Www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Advertisements

Folkhälsoarbete i Munkedal
Södertäljemodellen - struktur och behandlingsresultat från ett länsdelssjukhus en barnmottagning Sven Klaesson, Barnläkare - Sjukvården Salem, Nykvarn,
Sammanfattning av vårdprogrammet Fetma hos vuxna
Mätning i hemmet med automatisk blodtrycksmätare
FYSISK AKTIVITET VID STROKE
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Det kommunala uppföljnings- och informationsansvaret
diabetes prevention kungssten – dpk
Kardiovaskulär sjukdom - ett farmakologiskt område
ASF ÅR Apnésjukas Förening (ASF) grundas av ett 25-tal apnésjuka som samlats i matsalen på lasarettet i Ystad. Första numret av medlemsbladet APNÉ-Nytt.
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Hur mycket ”sparar du” om du cyklar till jobbet under ett år jämfört med att åka bil? Besparing i kr omräknat i antal arbetsdagar efter skatt. Förutsättning:
Hälsa och Kondition.
Cykel i Göteborg Jonas Åker. Vårt Mål •Biltrafiken ska minska till förmån för resande med kollektivtrafik och cykel.
AT-undervisning - Undernäring
Kondition och träning.
Är det väl använda pengar?
Folkhälsorapporten 2009 Landstingsstyrelsen 28/4 2009
att förebygga fall, trycksår och undernäring
Kapitel 1 November 2008/Leif Carlsson Om Din hälsa Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och en undersökning om hälsa, levnadsvanor och livsvillkor.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Rehabiliteringsgarantin
Hur gör vi tandvården (mer) hälsoinriktad?
Mår du bra nu? Fråga 1=Ja 2=Nej 3=Vet ej. Andel i Östergötland som anger sin hälsa som utmärkt eller bra.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
SydostTrampar Cykelkampanj för arbetsplatser i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län Har funnits sedan 2010 Målgrupp – företag, regionala myndigheter, sjukhus,
Lars Weinehall, prioriteringsordförande
Vardagsrehabilitering
Den ljusnande framtid är vård
Sjukgymnastik för äldre personer
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Visste du att… Fysiskt aktiva individer löper hälften så stor risk att dö av hjärt-kärlsjukdom som sina stillasittande jämnåriga. Källa: Vill.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Vad kan man vinna? Hälsoekonomi med samverkansperspektiv
Hjärta och kärl Vad blir konsekvenserna av hur vi har det?
Min hälsa Nu och i framtiden!!! Varför skall vi träna/röra på oss?
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
Nationella Riktlinjer för Sjukdomsförebyggande Metoder Varför nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder? Katarina Ossiannilsson Sjukgymnast/Rehabchef.
Bakomliggande arbete Hittar vi på VC de med kronisk oupptäckt sjukdom eller som ligger på gränsen? Hur ska vi hitta dem lättare? Hur ska vi ta hand om.
Fysiskt aktiva individer löper lägre risk att drabbas av bland annat benskörhet, blodpropp, fetma och psykisk ohälsa. Källa:
Hälsosamtal för 40-åringar i Gävleborg Information till medarbetare
Vilka är fördelarna med en gruppförsäkring?
Vilka sjukdomar lider finländarna av?
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Kampanj – „fit on the way“ FIT ON THE WAY – DEN HÄLSOSAMMA HÅLLPLATSEN „BLI FRISK PÅ VÄGEN“ God design och ökad tillgänglighet.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & TRAVEL AWARENESS (RESEMEDVETENHET) INTRODUKTION.
DIVISION Länsteknik VIS mininyttoanalys Nyttoberäkningar.
Så här dokumenteras Levnadsvanor i COSMIC Utgå från formuläret Frågor Levnadsvanor.
0/00 Birgitta Rolfsdotter 2004 FYSS står för FYsisk aktivitet i Sjukdomsprevention och Sjukdomsbehandling
En undersökning om hälsa och livsvillkor Norrland 2010.
Hälsa.
Alkoholens medicinska effekter Rune Johansson, beroendeenheten
Christoffers Clothing Company
Kapitel 1 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Om Din hälsa Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor och livsvillkor.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Hälsoval Skåne: Vårdgivaren ska på individnivå arbeta med hälsofrämjande och sjukdoms- förebyggande insatser, såväl primär- som sekundärpreventiva, ge.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Utvärderingen läget idag vad gäller det som behövde åtgärdas  Möten för samarbetsparter  Hålls vid rätt tidpunkt  75% helt eller delvis.
Hälsa och Kondition.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Weronica Helleberg Idrottslärare Finnbacksskolan
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Personen som kommer till Friskvården i Värmland
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Presentationens avskrift:

Mobility Management och Hälsa

Mobility Management och Hälsa Dödsfall i trafikolyckor Dödsfall pga partiklar (PM10) Dödsfall pga brist på fysisk aktivitet (beroende på ändrat transportbeteende – Brist på cykling, gång – för mycket bilåkande) Dödlighet beroende på olyckor, partiklar och brist på transportrelaterad fysisk aktivitet i Österrike, Schweiz och Frankrike Data fån 2003

