Sociallagstiftningen – en översikt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

Myndighets-presentation
Individuppföljning inom äldreomsorgen.
Lagstiftning – en översikt
LSO på skadeplatsen.
Brukarfokus i biståndshandläggning
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)
Granskning av utredningar av vuxna från 18 år med missbruksproblem
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Vård och omsorg 1 Lagstiftning.
Vad kan du lämna ut till vem?
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Missbruksutredning SOU 2011:35 Gerhard Larsson.
Johan Alfredsson Stadsjurist Stadsledningskontoret
SOCIALTJÄNSTLAGEN SoL
Socialstyrelsens tillsyn
Missbruksutredningens förslag
Socialtjänstens möjligheter och begränsningar
LSS 1§ Omfattar personer med
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
LSS 1§ Omfattar personer med
Missbruksutredningen Framtidens svenska missbruks- och beroendevård Hans Wiklund Fil. dr, Huvudsekreterare Missbruksutredningen
1 Vad sägs i Socialstyrelsens tillsynsutredningar om missbruks- och beroendevården och vad visar Kunskap till praktiks uppföljning? Remisskonferens 2011.
Handläggning enligt SoL
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
Missbruks- och beroendevården – reglering och organisation
Vad innebär LSS-lagen ? Rättighetslag
Utgångspunkter vid biståndsbedömning
Socialrätten – en översikt
Dagens program Presentation Syftet med projektet
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Socialtjänstlagen, SoL
Två stora regeringsuppdrag till Socialstyrelsen:
Utredningen om rätt information i vård och omsorg Rätt information i vård och omsorg Patrik Sundström, huvudsekreterare.
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
UPPSALA.
Generaldirektör Överdirektör Stf GD
MISSBRUK- och BEROENDE VÅRD I DALARNA
Socialtjänstens utrednings- och behandlingsinsatser
Missbruksuppdraget.
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Ändra till startrubrik
Individ, familj och funktionsnedsättning (IFF)
Socialpsykiatriska avdelningen
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
1 Vad innebär missbruksutredningen för Västra Götaland Sveriges Kommuner och Landsting
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Kommunens ansvar för barn och unga Jonas Reinholdsson KommunLex AB © KommunLex AB, får kopieras och spridas med angivande av källan.
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
SOCIALTJÄNSTEN - SKYDDANDE AV PERSONSUPPGIFTER
Lag om vård av missbrukare i vissa fall (SFS 1988:870)
Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (SFS 1990:52) Beredande av vård (fel hos omgivningen) 2 § Vård skall beslutas om det på grund av misshandel,
Karlskrona 2 november 2011 LVM (SFS 1988:870)  Ingår i Socialtjänstlagen (SOL)  Vem som helst kan göra LVM-anmälan  Missbrukshandläggare (kommun) utreder.
Remisskonferens om Missbruksutredningen
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Kommunens stöd och service till personer med funktionsnedsättning - myndighetsutövning Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Kunskap till praktik - riskbruk, missbruk och beroende 18 maj Folkets hus Maria Lewandowski, kommunjurist.
Utredningen om tvångsvård för barn och unga Utredningen om tvångsvård för barn och unga (2013 – 2015) Håkan Ceder, särskild utredare Sekretariat: Pär Alexandersson.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
INFORMATION OM LEX SARAH 2016
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Presentationens avskrift:

Sociallagstiftningen – en översikt 2011-05-04 Ulrika Ekebro

Vad styr socialtjänstens arbete? Lagstiftning Förordning Föreskrifter – bindande regler som ska följas Allmänna råd – rekommendation som bör följas

Sociallagstiftningen • Socialtjänstlagen, SoL • Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU • Lagen om vård av missbrukare i vissa fall, LVM • Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS

• Offentlighets- och sekretesslagen • Förvaltningslagen • Offentlighets- och sekretesslagen ___ • Lagen om verkställighet av sluten ungdomsvård, LSU • Föräldrabalken • Lag om mottagande av asylsökande m fl • Lag om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten

