Tillväxteffekter i samhällsekonomiska kalkyler

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regionalt utvecklingsprogram för hållbar framtid i Norrbotten
Advertisements

Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
Enhetschef Fastighetsutveckling
Resvaneundersökning Syd 2007
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Täckningsgrad kollektivavtal – alla arbetsplatser
Det är jobben det handlar om Malin Sahlén. Arbetsmarknadens skilda världar.
Lönsamhet i produktionsförbättringar
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
27 november 2009, 1 Värdering av förseningstid i kollektivtrafiken Maria Börjesson, Jonas Eliasson, Joel Franklin.
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
Kostnads-nyttoanalys inom CAFE – metod och preliminära resultat
Tidsvärde – definition och härledning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
Utbildningskvalitet Emelie Lilliefeldt. Det här passet Vad gör och tycker Saco om högre utbildning? Utbildningskvalitet Aktuellt i högskolelandskapet.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Lösta och olösta problem i tidsvärdesestimering
Jonas Eliasson Professor Transportsystemanalys, KTH
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
i Skuggan Carsten Rose Professor Projektledare RCC Syd
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Västsvenska paketet.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Hur mäter man välstånd?.
Produktionsfunktionsansatser Tillgänglighetsansatser Regionförstoring eller regionförtätning? Hur mycket av tillväxteffekter fångas av samhällsekonomiska.
Den samhällsekonomiska nyttan av utlandsstudier Resultat från studier i utredningen av utlandsstudiemedel (SOU 2011:26)
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Transport models Are they really that important? Christian Nilsson, WSP 17 October 2014.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Mer om tidsvärden Jonas Eliasson Professor Transport systems analysis, KTH Director Centre for Transport Studies.
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
Beräkna en ekvation (metod 1)
Seminarium Arbetsmarknadspolitik för utveckling och välfärd Palaestra nedre, Universitetsplatsen i Lund Arbetsmarknadspolitik för utveckling.
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
Ekonomirapporten. April 2014
Kunskapsintensiva miljöer och ekonomisk tillväxt Hans Lööf Centre of Excellence for Science and Innovation Studies, KTH. 1.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Fyra viktiga element i konsumentbeslut
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Hur bra är den nordiska modellen? Lars Calmfors Nordiska Ministerrådet Almedalen 30/
Ekonomi i rådgivningen Introduktionskurs Linköping 6-7 nov 2013.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
BNP (BruttoNationalProdukt):
Hur bra är modellen som vi har anpassat?
Åbo Akademi -Socialvetenskaper, Vasa Aktuell demografisk forskning Fjalar Finnäs.
1 Kursens Mål Allmänbildning “Att kunna läsa tidningarnas ekonomisidor etc.” Att lära ut redskap (modeller) som kan användas för att göra en självständig.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Trend med konstant tillväxt Tillväxt och konjunkturcykler Trend med konstant tillväxt.
Den långsiktiga modellen-tillväxt Tillväxttaktens betydelse: Ex1. Antag att real BNP i Sverige växer med 1.5% i 40 år BNP = (1.015)^40= 1.8 ggr BNP idag.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
BNP i fasta priser.
Peter Almström Svante Berglund Maria Börjesson Daniel Jonsson
Föreläsning 3 Varu och penningmarknaderna tillsammans IS-LM modellen
IDAG: Varumarknaden i balans + penningmarknaden i balans.
Demografi - Befolkningsutveckling
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Förmögenhetskoncentrationen i Sverige, Jesper Roine, SITE, Handelshögskolan Daniel Waldenström, IFN IFN frukostseminarium ”De rika drar ifrån”,
K10: sid. 1 Kapitel 10 Inflation, penningmängdens tillväxt och realränta Effekter av penningpolitik. Tre samband: Phillipskurvan, liksom som tidigare 
Speciellt intressant i kundbelåtenhet i Finland Tuovi Päiviö-Leppänen
Ekonomisk utveckling & Samhällsekonomiska målen
Resvanor och faktorer som påverkar bilresandet Jonas Eliasson Trafikdirektör, Stockholms stad Professor i transportsystemanalys, KTH Basfakta om.
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Den första Ingenjören rapporter/utredningar/analyser
Kan tillit främja tillväxt?
Presentationens avskrift:

Tillväxteffekter i samhällsekonomiska kalkyler

Relationen SE-kalkyl och BNP-effekt

The SAMLOK model – principles Estimate income at time 1 (y0) based on Initial income at time 0 (y1) Initial accessibility at time 0 (M0) Accessibility change 0 1 due to transport system changes (cM) Accessibility change 0 0 1 due to employment relocation (EM) Use accessibility measures from transport model Parameters estimated on actual travel behaviour Reflects changes in policy variables - travel costs. travel times etc. Use ”quasi-disaggregate data” combinations of municipality, age, gender, ethnicity, education (~15 000 obs.)