Mobility Management och Hälsa Hjärt- och kärlsjukdomar Hjärnblödning Sjuklig fetma och övervikt Depressioner Problem med muskulatur, rygg och leder Diabetes typ 2 Osteoporos Högt blodtryck Olika typer av cancersjukdomar Regelbunden fysisk aktivitet minskar riskerna för olika sjukdomar med upp till 50%

Mobility Management och Hälsa Brist på fysisk aktivitet i Schweiz

Mobility Management och Hälsa Undvika “solo” bilresor utan uppmuntra till samåkning Uppmuntra människor till att promenera eller cykla kortare dagliga turer för att förbättra personlig hälsa och välmående Bärande idé Använda dagliga resor till vardagsmotion

Mobility Management och Hälsa Hjärt- och kärlsjukdomar Problem med muskulatur, rygg och leder Sjuklig fetma och övervikt Depressioner Brist på fysisk aktivitet leder till

Mobility Management och Hälsa Nyttig mobilitet – gång och cykling Använda dagliga resor till vardagsmotion Målgrupp: Personer som får diagnosen ”brist på fysisk aktivitet” vid läkarbesök

Mobility Management och Hälsa Försäkringsbolagen har ett intresse av friska kunder Förebyggande vård kostar mindre än behandlande sjukvård Försäkringsbolagen vill gärna behålla kunder som visar positiva resultat Försäkringsbolagen vill erbjuda sina kunder livslånga affärsavtal. De vill visa att de bryr sig. Behandling och förebyggande åtgärder Försäkringsbolagens roll

Mobility Management och Hälsa Programmet 1 år 1:a veckan6:e veckan12:e veckan Möte B1 B2 B3 B4 START MID TERM FINAL Hälsokontroll 1 år Hälsokontroll B1-4

Mobility Management och Hälsa Start av programmet

Mobility Management och Hälsa Hälsokontroller

Mobility Management och Hälsa Halvvägs

Mobility Management och Hälsa LITE TILLTUGG

Mobility Management och Hälsa

Mobility Management och Hälsa Slutmöte

Mobility Management och Hälsa Kvällsföreläsningar och viktväktarmöten

Mobility Management och Hälsa Ytterligare motionsaktiviteter på fritiden ( som att ta en promenad eller att använda motionsredskap av olika former) Utbyte av aktiviteter som är delvis relaterade till mobilitet, som tex att gå i trappan istället för att åka hiss Utbyte av bilresor med cykelturer och promenader Ytterligare träningstillfällen erhölls genom

Mobility Management och Hälsa minuters aktivitet som ersatte bilresor genom promenader och cykling minuter med ytterligare aktiviteter Konsekvenser för mobilitet

Mobility Management och Hälsa 100 personer färdades mer än km med ickemotoriserade transporter under progammets 12 veckor Det betyder 146 km per person under 12 veckor vilket är omkring 12,2 km i veckan Ca km ersatte bilfärder genom promenader och cykelturer Det motsvarar ca 5 kortare bilturer per person och vecka som enkelt kan bytas ut mot mer miljö- anpassade transporter Konsekvenser för mobilitet

Mobility Management och Hälsa förbättrade inte sin hälsa och fysiska form eller stod kvar på tidigare nivåer stabiliserade sin hälsa och fysiska form på en hög nivå kände sig friskare och i bättre fysisk form Hälsa och fysisk prestationsförmåga

Mobility Management och Hälsa förbättring stabilisering på en hög nivå Välmåendet hos alla deltagare

Mobility Management och Hälsa 75% 25% förbättring ingen förbättring Konditionsvärden hos alla deltagare

Mobility Management och Hälsa 73% 27% förbättring ingen förbättring Kroppsfettsvärden

Mobility Management och Hälsa Människor som tidigare aldrig cyklade använder nu cykeln för dagliga transporter Människor som tidigare sällan cyklade använder cykeln i mycket större utsträckning än tidigare för dagliga resor Andelen deltagare som utövade cykling som en sport förblev densamma under projektets gång Användandet av cykel i de dagliga rutinerna Positiva restultat:

Mobility Management och Hälsa

Mobility Management och Hälsa

Mobility Management och Hälsa 78% av alla deltagare har varit aktivt involverade under projektets gång 96% av dessa människor var nöjda med programmet68% av deltagarna kommer att forsätta med programmet 42% av deltagarna påverkade människor i deras närhet att aktivera sig Nöjdheten med programmet

Mobility Management och Hälsa Kostnader: Ca € 150,- per deltagare (inkl. personal- och materialkostnader för utformning och implementering samt utvärdering och materialkostnader för gångtester och mätutrustning för kroppsfett) Cost-benefit-analys Vinst: Värdet av den minskade sjukfrånvaron och kostnaderna vid sjukdom för en anställd. Med en medellön på € 2000 i månaden kostar en anställd € 161,- per dag även vid sjukdom. Detta inkluderar inte kostnaden för den person som ev. ersätter den sjuke och gör dennes jobb. Beräkningskalkyl: Månadslön € Detta innebär en årlig kostnad på € 36,114.- (inkl. arbetsgivaravgifter). För en heltidsanställd motsvarar detta € a day.

Mobility Management och Hälsa