Socialtjänstlagen (2001:453) • Helhetssyn • Målinriktad ramlag med rättighetsinslag • Vistelseprincip

Socialtjänstlagens grundläggande värderingar • demokrati • jämlikhet • solidaritet • barnperspektiv • värdighet för äldre

Socialtjänstlagens vägledande principer • Frivillighet och självbestämmande • Kontinuitetsprincipen • Normalitetsprincipen • Närhetsprincipen

Socialtjänstlagens vägledande principer • Flexibilitet – individuella bedömningar • Det förebyggande perspektivet • Individens eget ansvar – tilltro till individens förmåga

SoL lyfter fram vissa grupper: • barn och unga • äldre människor • människor med funktionsnedsättningar • människor med missbruksproblem • anhörigvårdare • brottsoffer

Rätten till bistånd • Skälig levnadsnivå • Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller få dem tillgodosedda på annat sätt 1. För sin försörjning (försörjningsstöd) 2. För sin livsföring i övrigt Ramlag med rättighetsinslag – inga precisa bestämmelser. Skälig levnadsnivå kan skifta över tid – i förhållande till det omgivande samhället

Socialtjänstlagen (2001:453) Beslut kan överklagas med förvaltningsbesvär = laglighet och lämplighet

Anmälningsskyldighet om missförhållanden som rör barn • Uppmaning till alla • Skyldighet för vissa yrkesgrupper t ex förskolepersonal, vårdpersonal Om något kan innebära att nämnden behöver ingripa till ett barns skydd

Lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU När nödvändiga insatser inte kan genomföras frivilligt Barn < 18 år Unga < 20 – 21 år Socialnämnden ansöker – förvaltningsrätten beslutar

Förutsättningar för vård enligt LVU 1. Missförhållande med anknytning till • hemmiljö • eget beteende 2. Påtaglig risk för den unges hälsa och utveckling 3. Samtycke saknas

Lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall, LVM När nödvändig vård inte kan ges på frivillig väg Syftar till att motivera till vård i frivilliga former Socialnämnden ansöker – förvaltningsrätten beslutar

Tvångsvård ska beslutas om: 1. missbruket är fortgående och endast kan brytas genom vård, 2. vårdbehovet inte kan tillgodoses på annat sätt 3. missbrukaren • utsätter sin fysiska eller psykisk hälsa för allvarlig fara • löper en uppenbar risk att förstöra sitt liv • kan befaras komma att allvarligt skada sig själv eller någon närstående

Lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall, LVM Vården • ges vid särskilda institutioner som drivs av SiS (”LVM-hem”) • SiS har särskilda befogenheter gentemot dem som vårdas • får pågå under högst sex månader Översyn har genomförts - Missbruksutredningen

Socialnämndens ansvar Att följa missbrukaren under hela vårdtiden Att planera och förbereda insatser efter utskrivningen Att aktivt verka för att den enskilde efter vårdtiden får • bostad • arbete eller utbildning • personligt stöd för att komma ifrån sitt missbruk. enligt 30 § LVM

Lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS • Avgränsad personkrets • Jämlikhet i levnadsförhållanden - möjlighet att leva som andra • Självbestämmanderätt, integritet, inflytande • Goda levnadsvillkor • Bosättningsprincip

Lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS Tio närmare angivna insatser, t ex • personlig assistans • bostad med särskild service • daglig verksamhet Kan överklagas genom förvaltningsbesvär Översyn pågår – vissa lagändringar från 2011-01-01

Förvaltningslagen (1986:223) • Allmänna krav på handläggning (enkelt, snabbt och billigt) • Särskilda krav på handläggning (dokumentation, kommunicering, motivering etc.) • Serviceskyldighet • Samverkan mellan myndigheter • Tolk, ombud och biträde • Jäv • Överklagande och andra rättelsemöjligheter

