Småbarn och anknytning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
En förskola att förundras i!
. Att minska stress hos modern under graviditeten har en klart förebyggande effekt för postpartum depression Vilket vi vet påverkar relationen o anknytningen.
Tillgänglighetskonferens Örebro
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Lösningsinriktad Pedagogik.
BILD
Patientenkät sommaren -13
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development.
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Högtidstal Retorik.
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
ANKNYTNINGSTEORI Ett sätt att förstå hur barn lär sig relatera till andra människor Familjehemsdag i Västernorrland 21 november 2009 Ingegerd Gavelin.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
En reviderad läroplan för förskolan
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Unga poeters sällskap Av Mårten Melin Lättläst.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Att samtala med ungdomar om tobak
Livskunskap för de allra yngsta
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Socialpedagog och Förskollärare står stadigt på samma grund -
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Anknytningsteori och barns utveckling
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Vad är du för typ av person?
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
och anknytningsteorier i bakhuvudet!
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
ANKNYTNING I FÖRSKOLAN
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Kommunikation och samspel
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
ICDP/Vägledande samspel
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Behandlas varsamt! Spädbarn är otroligt starka men samtidigt mycket sköra Centrala Barnhälsovårdsenheten Göteborg Lena Holmberg.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Idrottspsykologi.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Positioneringar driver den sociala processen copyright thomas åström 1. Positioneringarna driver den sociala processen framåt. 2. Drivkraften är det som.
Autism och Asbergers Syndrom
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Barn och stress.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
En trygg famn – om Anknytning och Familjerådgivning Christina Hänström Legitimerad psykolog och familjerådgivare.
Familjerådgivningen på familjecentralen Ett sätt att samarbeta Familjecentralen.
Barnkonventionen.
Helhet och allsidighet
För föräldrar till barn 6-12 år
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Småbarn och anknytning Samspelets betydelse för barns utveckling Maria Svanström Socionom Föreståndare på Gryningen Barn- och ungdomspsykiatriska klinikens faktaserie med öppna föreläsningar 2011

Gryningen En behandlingsverksamhet för späd- och småbarnsfamiljer Drivs i samverkan mellan Karlskoga kommun och ÖLL Karlskoga, Laxå & Degerfors

Gryningens syfte att främja barns utveckling genom att förebygga och behandla tidiga svårigheter i kontakten mellan föräldrar och barn

Familjerna Familjen remitteras till Gryningen av bvc-sköterskor, förskollärare, socialsekreterare, barnläkare, personal inom vuxenspykiatrin m fl… Föräldrarna kan också själva kontakta Gryningen

Exempel på vad man kan ha bekymmer med Jag har svårt att tycka om mitt barn och det känns hemskt” ”Jag är så ledsen – fast jag borde vara glad som har fått barn” ”Ida är inte som andra barn”

Fler exempel på vad man kan ha bekymmer med Oskar lyssnar inte på mig” ”Julia vill inte äta och krånglar med maten” ”Linus är vild, han klättrar på väggarna” ”Jag känner mig ifrågasatt som förälder"

Bärande tankar – så tänker vi! Grundbulten i behandlingsarbetet är en samarbetsrelation mellan behandlare och föräldrar

Var och hur ofta….? Vi träffas på Gryningen eller hemma hos familjen Vi kan träffas någon timme per vecka eller i dagverksamhet tre förmiddagar i veckan

Vad gör man på Gryningen? I dagverksamheten arbetar vi i en vardagsliknande samvaro, där samspelet är i fokus. Föräldrar och barn får tillfälle att pröva nya sätt att förhålla sig till varandra i situationer som skapat problem.

Vad gör man mer? Vi arbetar också med samtal – där föräldern kan ta upp både det som känns svårt nu och egna tidigare erfarenheter som kan ha betydelse Vi tar också hjälp av film för att utveckla samspelet (Marte Meo)

Gryningens föräldragrupp Varje fredag för alla nio inskrivna familjer – arbete kring teman till exempel: - Hur kan jag vara en trygg bas för mitt barn när jag inte är trygg själv? - Vilka egenskaper vill jag att mitt barn ska få?

Gemensamt…. Gemensamt för alla föräldrar som kommer till Gryningen är att man vill utveckla sitt föräldraskap

Gör vi något mer?? Föräldragrupper bvc Handledning Konsultationer t ex till socialsekreterare Studiebesök Praktikanter/auskul- tanter Utbildar Marte Meo terapeuter/vägledare Föräldramöten förskolor

Indispensable Interaction Kerstin Neander

Det viktiga samspelet Den sociala hjärnan finns från början men måste stimuleras för att utvecklas. Detta sker nästan helt och hållet under barnets första två levnadsår i samspelet med dem som står närmast.

Det viktiga samspelet Det mänskliga spädbarnet är ofullständigt – hjärnans utveckling sker efter födelsen. Det betyder att varje spädbarn kan anpassas till de omständigheter det föds i. Vi har alla våra nervceller vid födelsen och vi behöver inte odla fram ytterligare, men vad som behövs är att vi kopplar ihop dem och får dem arbeta för oss. ”Use them or lose them!”

