Digitala portföljer i lärarutbildningen LIKA 9 mars 2006 Jonas Gustafsson
Erfarenheter från Folio Thinking Samarbete mellan Uppsala universitet, KTH och Stanford
Erfarenheter från Folio Thinking Samarbete mellan Uppsala universitet, KTH och Stanford Syftade till att stimulera användningen av (digitala) verktyg som stöd för studenternas arbete
Erfarenheter från Folio Thinking Samarbete mellan Uppsala universitet, KTH och Stanford Syftade till att stimulera användningen av (digitala) verktyg som stöd för studenternas arbete …genom att använda verktyg som inte var hårdlödda till en viss på förhand given kurs
Folio Thinking …och att därmed stimulera studenternas reflektion över sitt eget lärande
Folio Thinking …och att därmed stimulera studenternas reflektion över sitt eget lärande …skapa förutsättningar att innehållsligt knyta ihop olika delar av utbildningen
Folio Thinking …och att därmed stimulera studenternas reflektion över sitt eget lärande …skapa förutsättningar att innehållsligt knyta ihop olika delar av utbildningen Fokus på metakognition
Inslag Dialogdukar
Inslag Dialogdukar som start på en längre kurs
Inslag Dialogdukar som start på en längre kurs Metaseminarier senare på terminen
Inslag Dialogdukar som start på en längre kurs Metaseminarier senare på terminen Uppföljning av centrala teman
Inslag Dialogdukar som start på en längre kurs Metaseminarier senare på terminen Uppföljning av centrala teman Lärarträffar
Inslag Dialogdukar som start på en längre kurs Metaseminarier senare på terminen Uppföljning av centrala teman Lärarträffar Digitala portföljer Med stora frihetsgrader för studenterna
Digitala portföljerna Utvecklade inom ramen för WGLN-projektet Användaren själv avgör resursernas tillgänglighet Inte bunden till vissa kurser Lärarnas portföljer kan fungera som arkiv P2P Sökning med hjälp av metadata (DC) Open source
Enkelt system
Några erfarenheter Metareflektion är svårt!
Några erfarenheter Metareflektion är svårt! Skalbarhet är också svårt
Några erfarenheter Metareflektion är svårt! Skalbarhet är också svårt Involvera lärarna
Några erfarenheter Metareflektion är svårt! Skalbarhet är också svårt Involvera lärarna Teknikstöd
Några erfarenheter Metareflektion är svårt! Skalbarhet är också svårt Involvera lärarna Teknikstöd Tänk långsiktigt
Några erfarenheter Metareflektion är svårt! Skalbarhet är också svårt Involvera lärarna Teknikstöd Tänk långsiktigt Inse att många studenter och lärare är teknikovana