Offentlighets- och sekretesslag (2009:400) Lagens innehåll • registrering, utlämnande och övrig hantering av allmänna handlingar • bestämmelser om tystnadsplikt i det allmännas verksamhet

Socialtjänstsekretessen 26 kap OSL • uppgifter om enskilds personliga förhållanden • om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående lider men Sekretess bryts av • uppgiftsskyldighet • i vissa särskilt uppräknade fall (t ex brott mot barn) • den enskildes medgivande

Föreskrifter och allmänna råd SOSFS 2006:5 Dokumentation vid handläggning av ärenden och genomförande av insatser enligt SoL, LVU, LVM och LSS SOSFS 1997:6 Tillämpningen av lagen om vård av missbrukare i vissa fall SOSFS 2003:20 Om hem för vård eller boende

Öppna jämförelser Ett hjälpmedel för att jämföra kvalitet i verksamheter Syftet är att stimulera utveckling och kvalitet Bakom arbetet med öppna jämförelser står Socialstyrelsen, Sveriges Kommuner och Landsting, Vårdföretagarna, Famna och Socialdepartementet. Idén med att jämföra kvalitet och effektivitet är inte något nytt. Men de äldre systemen för kvalitets- och effektivitetsredovisningar har oftast omfattat ett speciellt område, till exempel kostnader eller medicinska resultat,eller en enskild yrkeskategori. Redovisningarna har dessutom varit avsedda för speciellt utvalda personer. I dagens jämförelser strävar aktörerna efter en fri tillgång till jämförelserna. De ska återspegla en helhet. Sveriges Kommuner och Landsting och Socialstyrelsen tog 2006 initiativ till att redovisa hälso- och sjukvårdens kvalitet och effektivitet under samlingsnamnet Öppna jämförelser. Detta initiativ var den första mångdimensionella redovisningen baserad på resultatindikatorer. För att ytterligare stärka utvecklingen av öppna jämförelser är det angeläget att engagera ytterligare aktörer, offentliga som privata, i ett gemensamt och samordnat arbete. Vårdföretagarna och Famna företräder företag respektive non-profit organisationer inom vård och omsorg. Begreppet Öppna jämförelser har på senare tid också kommit att bli intressant även för verksamheter inom andra områden än hälso- och sjukvård och socialtjänst. Andra exempel är jämförelser av folkhälsa, fysisk tillgänglighet till lokaler, skolan med mera.

Öppna jämförelser En uppsättning indikatorer som: • redovisas återkommande • beskriver verksamheter med avseende på kvalitet och effektivitet Indikatorer ska vara mätbara och relevanta Exempel på indikatorer kan vara:

Ska ge underlag för: • politiska beslut på olika nivåer • fria val för patienter och brukare • politiska beslut på olika nivåer • förbättrings- och utvecklingsarbetet för verksamhetsutövarna • granskning och utvärdering av hälso- och sjukvården och socialtjänsten • välinformerade att de fritt kan välja de bästa vård- eller omsorgsgivarna. De ska även kunna känna trygghet med den vårdgivare de har. Med öppna jämförelser som underlag kan yrkesgrupper som arbetar med patienter och brukare utveckla verksamheten. Beslutsfattare får underlag för att fatta mer välgrundade policybeslut. Tillsynsmyndigheten kan fördjupa sina analyser. Dessa analyser bidrar ytterligare till kvalitets- och effektivitetshöjningar inom specifika områden inom hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Öppna jämförelser ska bidra till kvalitet och effektivitet i världsklass.