Barn är olika aktivitetsnivå biologisk rytm stämningsläge anpassningsförmåga intensitet i reaktioner känslighet för ljud, ljus och beröring uthållighet lätt- eller svårdistraherat tillbakadraget eller närmar sig gärna

Lätta eller flexibla barn regelbunden rytm positiv sinnesstämning lätt att anpassa sig till det som är nytt låg intensitet i reaktioner låg känslighet för sinnesintryck

Försiktiga eller svåruppvärmda barn svårt att anpassa sig till det som är nytt tillbakadragna

”Svåra”, aktiva, ”bråkiga” barn Hög grad av aktivitet hög grad av intensitet i reaktioner lättdistraherade känsliga för sinnesintryck oregelbundna i sin rytm lätt att bli missmodiga

Goodness of fit (Chess & Thomas 1984) Ju bättre föräldrarna (och senare andra vuxna) förmår anpassa sig till barnets speciella särdrag, samtidigt som man ställer åldersadekvata krav på barnet, desto mindre roll spelar temperamentet för utvecklingen.

Anknytningsteori Barn kan inte låta bli att knyta an! Anknytningen som sådan är beroende av fysisk närhet mellan barnet och dess vårdare under barnets första levnadsår. Kvaliteten på anknytning varierar kraftigt beroende på hur lyhört och samstämt det känslomässiga samspelet mellan barnet och dess vårdare är. Barnet gör det bästa av situationen!!!

Anknytningen är tvingande Anknytningen är tvingande för barnet – kan inte låta bli att knyta an till sin vårdare oavsett dennes lämplighet. Att ett barn är starkt anknutet säger ingenting om vårdarens lämplighet.

Utveckling av anknytning Anknytningen utvecklas i det vardagliga samspelet med vårdaren Efter några månader (ca 4) börjar barnet visa att det föredrar de personer som tar mest hand om det – ler lättare åt dem , tröstas bättre Ytterligare några månader senare (vid ca 6-8 mån) protesterar barnet om det skils från föräldrarna När barnet börjar krypa (9-10 mån) kan det själv börja reglera avståndet. Utforskande beteende – anknytningsbeteende Anknytning är ett livstema

Anknytningssystem och omvårdnadssystem Anknytningssystemet är de olika anknytningsbeteenden som underlättar för barnet att upprätta och upprätthålla fysisk närhet till föräldern; t ex leenden, gråt eller krypa till föräldern Omvårdnadssystemet är förälderns svar på barnets signaler; lyfta upp barnet, tala

Inre arbetsmodeller Föreställningar om sig själv och om sina relationer andra Alltså en representation av barnet själv (värd att älskas) och av föräldern (någon som barnet kan vända sig till) Dessa modeller får betydelse för hur barnet samspelar med andra personer

Olika typer av anknytning Organiserad- samspelet med föräldrarna har varit rimligt konsekvent och barnet har lärt sig vad det kan förvänta sig i relationen med föräldern Trygg – barnet kan använda föräldern som trygg bas och säker hamn(B) Undvikande – barnet begränsar sin känslomässiga kontakt med föräldern av rädsla för att bli avvisad (A) Ambivalent – barnet söker föräldern men är osäker på dennes tillgänglighet.(C) Desorganiserad (D) – samspelet bygger i hög grad på rädsla samma person som ska skydda barnet är den som väcker rädsla Barnet hamnar i en omöjlig konfliktsituation

Också otrygga inre arbetsmodeller ger ”trygghet” Den anknytning barnet utvecklat till föräldern är barnets bästa lösning, utifrån de förutsättningar som relationen givit barnet Även otrygg anknytning ger trygghet eftersom den ger barnet en sammanhållen ”världsbild” rörande det viktigaste som finns - hur nära relationer fungerar

Förutsättningar för att barnet skall utveckla en trygg anknytning är att föräldern... inte är skrämmande för sitt barn. är förutsägbar i sina reaktioner är lyhörd för barnets signaler förmår prioritera barnets behov före sina egna accepterar och stödjer barnets behov av utforskande och trygghet

Den lyhörda föräldern…(Ainsworth) kan se saker ur barnets perspektiv är ”intonad” för att uppfatta barnets signaler, tolkar dem korrekt och besvarar dem… …i en rytm som är anpassad till barnets om han/hon väljer att inte ge barnet det barnet vill ha bekräftar hon ändå att hon uppfattat barnets önskan och erbjuder ett alternativ

Mentalisering Förmågan att kunna byta perspektiv! Förmågan att leva sig in i andra personers tanke- och känslovärld Att reflektera över och förstå hur det egna och andras beteende påverkas av mentala tillstånd, processer, tankar & känslor I föräldraskapet behövs mentaliserings-förmågan….

Mentalisering Mentalisering är ett resultat av medfödda förmågor men också något som måste läras in Bristande förmåga till mentalisering försvårar mänskligt samspel Barn med autism uppvisar brist eller försening av denna förmåga

Utvecklingsstödjande dialog Vi utforskar barnet tillsammans med föräldrarna och med hjälp av att filma samspelet. Vi tittar efter barnets initiativ och stödjer föräldern i att benämna, bekräfta och vägleda barnet.

Exempel: Oscar 4 mån Uppdrag/Mål: Att mamma ska tycka om att vara med Oscar Att Oscar ska sova och äta mer regelbundet Att mamma ska bli glad

Exempel: William 5 år Uppdrag/mål: Att Williams utbrott ska minska Att hitta bättre sätt att handskas med William när han blir arg. Att ta reda på om det är något fel med William

Exempel: Linus 3 år Uppdrag/Mål: Mamma vill få stöd i sin föräldraroll Mamma vill få hjälp så att hennes dåliga mående inte påverkar Linus.

Mer information om Gryningen Besök vår hemsida www.orebroll.se/gryningen