Hållbar utveckling i Sahlgrenska akademins utbildningsprogram

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Integrering av HU i Sahlgrenska akademins 18 program Barbro Robertsson.
HÅLLBAR UTVECKLING INTEGRERING I SAHLGRENSKA AKADEMINS 19 PROGRAM Barbro Robertsson.
Hållbar utveckling i utbildning och forskning Magnus Apelqvist Marie-Louice Jarl Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) Högskolan i Jönköping.
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Policy för miljö och hållbar utveckling
HU är också: Planetvård Fattigdomsbekämpning Genusfrågor Nödvändigt Samhällsplanering Befolkningsökning Hälsovårdsförbättringar Rent vatten Begränsningar.
Långsiktig beteendeinriktad behandling för livsstilsförändringar
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Enhet Politik på människans och naturens villkor
PRAO PRaktisk Arbetslivs Orientering.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
"Inter- och intraprofessionell utveckling
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Välkommen till Ledardagen!
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Integrering av HU i Sahlgrenska akademins 18 program Barbro Robertsson.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
En hållbar utveckling tillfredsställer dagens behov
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Vi blir Region Jönköpings län
Landstingets resurscentrum Dosdispenserade läkemedel via Pascal.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Naturvetenskapsprogrammet 14 januari 2015
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Konstnärliga fakulteten
SAHLGRENSKA AKADEMIN Hälsovetenskap nära verkligheten.
Hjälpmedelsfrågor och ett aktivt och oberoende åldrande.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Case management I Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Resultat: Under 5 veckor valde vi att mäta hur många gånger vi fick borsta tänderna minst 1 gång/dag på fyra av våra svåraste demenssjuka boende. Vi gjorde.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
GÖTEBORG – Chalmers – Göteborgs universitet Välkommen till Göteborg! - CHALMERS Göteborgs universitet.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Psykologi Introduktion.
Verksamhetsplan FSV 2016.
Örebro – Europas teckenspråkshuvudstad
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Socialpedagogiska programmet, 180 hp
Vad finns att välja på? Vad blir du? Vilken skola är bäst?
SIP i primärvården 11 april 2018.
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Samordnad utveckling för god och nära vård
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Hållbar utveckling i Sahlgrenska akademins utbildningsprogram Barbro Robertsson

Vad skall/kan studenterna ha kunskaperna till? Miljöledningssystem där man arbetar Möta framtidens sjukdomar, panorama hälsa/ohälsa Generisk kompetens Ta ansvar för den egna verksamhetens påverkan på miljö och andra människors livsvillkor Arbeta för hälsa utifrån kunskaper om miljö-ekonomi-sociala förhållanden i ett globalt perspektiv Ha en ”professionell allmänbildning” Dra sitt strå till stacken Arbeta på andra ställen på jorden Möta patienter från andra ställen på jorden Bidra till opinionsbildning

Samtliga program Logoped Tandläkare Tandhygienist Tandtekniker Sjukhusfysiker Sjuksköterska Specialistsjuksköterska Röntgensjuksköterska Barnmorska Apotekare Receptarie Folkhälsovetare Läkare Biomedicinsk analytiker Dietist Arbetsterapeut Sjukgymnast Audionom

Valda områden Begreppet HU och dess relevans i hälsa och vård Etik och värderingar: Globaliseringsetik och miljöetik i relation till hälsa och vård Tillverkning av sjukvårdsmaterial Val av material och metoder i klinisk praktik i relation till HU Sjukvårdens/den egna verksamhetens ekologiska fotavtryck/påverkan på global HU Det egna ekologiska fotavtrycket Mikroorganismer och sjukdomar i globalt perspektiv Miljö och sjukdomar Läkemedel och miljö: tillverkning, användning Folkhälsa och dess bestämningsfaktorer – makroperspektiv Kemikaliehanteringssystemet KLARA

Sammanfattning Grundläggande begrepp: Globalisering Globaliseringsetik Miljöetik Hållbar utveckling Hälsa, miljö, ekonomi, sociala förhållanden i ett globalt perspektiv På vilket sätt påverkar ”min verksamhet” HU i globalt perspektiv

Mycket viktigt att …. .. göra en plan för hela programmet .. ge förslag till kursansvariga och föreläsare .. planens delar återfinns i kursplaner och studiehandledningar .. arbeta för studentcentrerat lärande – studenterna arbetar framförallt själva med givna uppgifter relaterat till kursinnehåll .. inte ersätta tidigare innehåll .. man i framtiden kan arbeta med en portfolio, portfölj, för alla uppgifter under programmet, men samtidigt ha integrering .. utbilda/kompetensutveckla lärare … det kan synas i slutgiltiga examenspoängen att HU ingått

Problem och hinder Vad har våra dokument för status?? Arbetet med integreringen prioriteras inte Personer som arbetar med planerna får inte tid för arbetet Personer, som har utsetts är själva inte intresserade Kursansvariga/lärare i programmet är inte intresserade eller t.o.m. motsätter sig och samarbetar inte om förslag till innehåll och lärandemål Det finns en ovana att hantera frågeställningar som inte har rätta lösningar utan snarare innebär ett reflekterande över olika lösningar och dilemman. Man ser HU som konkurrens till övrigt stoff som man anser att studenterna måste hinna lära sig för att kunna utöva sitt yrke. Man tycker att det mesta man gör är hållbar utveckling redan. Vad har våra dokument för status??

Möjligheter/vad underlättar Nya synsätt på lärande får allt större plats Nya styrdokument och policy från bl.a. GU har blivit allt tydligare Studenternas intresse och kunnande har ökat markant Det framgår i kursutvärderingar att också studenterna har uppfattat att respektive kurs innehållit aktuella inslag av HU Kompetensutveckling i olika former inom HU för lärare (GU’s kurs, utbildningsdagar lokalt och centralt på GU, nationella möten etc) uppmuntras och ges resurser Lärarnas kompetensutveckling efterfrågas vid utvecklingssamtal Intresset bland lärare har ökat Samhälleliga förändringar och bättre bevakning