2006-01-24Helena Lindgren 1 Cognitive Work Analysis CWA Ursprung: Normans ”Cognitive engineering” Gibsons ”Ecological psychology” Jens Rasmussen mfl i.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Att identifiera och utveckla ledare
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
presentation av Daniel Jönsson Lennart Schedin
En reviderad läroplan för förskolan
Task Analysis (”uppgiftsanalys”) inom MDI
Att analysera samhällsfrågor
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Task analysis, GOMS & HTA
Design rationale för MDI
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Arbetsstudier inom MDI - kap 13
Sidnummer1 Svensk utgivning 2011 enligt Dewey Hur blev det? Harriet Aagaard Olof Osterman.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Att få rätt saker att hända
Sid 1 CD5250 OOP med C++ Daniel Flemström MDH/IDT Lite OOA/OOD.
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
Helena Lindgren 1 De 5 principerna om igen... Verksamhet riktar sig mot ett objekt som ska förändras Verktyg som medierar aktivitet Dynamisk.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Helena Lindgren 1 Etnografi Källor: Blomberg (kursboken kap 8) Nardi (antropolog); ”The Use of Ethnographic Methods in Design and Evaluation”,
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Vår metodik för att energieffektivisera Flerfamiljsbostäder
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Läroplansträff Välkomna!.
Fakta om undersökningen
Design rationale för MDI Vad är Design rationale? Varför behövs det? Hur arbetar man konkret? Bidrag till MDI-forskning Att läsa: Kapitel 15 i Carroll.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Nya föreskrifter och allmänna råd
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Helena Lindgren 1 Projektspecifikation LÄS DEN NOGA FLER ÄN EN GÅNG.
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i Carroll.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Verksamhetsteorin Källor:
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Arkitektrollen. Ansvar och uppgifter Architecture notebook Mycket intensivt elaboration – inception Mål: en stabil arkitektur i slutet på elaboration.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål (enligt kursplanen) Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet.
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs Kursens mål Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, kursdeltagarna.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Distribuerad Kognition DCOG. Bakgrund  Mitten-slutet av 80-talet  UC San Diego  Edwin Hutchins, (James Hollan, David Kirsh)  !Lokaliserad individuell.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
Artefakter och scenarios
Design & Utvärdering, 5 poäng
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Presentationens avskrift:

Helena Lindgren 1 Cognitive Work Analysis CWA Ursprung: Normans ”Cognitive engineering” Gibsons ”Ecological psychology” Jens Rasmussen mfl i Risö, Danmark Tillämpningsområde ffa: ”ecological interface design” EID (produkt av CWA) Anspråk: De vetenskapliga grunderna för CWA (inom vissa områden) är tillräckliga för att stödja unika, empiriskt testbara prediktioner om mänsklig anpassning i arbetssammanhang (s 234)

Helena Lindgren 2 Principer Systemperspektiv: tar hela människa-miljö-systemet som enhet för analys Ekologisk psykologi ”observer-dependence” Affordance ”Direct perception” CWA inte kognitiv teori, inte heller kognitiv modell av arbete (”sociotechnical work analysis” egentligen bättre namn) En metod att analysera hur arbetsrelaterad kognition begränsas – analysen går från miljömässiga faktorer till kognitiva förutsättningar för aktivitet

Helena Lindgren 3 Arbetsanalys Normativ Deskriptiv Formativ ”rather than analyzing behavior, they should analyze the constraints that shape behavior” en formativ modell är en ”model that describes requirements that must be satisfied so that a system could behave in a new, desired way” (Vicente, 99)

Helena Lindgren 4 Analysfaser Work domain analysis Control task analysis Strategies analysis Social-organizational analysis Worker competencies analysis Action possibilities

Helena Lindgren 5 Work domain analysis WDA Ej task analysis – WDA innehåller inte aktörer, uppgifter, strategier etc. Begränsningar i ”arbetsdomänen” (ett system) och egenskaper som begränsar utförandet: hur systemet är satt ihop, fysiska processer, relationer/balanser, funktionella aspekter Analys sker utifrån nivåer

Helena Lindgren 6 Control task analysis CTA Work situations (phases of mission) Work functions (prototypical problems that need to be solved) Decision-ladder templates

Helena Lindgren 7 Control task analysis CTA

Helena Lindgren 8 Strategies analysis SA Hur Fokus på generella klasser av strategier och deras krav, oavsett vem eller vilka som är aktörer Klasser bestäms av gemensamma generella egenskaper som taktik och krav på kognitiva resurser

Helena Lindgren 9 Socio-organizational analysis SOA Arbetsfördelning och koordination av arbete (innehåll) Organisation (form) Identifierar hur aktörer (människa/maskin) delar ansvar för att exekvera en uppgift (control task) enligt en viss strategi.

