Systemförståelse och systemiskt tänkande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
De eviga frågorna behöver ett svar
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Liten begreppsgenomgång
Nulägesanalys genom frågor
Att leva med multipel skleros
Aktör / Struktur.
Kollektivt Lärande » » Har Du ett svårt problem gör det större!
Dept. of Design Sciences, Lund University
Att berätta sin berättelse
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
”Everyday Leadership”
”Även om man är på rätt väg blir man överkörd om man bara sitter där”
AU Digital samverkan LO Process
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Vårdplaneringsmötet ur patientens perspektiv
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
arbetskooperativ Luleå
Affärssystem som en aktör Linda Askenäs Linköpings universitet.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Patientsäkerhetsronder
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
Interna system utan kognitivt kaos Stefan Johansson, Funka.
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
Fredrik Nilsson, PhD Lunds Universitet.  I Mexiko city är problemet med avgaser bland de värsta i världen  Myndigheterna bestämde sig för att begränsa.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
Framtidens specialistläkare
Anders Hummel, Nolhagaskolan, Alingsås –
Kollektivt Lärande Martin Sande PreEra
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Utvecklingscentrums uppgift
Förbättringskunskap Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement. Förgrundsgestalter.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Lönesamtalet.
Replik AB Medarbetare som objekt ”Håller sig till spelplanen” Medarbetare som subjekt ”Kreativa tänkande medarbetare” Direktiv Rutiner Instruktioner.
Metaforer Systemiskt tänkande
Skriva noveller.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Nolans förbättringsmodell
Margareta.
Och forsarna sjunga sin ljuvliga sång -vid den vill jag somna så stilla en gång och vila i värmländska jorden I Värmeland - ja där.
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Kort presentation av vad vi gör
För ett bättre samarbete runt barn och ungdomar med psykisk ohälsa
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Att mäta för att lära.
Ett system är perfekt designat för att nå precis det resultat det alltid givit…Gäller det förbättringsarbete också?
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Systemförståelse och systemiskt tänkande
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Att utmana normer kring hur vi förväntas se ut
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Fortum är idag en aggregator som agerar på frekvensmarknaden
Presentationens avskrift:

Systemförståelse och systemiskt tänkande

Vad är ett system?

Varför arbeta med systemförståelse? Varje system är perfekt designat för att skapa precis det resultat det skapar. Om vi håller fast vid den övertygelse som vi alltid haft och insisterar på att göra precis som vi alltid gjort, kan vi förvänta oss att få precis de resultat som vi alltid fått. Systemförståelse krävs för att göra systemförändring Källa: Don Berwick, IHI

Systemförståelse – vad menas med det? Ett system är en helhet Består av många olika delar som påverkar och är ömsesidigt beroende av varandra. Systemperspektiv vid förändringsarbete - Att förstå att en förändring i en del ofrånkomligt får konsekvenser i de andra delarna. Kunskapen om system - Jag förstår min roll i sammanhanget. Delarnas relationer - Fokus ligger mer på interaktionen mellan delarna än på delarna själva. Vad är ett system? Och varför ska vi ha ett systemtänkande/systemförståelse? Ett system är en helhet som består av många olika delar som är ömsesidigt beroende av varandra och som påverkar varandra. Att ha ett systemperspektiv vid förändringsarbete innebär att vi är medvetna om att en förändring i en del, ofrånkomligt får konsekvenser i de andra delarna. Gör förändringar hos oss – påverkar andra i systemet, kanske till fördel för oss men oftast nackdel för den andra OM - Att som medarbetare ha kunskap om helheten och förstå min roll i det stora sammanhanget. Vem är jag beroende av för att utföra ett gott arbete? Exempel på system. Ett sjukhus är ett system på samma sätt som Ett primärvårdsområde En enskild vårdcentral Exempel En mottagning berättade att de har problem med ett stort antal återbesök som de inte själva genererar utan de kommer ifrån akutmottagningen. För att kunna komma vidare måste man då jobba med delarna i det system man befinner sig i. Systemtänkande hjälper oss att se och hitta samband och upptäcka mönster.

