Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

”Jag är vinden som blåser”
Samtala om böcker.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att leva med multipel skleros
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
BILD
Svenska som andraspråk
Släktskapsregeln för 6a
Les meilleures photos de
Högtidstal Retorik.
Alla har inneboende.
Samtalet På Arbetsplatsen.
Intervju inför ViV-projektet.
Kommunikation.
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Innehåll Profeten Ibrahim (Abraham) Introduktion Profeten Nuh (Noa)
Underordnade konjunktioner
Samma fast olika eller olika fast samma?
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att tala för att övertyga
Sjätte Kvällen Det blinda hjärtat (1)
Trettonde Natten Innovation.
Dom, de eller dem? Förklaring.
Ett arbetsområde om poesi
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Ett helt normalt samtal vid frukostbordet:. Hon: Vad skulle du göra, om jag plötsligt dog?
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor. Här följer nu några regler från oss karlar.
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen, Och snart börjar ett viktigt möte. Chefen bestämmer sig för att ringa hem till honom.
Aktivt lyssnade.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
Flickors psykiska ohälsa
Innehåll Profeten ’Isa (Jesus) Introduktion Profeten Nuh (Noa)
Debattera.
Hur gör du för att förstå en text?
Upplägg Förmiddag: Fokus på teorier –Tillsyn –Följsamhet –Implementering Diskussionsövningar i relation till teorierna Eftermiddag: Tillsyn i praktiken.
MG Production Den 75-årige Stig besöker sin läkare för att få sin sperma undersökt !
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Hur samarbeta med journalister? Kommunikationschef Päivi Musakka Högsta förvaltningsdomstolen Vasa
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Studieteknik och inlärning
Den magiska dörren.
Argumenterande text.
Översikt  Vad lärde vi oss sist?  Rättelse inte en miljon  Profetens ömhet och mildhet (rifq) – 6 exempel  Polisen – Burqa – Den bästa av.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Att skriva en debattartikel
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Att argumentera.
Diskussionstillfälle 4
Idrottspsykologi.
”strid” med ord, meningsbyte
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Den viktiga konsten att tala
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Nonviolent Communication
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Presentationens avskrift:

Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON Lyssnar jag på … DIG! LPF 2009

Öppenhet förutsätter lyssnande Mina erfarenheter handlar om vad som hänt mig. Min ryggsäck. Min sanning, mina känslor, tankar, reaktioner och fantasier. När jag ska lyssna öppnas min ryggsäck igen. LPF 2009

Hur lyssnar du? En ny chef ska börja. Han kommer med nya idéer. Han försöker dagligen övertyga er och dig om att sluta med arbetsrotation. Du känner dig pressad och är orolig för om du ska orka med att ha en enda arbetsuppgift igen. Du blir allt mer irriterad… LPF 2009

Nivå - 1 = Lyssnar inte (röd zon) Jag säger: ”Jag visste inte att du ville prata med mig!” Jag väljer att vara omedveten eftersom … Jag vill/känner innerst inne: ”Jag vill inte att du pratar med mig!” … jag inte vill ha med dig att göra! LPF 2009

Nivå 0 = Lyssnar inte (röd zon) Jag gör: Jag börjar prata om något annat. Jag tittar ut genom fönstret. Jag vill inte lyssna på dig… Jag vill/känner innerst inne: ”Jag vill inte lyssna på dig.” ... och undviker det avsiktligt. LPF 2009

Nivå 1 = Lyssnar men förnekar …” (röd zon) Jag säger: ”Jag är inte alls emot allt nytt som du påstår att jag är …” Jag förväntar mig kritik och lyssnar bara för att… Jag vill/känner innerst inne: ”Du har fel – egentligen är det så här!” …kunna förneka det du säger och försvara mig. LPF 2009

Nivå 2 = Lyssnar men angriper (röd zon) Jag säger: ”Du har fel om det här med rotation!” ”Så ska du inte känna!” (till kvinnor) Jag gillar inte det du säger och därför är jag till och med … Jag vill/känner innerst inne: ”Jag vill angripa dig och baktala dig!” … beredd att ändra en aning på sanningen för att ge andra en bild av dig som en dålig människa. (Brunnspissaren) LPF 2009

Nivå 3 = Lyssnar men avbryter och angriper …” (röd zon) Jag säger: ”… du har fel och jag har rätt!” Jag avbryter dig för att jag inte vill lyssna på dig… Jag vill/känner innerst inne: ”Jag vill att du ska lyssna på mig! Jag lyssnar bara för att kunna attackera dig igen.” … jag har ju rätt och du har fel.(Politisk debatt) LPF 2009

Nivå 4 =Lyssnar (grön zon) Jag gör: Jag lyssnar tills jag förstår vad du menar och jag ber dig dessutom att berätta mer! Jag tänker be dig om att … Jag vill/känner innerst inne: Jag vill verkligen förstå vad du menar. …förklara närmare om jag inte förstår. LPF 2009

Nivå 5 = Lyssnar noga (grön zon) Jag gör: Jag är rädd för att missförstå dig och därför kommer jag att återge vad du sagt och fråga dig om jag uppfattat dig rätt? Jag vill inte bara höra orden, jag vill också förstå … Jag vill/känner innerst inne: ”Jag vill var säker på att förstå vad du säger och hur du känner” … vilka tankar och känslor som ligger bakom dem. (Medlaren) LPF 2009

Att tänka på i grön zon av lyssnande! I grön zon handlar det igen om en dialog – du söker efter ny kunskap – du vill veta varför! Berätta mer! När du kan återge vad den andra sagt har du nått långt i konflikthantering! Kolla av att ni är överens om vad som blivit sagt. ”Varning: När du tänker: ”Varför tar hon upp det igen?” Då har du inte lyssnat tillräckligt. LPF 2009

Hur lyssnar du? Nivå Jag gör: Jag menar: 5 Lyssnar noga Återger för att vara säker! Jag vill förstå varför? 4 Lyssnar Jag ber dig förklara! Berätta mer! Jag vill förstå vad du säger! 3 ”Lyssnar” men avbryter ”Jag har rätt …” Du ska lyssna på mig! 2 ”Lyssnar” men angriper ”Du har helt fel…” Jag vill baktala dig! 1 ”Lyssnar” men förnekar ”Jag är inte alls emot.. Du har fel och jag rätt 0 Lyssnar inte Pratar om annat Vill inte lyssna på dig -1 Lyssnar inte Låtsas inte höra Vill inte ha med dig att göra LPF 2009