Estimation equations 𝑀 𝑟 0 = s 𝐸 𝑠 0 exp( 𝜌𝑐 𝑟𝑠 0 ) Initial accessibility of zone r Change in acc. due to changed gen. trp. costs Change in acc. due to changed empl. location Δ 𝑐 𝑀 𝑟 = s E s 0 exp 𝜌𝑐 𝑟𝑠 1 s E s 0 exp 𝜌𝑐 𝑟𝑠 0 Δ 𝐸 𝑀 𝑟 = s 𝐸 𝑠 1 exp 𝜌𝑐 𝑟𝑠 0 s 𝐸 𝑠 0 exp 𝜌𝑐 𝑟𝑠 0 log 𝑦 𝑛𝑟 1 =𝛼+ 𝛽 1 log 𝑦 𝑛𝑟 0 + 𝛃 𝟐 𝛿 𝑛 𝑎𝑔𝑒 + 𝛃 𝟑 𝛿 𝑛 𝑔𝑒𝑛𝑑𝑒𝑟 + 𝛃 𝟒 𝛿 𝑛 𝑒𝑡ℎ𝑛𝑖𝑐 + 𝛃 𝟓 𝛿 𝑛 𝑒𝑑𝑢 + 𝛽 6 log 𝑀 𝑛𝑟 0 + 𝛽 7 log Δ 𝑐 𝑀 𝑟 + 𝛽 8 log Δ 𝐸 𝑀 𝑟 +𝜖

Estimation results (excerpt)   [2] [4] [5] [6] Mälar Valley All Low VoT Medium VoT High VoT Log Income 1993 0.32 0.67 0.82 0.95 Log M0r 0.051 0.019 0.024 0.037 Log ΔEMr (-0.11) (0.080) (0.001) (-0.036) Log ΔcMr 0.044 (0.025) 0.029 0.062 (…) R2 0.909 0.758 0.475 0.713 Number of observations 5232 1744

Hur stora blir inkomsteffekterna? (enligt Samlok) Namn KÖ från arbetsresor Inkomst-effekt Skatteintäkt: Multiplikator på KÖ (max 2.3) Andel av KÖ som är nettolöne-ökning E18 Hjulsta - Ulriksdal 33 20 0.43 0.36 E4/E12 Umeå 2 0.66 0.56 Marieholmspaketet 29 36 0.89 0.75 E4 Förbifart Stockholm 174 173 0.70 0.60 Norrbotniabanan 40 28 0.50 0.42 Åtgärdsplan 2010 7 429 13 429 1.28 1.08 KÖ från arbetsresor är i genomsnitt 17% (väg) resp. 26% (jvg) av hela KÖ KÖ är omkring 80% av totala investeringsnyttan

Kan inte lägga hela BNP-effekten till traditionell kalkyl KÖ innehåller även välfärd som inte syns i BNP Skattekilar och externa agglomerationseffekter innebär att hela BNP-effekten inte syns i KÖ. Resten av BNP-effekten borde läggas till kalkylen … men de är situationsspecifika och svåra att mäta Beror på hur resmotståndet minskat (kostnad, tid, bekvämlighet…) Störst i specialiserade regioner (storstäder) KÖ från arbetsresor borde ”multipliceras upp” Värdet av ökad sysselsättning ingår inte alls Störst bland lågutbildade (?) Schablonmässiga tidsvärden gör SE-kalkylen till sämre indikator på BNP-effekt Tidsvärdena numera differentierade map ärende och färdmedel

UK WebTag Samband tillgänglighet => BNP/anställd Antas inte alls överlappa med kalkylens KÖ Ökad produktivitet genom omlokalisering av arbetsplatser Omlokalisering beräknas med markanvändningsmodell Jobb som flyttar ”ärver” zonens produktivitet Imperfekt konkurrens 10% mark-up på tjänsteresenyttor

Sammanfattning Hög tillgänglighet ger högre löner, produktivitet, sysselsättning … men svårt bestämma effektens storlek Flera (tidigare) studier verkar överskatta effekten Samband ”investeringsutgifter=>tillväxt” – det spelar roll vad pengarna används till! Tillgänglighet=>produktivitet främst i specialiserade/välutbildade regioner/städer/grupper Tillgänglighet=>sysselsättning främst i undersysselsatta grupper (låg utbildning osv) ?? (reservationslöneargumentet) Två strategier: Regionförstoring eller –förtätning Investeringar kan öka utglesningen och bli kontraproduktiva SE-kalkyler: fångar även andra välfärdseffekter – men inte hela BNP-effekten … men är en bra indikator för BNP-effekter, särskilt om nyttan är från arbetsresor