Helena Lindgren 10 Socio-organizational analysis SOA

Helena Lindgren 11 Worker competencies analysis WCA Skill-based behavior (jmfr operations) Rule-based behavior (fortfarande automatiserat men kräver en association mellan ett tillstånd och en åtgärd) Knowledge-based behavior (kräver värdering av tillstånd innan åtgärd) Erfaren operatör förflyttar sej mellan olika nivåer av ”kognitiv kontroll” beroende på miljön

Helena Lindgren 12 CWA – exempel ”rotfelsanalys” Beslutstöd för operatörer i kraftverk

Helena Lindgren 13 Contextual Design (från tidigare lekt) Amerikansk paketlösning av etnografi, participatorisk design mm, utformad för att passa industrin. (Holzbladh) Består av: Contextual inquiry Affinity diagrams Work modelling Context model, physical models, flow models, sequence models, abstract flow models Work redesign

Helena Lindgren 14 Contextual Design Contextual Inquiry Kontext Partnership Ge upp kontrollen, låt dem leda Interpretation Skapa en gemensam förståelse Dra upp motiv för design Focus Medveten om ditt syfte, utmana dina antaganden

Helena Lindgren 15 Contextual Design Context Work Model Den vidare process eller kultur som begränsar hur arbetet utförs Roller identifieras liksom: Policy, standards, direktiv Värderingar som styr hur arbetet ska utföras Känslor som begränsar valmöjligheter för folk

Helena Lindgren 16 Contextual Design Sequence Work Model Ordnad sekvens av steg i utförandet av en aktivitet Omständigheter som initerar aktivitet Syftet som driver aktiviteten Physical Models Work artifact, work place, the overall environment

Helena Lindgren 17 Contextual Design Flow Work Models

Helena Lindgren 18 Distributed Cognition DCOG (teori 3) Mitten-slutet av 80-talet UC San Diego Edwin Hutchins, (James Hollan, David Kirsh) Behov av att analysera informationsflöden och beslutsprocesser över fler enheter för analys än individen Extension av den traditionella kognitionsvetenskapliga ramverket Skillnad: ser kognition som distribuerad företeelse och inte bara något inom en individ

Helena Lindgren 19 Teoretisk och metodologisk bas Cognitive Sciences Psykologi Lingvistik Filosofi Datavetenskap Neurovetenskap Cognitive Antropology Social Sciences Sociologi Etnologi Socialpsykologi (Antropologi)

Helena Lindgren 20 Tradition och historia Kognitionspsykologi och antropologi Gränsen utgörs av skallbenet Kognition som fenomen inom individen Perception + Minne = Kognition Teorin om hur minnet fungerar ligger till grund för: Modell för Informationsprocessande

Helena Lindgren 21 Det nya paradigmet Interaktion mellan distribuerade strukturer hos det fenomen man vill studera Kan vara mellan flera individer och mellan individer och informationsteknologi Passar ur detta perspektiv MDI och HITI (Human Information Thing Interaction – L-E Janlert)

Helena Lindgren 22 Trad. information processing process representations

Helena Lindgren 23 DCOG Hutchins vill definiera distribuerad kognition i ett vidare perspektiv:

Helena Lindgren 24 Functional System Actors + artifacts = functional system of activity Functional system = functional unit = complex cognitive system = activity system i verksamhetsteorin Skillnad enl förf kap 8: AT ser kognition som individuell aktivitet inom systemet, DCog ser inte kognition ur individens perspektiv

Helena Lindgren 25 Generella antaganden Ett system som består av fler än en individ har kognitiva egenskaper som avviker från de enskilda individernas Kunskapen hos medlemmarna i det kognitiva systemet är kraftigt varierande och i viss mån redundant (överflödig).

Helena Lindgren 26 Hur? Identifiera ”the functional unit” genom att identifiera systemets mål kring vilket systemet verkar Specifiera de ingående delarna Undersöka hur ”representation transforming activities” koordineras för att uppnå målet Metod: ”kognitiv etnografi” – observationer Resultat: beskrivning av mål, bakgrund till aktiviteten, resurser, flödesvägar, inputs, outputs, representationer, processer, transformationer

Helena Lindgren 27 DCOG - Personer och litteratur Edwin Hutchins, UCSD, USA Cognition in the wild, 1995 DCOG in aviation (med D.A. Norman för NASA), 1988 Yvonne Rogers, U of Sussex, UK Diverse artiklar om DCOG och CSCW Christine Halverson, IBM, USA DCOG och CSCW, flygledare James Hollan, David Kirsh