Mellan enheter/kliniker/organisationer Systemnivåer Mellan enheter/kliniker/organisationer Kund Team/enhet Enskild vårdgivare Källa: Fredrik Nilsson, LTH

Agera och sätta i system Systemaktörer – de individer som agerar i systemet Systemsättare – de individer som ”sätter” systemet

Systemiskt möte 4) Identifiera Val 5) Alternativa handlingar 3) Identifiera Mönster AKTÖRER 2) Frågor BERÄTTARE 6) Kvittens 1) Berättelse 7) Ledarskapet 8) Efterreflektion SYSTEMSÄTTARE

Varför systemiskt möte?

Samband mellan orsak och verkan Linjär modell Cirkulär modell Källa: Mats Svensson, Lunds Universitet

Komplexitet- gapet mellan det vi vet och vi gör Människor gör inte alltid det som de säger att de gör Människor gör inte alltid det de tror de gör Människor kan inte alltid berätta varför de handlar på ett visst sätt Saker och ting är inte alltid som de ser ut att vara

Sätt att se på styrning Om man bara ser människor som delar i ett system och förutsätter vad som ska göras bortser man den mänskliga kapaciteten och hur hon agerar i lokala, tillfälliga situationer. Ur ett komplext perspektiv, mönster av mänskliga relationer Ralph Stacey

Vi har alla olika perspektiv/förståelse Läkare Under- sköterskor Sjuk- sköterskor Vård bedrivs av personer, inte institutioner. Faktum är att vårdverksamhet bygger på människors agerande. Det är inte en vårdcentral/sjukhus som bemöter patienter på ett visst sätt. Det är människorna som arbetar där. Det talas idag mycket om samarbete och samverkan över gränserna, men mindre ofta om hur detta faktiskt kan åstadkommas. Många har pekat på olika revirgränser/hinder inom vården mellan olika: Yrkeskategorier Specialiteter Huvudmän Sådana gränser överbryggs inte genom direktiv. För att få tillstånd fungerande samverkan över olika gränser fordras det kunskap om och förståelse för varandras motiv och andra psykologiska drivkrafter. Vi behöver ta del av varandras verklighet! Ingen kan ensam se och förstå helheten! För att kunna förbättra vården är det nödvändigt att vi utvecklar vår förmåga att samarbeta i tvärprofessionella team. Exempel från ”patientnära” förändringsarbete – olika perspektiv Mottagning Vårdcentral Avdelning – Oropedens motivationsfilm – översatt till engelskan Medicinska sekreterare

Vad försvårar lärandet i komplexa system? Bristfällig kunskap om systemets struktur (sambanden mellan orsak-verkan) Tidsfördröjningar (åtgärd – effekter) Källa: Paul Holmström och Stefan Hallberg, Chalmers

Alla reagerar – men inte samtidigt Reaktion Lednings-gruppen Mellanchefer Övriga medarbetare Tid

Systemiskt tänkande Det som verkar enkelt Sammanställning Den svarsinriktade utredningen, den som förutsätter vad som ska ske Handling vi – där – sen Insiktsinriktat ledarskap Mötet som intervention =ingripa Källa: Hans Sarv Det riktigt viktiga Berättelse - Frågestund Den sökinriktade dialogen Handling jag – här – nu Utfallsinriktat ledarskap Mötet som dialog

Det som verkar enkelt Det riktigt viktiga Komplexitet Ordning Källa: Hans Sarv

Förändringspsykologi Komma förstare Komma sistare Över min döda kropp Hoppapåare Hittapåare Syftet bidrar också till att hjälpa oss att Avgränsar systemet, vad är det vi inte ska göra. Syftet bidrar med att avgöra vilka aktörer som bör vara med. Det gör projektet begripligt. Det kan behövas att luta sig emot när det blir tufft. Målen tid tid 2,5 % 13,5 % 34 % 34 % 16 % Källa: Everett Rogers

….. Se helheten ! tid