat till 8,9 procent i VGR jämfört med 10,3 procent i riket enligt Öppna jämförelser. Data ur Riks-Stroke för 2012 visar att andelen behandlade i VGR ökat till 9,8 procent jämfört med 11,9 procent i riket. Det är tydligt att fler patienter får trombolysbehandling, men det regionala målet 11 procent har ännu inte uppnåtts.

Alla patienter ska erbjudas vård inom de fastställda garanti- och ledtiderna Verksamhetsanalys 2011 www.vgregion.se/analysenhet

Tabell GV-2. Måluppfyllsegrad för nationella vårdgarantin för specialiserad vård. Andel (%) patienter som väntat högst 90 dagar på ett 1:a besök, uppdelat på vårdgivare och 2012 års olika månader. Mätpunkter sista dagen per månad

Tabell GV-3. Måluppfyllsegrad för nationella vårdgarantin för specialiserad vård. Andel (%) patienter som väntat högst 90 dagar på behandling, uppdelat på vårdgivare och 2012 års olika månader. Mätpunkter sista dagen per månad.

Minst 90 procent av samtalen till sjukvårdsrådgivningen ska besvaras inom 3 minuter Figur GV-6 Andel (%) telefonsamtal till sjukvårdsrådgivningen som besvarats inom 3 minuter, under respektive månad. Alla sjukvårdsrådgivningar sammantagna. Jämförelse med riket. Källa: Väntetidsdatabasen

Tabell GV-4 Andel (%) telefonsamtal till sjukvårds-rådgivningen som besvarats inom 3 minuter per område och totalt VGR februari 2012 till februari 2013.

PUK-värde för patienter som enligt nationella patientenkäten anser sig vara respektfullt bemötta som individer ska vara minst 90 PUK står för PatientUpplevd Kvalitet och mäts på en skala mellan 0 och 100 där högre värde innebär högre patientupplevd kvalitet. Sahlgrenska universitetsjukhuset deltog inte i mätningarna av öppenvård (somatik och psykiatri) 2012

PUK-värde för patienter som enligt nationella patientenkäten anser att tillgängligheten till hälso- och sjukvården är god ska vara minst 90 Primärvård Somatisk sjukhusvård Psykiatrisk vård Läkare Sjuksköt Öppenvård Slutenvård 77 84 81 75 69 57

PUK-värde för patienter som enligt nationella patientenkäten anser att tillgängligheten till hälso- och sjukvården är god ska vara minst 90 Primärvård Somatisk sjukhusvård Psykiatrisk vård Läkare Sjuksköt Öppenvård Slutenvård 79 85 80 63 61

PUK-värde för patienter som enligt nationella patientenkäten anser att de fått information om hälsotillstånd, diagnos och metoder för undersökning, vård och behandling ska vara minst 90 Primärvård Somatisk sjukhusvård Psykiatrisk vård Läkare Sjuksköt Öppenvård Slutenvård 76 84 83 79 69 59

Figur GV-6 Punktprevalensmätning korrekta basala hygienrutiner och klädregler i alla 7 steg

Kort om god vård Handlingsprogrammet innehåller en rad åtgärder som syftar till att minska förekomst av olika vårdskador genom ett systematiskt arbetsätt och en utvecklad säkerhetskultur. Flera av åtgärderna syftar till att skapa system för mätning och uppföljning av såväl inträffade vårdskador som säkra arbetsprocesser. Ytterligare information om arbetet med att förebygga vårdskador finns i regionens patientsäkerhetsberättelse (www.vgregion.se/sakervard) Bemötande och delaktighet varierar mellan olika delar av vården. Inom primärvården noteras genomgående bättre resultat för sjuksköterskebesök jämfört med läkarbesök. Inom den specialiserade vården är resultaten bättre inom öppenvården än inom slutenvården och bättre inom somatiken jämfört med psykiatrin. De satta målen nås för såväl bemötande som delaktighet för sjuksköterskebesök inom primärvården. Inom somatiken klaras bemötandemålet inom både öppen- och slutenvården och målet om delaktighet klaras inom öppenvården.

Kunskapsstyrning kan ses som ett medel för att fortlöpande vidareutveckla vårdens kvalitet. Arbetet med kunskapsstyrning, ordnat införande, regionala medicinska riktlinjer och vårdprocesserhar under 2012 mött ett ökat intresse från verksamheternas och förvaltningarnas sida. Fler efterfrågar regionala riktlinjer och regiongemensamma lösningar på de kvalitetsfrågor som finns på agendan. Ett ökat intresse och arbete med regiongemensamma lösningar skapar förutsättningar för en mer evidensbaserad och jämlik vård i regionen.   I särskilt avsnitt i Verksamhetsanalys 2012 beskrivs uppföljningen av jämlikhetsindikatorerna

Tillgängligheten, mätt i måluppfyllsegrad relativt nationella vårdgarantin, har liksom tidigare år följts månatligen för den specialiserade vårdens del.Så också regionens anpassning till de kravnivåer och gränsvärden som är en förutsättning för den statliga kömiljardersättningen. En ersättning som varit gynnsam för regionen, jämfört med om pengarna enbart hade fördelats på basis av befolkningsens storlek. Även regionala vårdgarantier, måltal och lokalt beslutade ambitioner har varit föremål för en kontinuerlig uppföljning på såväl övergripande som mer detaljerad nivå. Som exempel kan nämnas cancergarantin, ledtider vid akutmottagningarna, andelen besvarade tfn-samtal inom 3 min vid sjukvårdsrådgivningen och besök, fördjupade utredningar och behandlingar inom BUP-verksamhet. Hösten 2011 gav regiondirektören i uppdrag till sjukhusdirektören för Södra Älvsborgs sjukhus i uppdrag att ta fram regiongemensamma vårdprocesser för höft-och knäledsoperationer, gallvägssjukdomar, lunginflammation och operationer av livmoderframfall. Arbete sker i nära samband med respektive sektorsråd inom respektive specialitet. Syftet är att göra vården mer effektiv.