Nya Malmsjö skola och förskola – Hållbar utveckling!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Välkomna.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
Elproduktion, eldistribution och elanvändning i samhället
Av: Almir, Martin, Ismail, Edvin
HALVLEKSTANKAR. "Bra att utbyta erfarenheter och idéer med andra skolbibliotekarier och fackbibliotekarier!"
Värme. Med värme menar vi i dagligt tal den temperatur som vi kan mäta med en termometer.  Värme är en form av energi.  En viss temperatur hos ett ämne.
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Water is life! Av Alex H och Alex C.
Den hållbara skolan! Klass 8D Stavsborgsskolan.
Malmsjö skola och förskola
Vad är orsaken till problemet?
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Ekologiskt fotavtryck och miljömärkningar
En reviderad läroplan för förskolan
Solvärme&Solel Björn Karlsson.
Vatten är liv.
Vatten.
Vattnets kretslopp.
Vår hållbara skola.
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Hållbar utveckling i Sahlgrenska akademins utbildningsprogram
Vi kommer att ta upp: Har vår skola grön el? Hur man kan minska energianvändningen Bra energikällor för uppvärmning och el Jämföra kostnaderna och miljöpåverkan.
Vi kommer att ta upp: Har vår skola grön el?
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Energiteknik Teknik direkt s
Lokalt omhändertagande av dagvatten (LOD)
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Ekolle hösten 2013 TEMA: Vatten
Demokrati och hur Sverige styrs
Hållbar utveckling Hållbar utveckling är hur vi ska kunna fortsätta med att exempelvis få rent vatten utan att det förstör för andra människor på våran.
Läran om samspelet mellan växter, djur och natur
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Fjärrvärme 1. I fjärrvärmeverket kokar man vatten.
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
En hållbar utveckling tillfredsställer dagens behov
Kemi för hållbar utveckling och ökad livskvalitet
Förskoleklassen Torpshammar
Energiteknik Teknik direkt s
Solceller s
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
BARNS BÄSTA -klart att vi alla vill barnens bästa eller?
Vi kommer att ta upp: Har vår skola grön el?
Biologi Livets former.
Parti och ideologi.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Vår hållbara skola. Vi kommer att ta upp: Grön el Hur man kan minska energianvändningen Bra energikällor för uppvärmning av vatten och el Vad vi har valt.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Miljösamtal Ljungskile folkhögskola Stefan Edman.
Vad är energi? Åsa Kallebo, Stenungskolan, Stenungsund –
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Inför solenergilabben
1 Lärande för hållbar utveckling inom NTA Gerd Bergman, utvecklingschef
Barnkonventionen i förskolan
Minska matavfall i skolorna
Veckans fördjupning handlar om något väldigt viktigt. Vet du vad
Nätverksträff 14 febr Uppföljning.
Solenergi.
Energiförsörjningen och miljön
Vad behöver vi sluta med? Vad behöver vi börja göra?
Vilka är vi och vad vi gör
Reningsverk.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

Nya Malmsjö skola och förskola – Hållbar utveckling!

Solfångare och solceller

Kompostanläggning och Återvinning

LOD (Lokalt omhändertagande av dagvatten)

Gröna tak - Sedumtak

Faktaruta LOD (Lokalt omhändertagande av dagvatten) Inom hela Malmsjö skola gäller LOD dvs att vi tar hand om dagvattnet lokalt och inte släpper ut det i dagvattensystemet eller i sjöar/vattendrag direkt.   Det vi har gjort för att följa "LOD" inom projektet är följande: ·         Sedumtakt (Vegtech) på förskolan ·         Minimerat hårdgjorda ytor dvs asfaltsytor och maximerat gräsytor som tar upp vattnet och leder det ner i marken dvs utökar infiltrationen ner till grundvattnet. ·         Perkulationsmagasin - Ett flertal perkulations-/ infiltrationsmagasin har byggts inom området. Dessa har samma syfte som en gräsyta men kan ta emot en större mängd vatten åt gången. Tekniken innebär i stora drag att det vatten som kommer i ledningar från hårdgjorda ytor och från tak landar i dessa magasin. Magasinen samlar vattnet och medför att vattnet kan infiltreras genom jorden och ner till grundvattnet. Det är endast vid stora vattenmängder då magasinen inte klarar av att ta hand om allt vatten som vattnet går orenat ut till sjöar och vattendrag. Dock inträffar detta väldigt sällan.   Källsortering och Kompostanläggning Kompostanläggningen är placerad utanför köket och skall ta hand om matrester enbart. Resterande sopor går till övrig sopsortering i soprummet. Vad man kort kan säga är att allt matavfall mals ner i komposten till mindre fraktioner och förmultnas/blir till jord. Denna "jord" kommer sedan hämtas eller tas om hand lokalt av skolan själva eller av grannar för egen odling etc.   Solfångar och solceller På södra taket husen kommer vi att placera solfångare och solceller under glastakpannor. Dessa glastakpannor är helt tranparanta vilket medför maximal solenergi ner till solfångarna kontra cellerna. Solfångare är ett vattenburet system som värmer upp vatten som i sin tur landar i ackumulatortankar nere i undercentralen. Solcellerna kommer att omvandla solenergi till elektricitet. Elen kommer att nyttjas både av skolan själva som säljas ut mot nätet vid överproduktion.

I Sveriges bästa skola har vi idéer som kvalitet! Individuellt ansvar Kreativitet Kommunikation Samarbete EDUCREATION KREATIVT LÄRANDE I EN ANPASSAD OCH SPÄNNANDE MILJÖ RÖRELSE OCH HÄLSA SAMVERKAN MED OMVÄRLDEN OCH NÄRINGSLIVET Miljömedvetna Malmsjö med en naturvetenskaplig inriktning Fadderföretag Lärling/Prao Tellus Art Kompostering Återvinning 1-16 perspektiv Friluftsliv Intressegrupper Snilleblixtar/Finn Upp Nätverk Föreläsare Kreativitet Tematiskt arbete Alla barn är lika mycket värda! 1-16 års perspektiv!

Kuturellt miljöarbete med Globala kontakter - TellusArt

Kreativa Workshops med internationella konstnärer under tema Miljö

Pedagogiskt och kulturellt utbyte

Bygga nätverk och vänskap för utbyte och kompetens Skolor, politiker och organisationer

Elevutbyte för kulturkännedom och diplomati

Botkyrka och Malmsjö skola i Köpenhamn

Malmsjö skolas elevteckningar representerade i EU-paviljongen på klimatkonferensen i Köpenhamn

Miljö Medvetna Malmsjö skola ”Miljöarbete är ett sätt att vara, tänka och agera, utifrån Naturvetenskaplig kunskap, inom hela skolan - ALLTID” M M M Miljö Medvetna Malmsjö skola