Regeringsuppdrag Socialstyrelsen ska i samarbete med SKL intensifiera arbetet med att utveckla öppna jämförelser Handlingsplan för olika delområden redovisades 31 maj 2010

Handlingsplan för missbruk- och beroendevården 2010–2014 2014 ska det finnas öppna jämförelser av: • kvalitet • resultat • effektivitet Öppna jämförelserna ska vara: • aktuella • ändamålsenliga • tillförlitliga • lättillgängliga

Handlingsplan för missbruk- och beroendevården 2010–2014 Delmål: • nationella indikatorer på kvalitet • nationella mått på resultat • en känd och använd webbplats – nationellt register Anpassat till berörda målgruppers behov och efterfrågan

Socialstyrelsen samlat tillsynsansvar från 2010-01-01 • hälso- och sjukvården • socialtjänsten • verksamheter för vård och behandling Helhetssyn på de människor som är i behov av vård, omsorg och samhällsstöd. Utveckla och likrikta tillsynen över landet

Det s k Missbruksuppdraget 2008-2010 Regeringsuppdrag till Socialstyrelsen och Länsstyrelserna • öka antalet tillsynsinsatser inom området • utveckla tillsynen av missbruks- och beroendevården Syfte: att öka kvaliteten och likvärdigheten i missbruksvården

Missbruksuppdragets iakttagelser hittills • bättre utredningar • styrning mot öppenvårdsinsatser • verksamheternas dokumentation brister • anhörigas stödbehov uppmärksammas mera Slutredovisning till regeringen 1 juni 2011 lagstiftningen tillämpas inte alltid korrekt - individuella bedömningar görs inte alltid i insatsernas genomförande, t ex vid upprättandet av genomförandeplaner.

Bättre insatser vid missbruk och beroende SOU 2011:35 En samlad översyn över den svenska missbruks- och beroendevården Utredare: Gerhard Larsson Redovisades 27 april 2011 Utredaren ska se över bestämmelserna i socialtjänstlagen (2001:453), lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall, hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och lagen (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård när det gäller missbruks- och beroendevård samt lämna förslag till de förändringar som bedöms nödvändiga för att anpassa lagstiftningen till utvecklingen inom området. Målet ska vara en kunskapsbaserad missbruks- och beroendevård utifrån den enskildes behov. I uppdraget ingår att ta ställning till hur kommunernas och landstingens ansvar för missbruks- och beroendevården kan tydliggöras. Utredaren ska även överväga eventuella behov av förändringar i lagstiftningen och ansvarsfördelningen mellan de båda huvudmännen för att säkerställa att personer med missbruk eller beroende får de insatser som de behöver. Utredaren ska även se över hur ansvaret för tillnyktringsverksamheter enligt lagen (1976:516) om omhändertagande av berusade personer m.m. bör organiseras för att säkerställa att den som omhändertagits får en adekvat tillsyn och omvårdnad. Uppdraget ska redovisas senast den 15 november 2010.

Missbruksutredningens slutsatser • Förändrade vårdbehov – nya grupper har tillkommit • Vården når endast en av fem • Vården uppfattas inte som attraktiv • Otydligt ansvar – individen ramlar mellan stolarna • Tillgången på vård är ojämlik • Kunskap och kompetens behöver utvecklas • Tvångsvården rättsosäker, ojämn och bristande Dagens tvångsvård har svagheter bl.a. bristande behandlingsinnehåll, ojämn tillämpning av LVM (lagen om vård av missbrukare i vissa fall) över landet, svårighet att möta behoven hos personer med samsjuklighet mellan psykisk sjukdom och missbruk, vilket är vanligt, samt att det delvis verkar finnas ett överlapp mellan de grupper som tvångsvårdas enligt LVM och LPT

Missbruksutredningens förslag • Landstinget ska ansvara för: tillnyktring, abstinensvård och behandling • Kommunen ska ansvara för: stöd, boende, försörjning och sysselsättning • Vårdgaranti 30 dagar • Lagreglerat ansvar för tidig upptäckt • Ny lag, LMB – komplement till SoL och HSL

Missbruksutredningens förslag forts • Tillgängligare vård – utvecklat innehåll • Bättre kvalitet, kunskap och kompetens • Auktorisation för HVB • LVM integreras i LPT

Lång väg från utredning till förändring i praktiken: SOU, t ex Missbruksutredningen Remissförfarande Proposition - lagrådsremiss Utskottsbetänkande Riksdagsbeslut Ny lag