Digitala portföljer i lärarutbildningen LIKA 9 mars 2006 Jonas Gustafsson

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
för sjuksköterskeexamen ©
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
Varför fokus på nyanlända just nu
Discovery Tools - blev det som vi trodde?
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Att motverka arbetslöshet och utanförskap Anders Forslund SNS, 22 januari
Att skapa förutsättningar för ny teknik Anna Johnson Industriell dynamik, Chalmers
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Att söka och förvalta kunskap
Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.
Utbildningsplanering Erfarenheter från Idé- och samhällsstudier Ekonomidagarna 2013 Jonas Nilsson.
NyA – nytt nationellt antagningssystem
STANLI Metadata 2005/02/17 Nationellt arbete om Metadata Vilka problem kan vi lösa?
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
KTHB Mediaförsörjning Studiebesök från Högskolan i Jönköping, Ulf-Göran Nilsson.
Fri utbildning på elituniversitet för alla – en realitet, en möjlighet och ett hot Vägledardagen 5 mars 2014 Karin Apelgren Studentavdelningen, Uppsala.
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Kvalitet i grundutbildningen1
Några exempelsidor April 2014, VoS
Säkerhetskulturmätningar hos enheter inom Västra Götalandsregionen
Nationell databrunn – en förstudie
Rektor Malmö Borgarskola
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Näringslivet och universitetet Erfarenhet från samarbete med lokala företag och Compare Johan Eklund.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
Stefan Andersson, Uppsala universitet 1 TestSök Presentation av ett BIBSAM-projekt.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Sammanslagning av ämnesportalerna AGORA, KvinnWebb, Rättskällan och SamWebb Ann-Sofi Cullhed Uppsala universitetsbibliotek.
KOMMUNIKATION - SOM RINGAR PÅ VATTEN PROJEKTET ANVÄNDNING AV INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNIK I UNDERVISNING OCH STUDIER.
Du finner ett samlat schema för de kurser du är antagen på i megamenyn > Schema.
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
1 Tidskrifter elektroniskt! Bibliotek som stöd i publicering Mål: Projektets syfte är att ge vetenskapliga tidskriftsredaktioner enkla användbara verktyg.
SVEP Sollentuna Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1 och DP2 Stefan Andersson, Eva Müller Enheten för digital publicering, Uppsala universitetsbibliotek.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Digital portfölj i lärarutbildningen
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Andra nordiska mötet, 5-6 oktober 2004, Uppsala Jessica Lindholm, Lunds Universitets Bibliotek SVEP delprojekt 3-5 Jessica Lindholm, Lunds Universitets.
Enheten för digital publicering Elektronisk publicering av examensarbeten / uppsatser vid Uppsala universitet Publicering genom DiVA - Vad är.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Ledarskap i multiprofessionella organisationer
SVEP Carolina Rediviva Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1:Interoperabilitet Stefan Andersson Enheten för digital publicering, Uppsala.
SVEP Nordiskt möte 5-6 oktober 2004 Eva Müller Uppsala universitetsbibliotek Tillgänglighet nu och i framtiden DP2: Långtidsbevarande Mål för delprojektet.
SVEP Kungliga biblioteket 16 januari 2004 Eva Müller Uppsala universitetsbibliotek Tillgänglighet nu och i framtiden DP2: Långtidsbevarande Eva Müller.
Svante Häggström 2005 Utökad VFU Att använda IKT för kontakter mellan lärarstuderande och elever i skolan.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Kursen Kulturarvet som pedagogisk resurs riktar sig till universitetslärare och fokuserar på hur natur- och kulturarv kan användas i undervisningen för.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Lika villkor vid Institutionen för läkemedelskemi
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Henrik Edgren - Prefekt
Tänk vad vi är bra - pedagogiska portföljer ger ringar på vattnet
Lika villkor vid Institutionen för läkemedelskemi
Regionalfonden Östra Mellansverige
SUNET – Nätbaserade möten
Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi
BFL, allmänna råden, gröna matriser
VFU i CL-programmet
Vill du göra skillnad på riktigt?
Presentationens avskrift:

Digitala portföljer i lärarutbildningen LIKA 9 mars 2006 Jonas Gustafsson

Erfarenheter från Folio Thinking Samarbete mellan Uppsala universitet, KTH och Stanford

Erfarenheter från Folio Thinking Samarbete mellan Uppsala universitet, KTH och Stanford Syftade till att stimulera användningen av (digitala) verktyg som stöd för studenternas arbete

Erfarenheter från Folio Thinking Samarbete mellan Uppsala universitet, KTH och Stanford Syftade till att stimulera användningen av (digitala) verktyg som stöd för studenternas arbete …genom att använda verktyg som inte var hårdlödda till en viss på förhand given kurs

Folio Thinking …och att därmed stimulera studenternas reflektion över sitt eget lärande

Folio Thinking …och att därmed stimulera studenternas reflektion över sitt eget lärande …skapa förutsättningar att innehållsligt knyta ihop olika delar av utbildningen

Folio Thinking …och att därmed stimulera studenternas reflektion över sitt eget lärande …skapa förutsättningar att innehållsligt knyta ihop olika delar av utbildningen Fokus på metakognition

Inslag Dialogdukar

Inslag Dialogdukar som start på en längre kurs

Inslag Dialogdukar som start på en längre kurs Metaseminarier senare på terminen

Inslag Dialogdukar som start på en längre kurs Metaseminarier senare på terminen Uppföljning av centrala teman

Inslag Dialogdukar som start på en längre kurs Metaseminarier senare på terminen Uppföljning av centrala teman Lärarträffar

Inslag Dialogdukar som start på en längre kurs Metaseminarier senare på terminen Uppföljning av centrala teman Lärarträffar Digitala portföljer Med stora frihetsgrader för studenterna

Digitala portföljerna Utvecklade inom ramen för WGLN-projektet Användaren själv avgör resursernas tillgänglighet Inte bunden till vissa kurser Lärarnas portföljer kan fungera som arkiv P2P Sökning med hjälp av metadata (DC) Open source

Enkelt system

Några erfarenheter Metareflektion är svårt!

Några erfarenheter Metareflektion är svårt! Skalbarhet är också svårt

Några erfarenheter Metareflektion är svårt! Skalbarhet är också svårt Involvera lärarna

Några erfarenheter Metareflektion är svårt! Skalbarhet är också svårt Involvera lärarna Teknikstöd

Några erfarenheter Metareflektion är svårt! Skalbarhet är också svårt Involvera lärarna Teknikstöd Tänk långsiktigt

Några erfarenheter Metareflektion är svårt! Skalbarhet är också svårt Involvera lärarna Teknikstöd Tänk långsiktigt Inse att många studenter och lärare är teknikovana