KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Advertisements

Allmän trafikplikt En vägledning.
Regionala trafikförsörjningsprogram
Länstransport- plan Remissförslaget Umeå Mårten Edberg Infrastrukturstrateg.
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Regionala trafikförsörjningsprogram
Länsstyrelsens uppdrag transporter och miljö
Handlingsplan disposition
Aktuellt från Västtrafik
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Hållbar service i Västerbotten
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Strategi för biologisk mångfald
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
LUPP – lokal uppföljning av ungdomspolitiken LUPP är myndigheten Ungdomsstyrelsens verktyg för lokal uppföljning av ungdomspolitiken – en kvalitetsmätning.
Den kommersiella busstrafiken – En del av trafikförsörjningsprogrammet Magnus Forsberg – Så kan den kommersiella trafiken bidra till kollektivtrafikens.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
Länsgemensam ledning i samverkan
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Inriktningsplanering för
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Ny kollektivtrafikmyndighet Teknik- och gatukontoret.
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Säkerheten främst.
Vi blir Region Jönköpings län
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Helene Kastemyr, hälsovalschef, LD
Ansvaret för den allmänna kollektivtrafiken i Västra Götaland.
Det regionala miljömålsuppdraget
Tidplan omställningsarbete 2014
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Vem blir kollektivtrafikmyndighet? 4 regioner 8 landsting 6 samverkansorgan 3 kommunalförbund REGIONALA TRAFIKFÖRSÖRJNINGSPROGRAM.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
Ur regionens synvinkel En annan roll för staten (7.4) Punkt 2: Den nya rollen är att vara strategisk, drivande och samordnande. I denna ingår samspelet.
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Gävleborg Nuläge – beskriva utbudet Identifiera var brister finns utifrån ett basutbud och till/från tätorter Identifiera.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Lokala miljömål och nationellt stöd Kerstin Blom Bokliden, Sveriges Kommuner och Landsting Nobelmötet 2013.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
Välkommen till KollAs Årskonferens Årskonferensen 26 november Program 09.30Kaffe Stefan Sedin hälsar välkommen 10.10Dagens program,
Mänskliga rättigheter i Västra Götalandsregionen Förvaltning/avdelning/grupp/enhet som dragningen är för Datum:
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Varför ett nytt åtgärdsprogram?
1. Mötet öppnas 2. Årsmötesförhandlingar 3. Kaffe
Analysera, justera och fastställa
Miljömålen består av tre slags mål
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Banarbets- processen.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
Miljömålen består av tre slags mål
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Ett nytt trafikförsörjningsprogram
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN Heidi Thörnberg

Lag om Kollektivtrafik 2012-01-01 Regional kollektivtrafikmyndighet

Organisation Myndighetschef Kollektivtrafikstrateg Kommuner och landstinget Region Västerbotten förbundsfullmäktige Förbundsstyrelsen/Kollektivtrafikutskott Kollektivtrafikmyndighet Myndighetschef Kollektivtrafikstrateg - Länstrafiken i Västerbotten AB - Norrtåg AB - Umeå Busstation - Samtrafiken i Sverige AB - Svensk kollektivtrafik

Kollektivtrafikmyndigheten i Västerbottens län Ansvarsfördelning Kollektivtrafikmyndigheten i Västerbottens län Strategiska val för kollektivtrafiken Tar fram ett trafikförsörjningsprogram Upprättar och fastställer mål och budget för trafikförsörjningen Beslutar om trafikplikt och taxor Uppdrar till Länstrafiken att upphandla i enlighet med beslut om trafikplikt Ansvarar för samverkansavtal Prioritering av hållplatser att åtgärdas med nationell pott, i samråd med Länstrafiken

Ansvarsfördelning Kommunerna Landstinget Planerar trafiken Fastställer trafikplan Informeras om trafikkostnaderna Betalar till Länstrafiken i Västerbotten AB Landstinget Planerar trafiken Fastställer trafikplan Informeras om trafikkostnaderna Betalar till Länstrafiken i Västerbotten AB

Länstrafiken i Västerbotten AB Ansvarsfördelning Länstrafiken i Västerbotten AB Upphandlar och driver trafik - tecknar avtal och utför avtalstolkningar Kostnadsberäkningar - Sammanställer budget för trafiken Ersätter entreprenörerna Tillhandahåller resandestatistik och övrigt underlag för uppföljning Information, marknadsföring, kundtjänst Äger och förvaltar teknisk infrastruktur - Drift och underhåll samt utveckling av biljett- och betalsystem Delta i och driva utvecklingsprojekt inom kollektivtrafiken Ansvar för produkten bussgods

Tuta och kör eller……………………..? Fokus på lagens krav Nationella mål Regional vision och Mål Samverkansparter Angränsande kollektivtrafikmyndigheter Trafikverket Länsstyrelsen Stöd SKL (Sveriges kommuner och landsting) Trafikverket, Svensk Kollektivtrafik m fl. Kontroll Transportstyrelsen Trafikanalys m fl.

Regional kollektivtrafik Inom regionen (länet) Allmän kollektivtrafik Länsgränsöverskridande Kommungränsöverskridande Särskild kollektivtrafik Kollektivtrafik på vatten

Trafikplikt? Beslut om allmän trafikplikt - Omfattning av trafik - Krav på upphandlad trafik på sträckor med allmän trafikplikt - Tillgänglighet - Miljö - Trafiksäkerhet Beslutet innebär ett verkställande av trafikförsörjningsprogrammet RKM skall annonsera före upphandling Samråd inför upphandling (SIU) RKM tar ställning till kommersiell eller upphandlad trafik Överklagande Avtal Årlig rapport

Trafikförsörjningsprogram Trafikförsörjningsprogrammet gäller den regionala kollektivtrafiken. Strategiskt verktyg för önskad samhällsutveckling Kopplingar mot de flesta samhällsområden. Samordning med samhällsplaneringen Bebyggelse och trafik- infrastruktur har stor betydelse för kollektivtrafikens framkomlighet attraktivitet och framgång.

Trafikförsörjningsprogram Nationella mål och riktlinjer Tillväxtpolitiska mål Transportpolitiska mål Nationella miljökvalitetsmål Nationella miljömål för kollektivtrafiken Målsättningar avseende tillgänglighet Barnkonventionen

Trafikförsörjningsprogram Öka resandet med 5 % Möjligt - tätbefolkade områden - starka stråk Svårt / utmanande - glesbygden - långa avstånd

Trafikförsörjningsprogram Hur jobbar vi vidare med programmet? Mål och åtgärder för tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning: Samråd, utredning, baka in i programmet (september 2012-feb 2013) Samordnas med RUS-processen (september 2012-maj 2013) Samråd mål och åtgärder under höstens Kommunrunda (Okt-dec 2012) Uppdatera Nuläge med GIS-analyser (Jan-mars 2013), önskeläge enl. plan Omarbeta mål, åtgärder och övriga delar (januari-mars 2013), pågår Remiss och samråd (maj - aug 2013) Remisskonferens den 13 juni 2013 i Umeå Reviderad version antas i november2013?

Kollektivtrafikens robusthet, beredskap och Samverkansbehov Vad planerar vi för? ? - om…….? - om inte……..? Vem planerar? Vem beslutar?

Kommer vi till …………………………… Jobbet Skolan Sjukhuset

Broar skapar möjligheter