e-Smart våren 2008 Välkomna!
PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp
Vad är e-Smart? En kompetetensutveckling med pedagogiskt fokus Få det att hända i klassrummet/barngruppen med digitala resurser
Mål med e-Smart Utmanande, engagerande och roligt. Öka pedagogernas digitala kompetens (bla enligt EU-direktiven) och vår lokala e-strategi. Ökade möjligheter till förbättrade resultat och måluppfyllelse. Insyn i moderna verktyg, som wikis och bloggar, podcasting, och börja använda dem. Inspirera till att IT är kul och hur IT-resurser kan användas i vardagen så elever kan nå bättre resultat. Att stödja och förstärka det förskole- och skolutvecklingsarbete som redan pågår.
Inspiration till er med Jan Hylén
Diskutera –Lärares användning av digitala resurser Hur främjar man bäst lärares vilja att: – använda digitala lärresurser? – producera digitala lärresurser? Vad kan man göra på skolan? Vad kan kommunen göra?
Diskutera Användande Valet mellan digitalt material och tryckta böcker : – Finns det en sådan diskussion i kommunen/på skolan? – Vem väljer? Eller tar man alltid både-och? – Vilka aspekter vägs in i valet? Ifråga om digitalt material: – Finns det en diskussion om valet mellan gratismaterial och inköp? – Vem väljer och hur görs det valet?
Diskutera Rättighetsfrågorna » Upphovsrättsfrågor – viktiga men upplevs som svåra – Vilka resurser får man använda, och hur? – Hur skyddar man rätten till egenproducerade resurser utan att hindra användning och spridning?
Diskutera Upphovsrätt Rättighetsfrågorna viktiga: – Hur får man använda resurserna? – Vem har rätt till materialet vid samproduktion? – Kan lärare ta med material när man flyttar? – Använd licenser: Creative Commons – Vad är kommersiell användning?
Digitala lärresurser –Vad blir nyttan? » Ökad individualisering » Lättare och billigare att uppdatera » Kan stimulera olika lärstilar » Interaktivitet och återkoppling » Kan visa och förklara på flera sätt
» Undvika dubbelarbete » Det man ger bort får man tillbaka i bättre skick » Bra marknadsföring » Stimulerar till intern utveckling och kvalitetshöjning » Läs mer i: ”Att ge bort kunskap gratis” (KK-stiftelsen) Digitala lärresurser –Vad blir nyttan av att dela med sig?
”Framtiden är redan här, den är bara ojämnt fördelad”
GAMLA GRÄNSER FÖRSVINNER » Mellan innehåll och verktyg » Mellan användare och producent » Mellan klassrum och omgivande samhälle » Mellan vad som uppfattas som teknik och inte
Uppgift till seminarium 2 Arbeta fram idéer till hur ni kan använda digitala resurser med era barn/elever. Bygg tillsammans –skriv rubriker och underrubriker. Ge tips. Försök att bli så konkreta som möjligt. Välj workshops, max tre från vårt utbud. 22 februari får övriga pedagoger välja.
Seminarium 2 Redovisning av er wiki Diskussioner kring lärresurser och användning Skapa konto på blogger –att blogga och skriva respons. Få syn på sitt eget lärande, samla länkar. Kolla webb-kameran
Körschema i seminariegruppen 1. Visa wikisidan med gruppen.Välkomna, presentation. Varför är du här? 2. Fortsätta diskutera föreläsningen (i två-två wikipar). 3. Wikispaces, visa: a)Tider (sem2, sem3, mässa), handledning, voki, dokument. b) Grupperna. Bloggarna. Länkar (det som finns i vänstermenyn) 4. Visa wiki-filmen. Visa hur man skriver i en wiki. Uppgiften till seminarium 2 –jobba fram ideér tillsammans. 5. Berätta om seminarium 2, innehåll Redovisning+diskussion av e-Smartbygget på wikin. Skapa - Skriva blogg. Webbkameran. 6. Workshops –nu kan ni välja. 7. T-shirts!!!