E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM 13.30 e-utvecklarna inleder 13.50 Jan Hylén –om lärresurser och trender 15.00-15.30 Paus 15.30-16.30 Samling i seminariegrupp.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Advertisements

Skolområde Tuna läsåret 2012/2013 Tillbakablick Fortbildning/kompetensutveckling för våra pedagoger på Skolområde Tuna.
En förskola att förundras i!
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Källbystugans kvalitetsarbete
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
OH-mallen Upphovsrätt i skolan – en presentation från Kolla källan
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Ipad och IT som digitala verktyg i undervisningen
Pedagogisk dokumentation
Eva Pärt Enander och Malin Wester
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Jag har en strategi har du?
Förutsättning: Du måste vara uppkopplad på Internet när du arbetar Många nyttor med Skolportaln 2.0 samlar gemensamma system och tjänster på ett ställe.
IF Metalls kongress 2014 Vi utvecklar människor och industri
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Kompetensutveckling Med PIM
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
En arena för skolutveckling, IT och lärande, maj 2010, Nacka Strand.
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Nya förutsättningar för lärande
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Flexibelt studerande. Bakgrund  Myndigheten för Skolutveckling i den av Kairos Future drivna studien Skola 2021: Kairos Future Skola 2021Kairos Future.
Björknässkolan Nacka kommun
Läroplansnätverk förskola
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Läroplansträff Välkomna!.
”If we teach today, as we taught yesterday, we rob our children of tomorrow” John Dewey.
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
iPad och IT som digitala verktyg i undervisningen
Mjukt, hårt och blandat -formgivning för din vardag
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Läroplansnätverk förskolan
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Mot -eller välj era mål och gör något! Dagens uppdrag! -Den egna skolans konkreta åtgärdsförslag.
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
1-7 lärare SV/SO i åk 3 It-inspiratör 1 dag/v Mamma och fru
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
pedagogisk dokumentation
Digitalt lärande Måndagen den 15/3. Dagens lektion Mål: Att starta upp arbetet med digitalt lärande. Metod: Genomgång och diskussion i grupp. Skriva i.
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Lärande för det 21;a århundrandet Lärande för framtiden KunskapsbyggandeProblemorienterat Egna val IT som verktyg Kommunikation Samarbete.
Framtidskartläggning
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Riksförbundet Attention
Ale Kommuns avtal NE.se.
FSO dagar 2019.
Presentationens avskrift:

e-Smart våren 2008 Välkomna!

PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp

Vad är e-Smart? En kompetetensutveckling med pedagogiskt fokus Få det att hända i klassrummet/barngruppen med digitala resurser

Mål med e-Smart Utmanande, engagerande och roligt. Öka pedagogernas digitala kompetens (bla enligt EU-direktiven) och vår lokala e-strategi. Ökade möjligheter till förbättrade resultat och måluppfyllelse. Insyn i moderna verktyg, som wikis och bloggar, podcasting, och börja använda dem. Inspirera till att IT är kul och hur IT-resurser kan användas i vardagen så elever kan nå bättre resultat. Att stödja och förstärka det förskole- och skolutvecklingsarbete som redan pågår.

Inspiration till er med Jan Hylén

Diskutera –Lärares användning av digitala resurser Hur främjar man bäst lärares vilja att: – använda digitala lärresurser? – producera digitala lärresurser? Vad kan man göra på skolan? Vad kan kommunen göra?

Diskutera Användande Valet mellan digitalt material och tryckta böcker : – Finns det en sådan diskussion i kommunen/på skolan? – Vem väljer? Eller tar man alltid både-och? – Vilka aspekter vägs in i valet? Ifråga om digitalt material: – Finns det en diskussion om valet mellan gratismaterial och inköp? – Vem väljer och hur görs det valet?

Diskutera Rättighetsfrågorna » Upphovsrättsfrågor – viktiga men upplevs som svåra – Vilka resurser får man använda, och hur? – Hur skyddar man rätten till egenproducerade resurser utan att hindra användning och spridning?

Diskutera Upphovsrätt Rättighetsfrågorna viktiga: – Hur får man använda resurserna? – Vem har rätt till materialet vid samproduktion? – Kan lärare ta med material när man flyttar? – Använd licenser: Creative Commons – Vad är kommersiell användning?

Digitala lärresurser –Vad blir nyttan? » Ökad individualisering » Lättare och billigare att uppdatera » Kan stimulera olika lärstilar » Interaktivitet och återkoppling » Kan visa och förklara på flera sätt

» Undvika dubbelarbete » Det man ger bort får man tillbaka i bättre skick » Bra marknadsföring » Stimulerar till intern utveckling och kvalitetshöjning » Läs mer i: ”Att ge bort kunskap gratis” (KK-stiftelsen) Digitala lärresurser –Vad blir nyttan av att dela med sig?

”Framtiden är redan här, den är bara ojämnt fördelad”

GAMLA GRÄNSER FÖRSVINNER » Mellan innehåll och verktyg » Mellan användare och producent » Mellan klassrum och omgivande samhälle » Mellan vad som uppfattas som teknik och inte

Uppgift till seminarium 2 Arbeta fram idéer till hur ni kan använda digitala resurser med era barn/elever. Bygg tillsammans –skriv rubriker och underrubriker. Ge tips. Försök att bli så konkreta som möjligt. Välj workshops, max tre från vårt utbud. 22 februari får övriga pedagoger välja.

Seminarium 2 Redovisning av er wiki Diskussioner kring lärresurser och användning Skapa konto på blogger –att blogga och skriva respons. Få syn på sitt eget lärande, samla länkar. Kolla webb-kameran

Körschema i seminariegruppen 1. Visa wikisidan med gruppen.Välkomna, presentation. Varför är du här? 2. Fortsätta diskutera föreläsningen (i två-två wikipar). 3. Wikispaces, visa: a)Tider (sem2, sem3, mässa), handledning, voki, dokument. b) Grupperna. Bloggarna. Länkar (det som finns i vänstermenyn) 4. Visa wiki-filmen. Visa hur man skriver i en wiki. Uppgiften till seminarium 2 –jobba fram ideér tillsammans. 5. Berätta om seminarium 2, innehåll Redovisning+diskussion av e-Smartbygget på wikin. Skapa - Skriva blogg. Webbkameran. 6. Workshops –nu kan ni välja. 7. T-shirts!!!