Marta Szebehely Professor i socialt arbete Stockholms universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Väljarnas syn på välfärden Utmaningar, möjligheter, konfliktområden
Äldre i välfärden.
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Från bonddräng till yuppie Del 2 – 1920 till 1990
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Nordisk slutkundsmarknad
Vi kan inte vänta… på en bättre förskola. Barngrupper, personaltäthet och resurser.
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Synpunkter på LO:s och SAP:s program om välfärdstjänster (särskilt äldreomsorg) SNS 23 januari 2013 Marta Szebehely Professor i socialt arbete Stockholms.
Äldrepolitik Äldreomsorg.
Levnadsvillkor och resursfördelning
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Transportstyrelsens marknadsövervakning
Varför växer inte vissa företag?
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Internationell Ekonomi
Nationella kvalitetslagar - för ordning och reda i välfärden.
Rapport i 3 delar Del 1 och 2 Del 3.
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Ersättningen för personlig assistans
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Kommundirektörsföreningen
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
One-stop shops i Europa Samordningen av sociala och arbetsmarknadspolitiska åtgärder Renate Minas, Docent, forskare, Institutet.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Arbetsmarknadsdepartementet
MED KUNDVAL HAR NACKABORNA MAKTEN ÖVER SIN SERVICE.
Barnomsorgsmarknaden i EU Vilken potential finns för svenska företag att tillhandahålla barnomsorg i Europa? Mikael Elinder Rapport för Almega.
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Valfrihet inom hemtjänsten Åsa Samnegård Projektsamordnare LOV Vård och Omsorg, Trosa Kommun.
MÖDRAHÄLSOVÅRD HÄLSOVAL SKÅNE.
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
1 Kan vi påverka efterfrågan på äldreomsorg?. 2 Vad kan vi vänta oss av framtiden? Dramatisk demografisk utveckling Behovet av aktiviteter, vård och omsorg.
LOV - möjlighet att välja Nationell översikt  208 kommuner inför eller utreder LOV  Statliga stimulansbidrag finansierar  SoS prognos: Ja i 140 kommuner.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
PPP och andra finansieringsformer Transportforum 2013 Linköping 9 januari, session 4 Björn Hasselgren Arkitektur och samhällsbyggnad.
LOV -möjlighet att välja Full koll på LOV? Kungshamn den 14 april 2010 Amie Stobenius.
Insatser för äldre och funktionshindrade i privat regi
Vad skiljer partierna åt?
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter sanktioner 2.(direkt) marknadspåverkan:
Organiserandets fundament Samordna Styra Kontrollera Taylor(ism) Arbetsdelning Klara ordervägar Klar ansvarsfördelning Offentlig organisation och styrning.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
{ Ekonomiska system Olika sätt att försöka styra samhällets ekonomi.
Omvårdnadsförvaltningen Skövde kommun Lag om valfrihetssystem Lennart Hagberg Förvaltningschef omvårdnadsförvaltningen.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
Uppsala universitet Socialpolitik och välfärd Mars 2014 Sida 1 Konkurrensens konsekvenser Vad händer med svensk välfärd? Föresläsning på kursen Socialpolitik.
Kundvalet. Medborgarna kan välja Hemtjänst 1992 Skola 1992/1993 Barnomsorg 1994 Ledsagning & avlösning 1998 Särskilt boende, äldre, 2001 Familjerådgivning.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Morgondagens primärvård
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
NÄR VÄLFÄRDEN GÅR FRÅN DELTID TILL HELTID
Omställningen av hälso- och sjukvården
34. Lättare analysera äldreomsorgens kostnader
Enheten för uppföljning och utvärdering
Presentationens avskrift:

Marta Szebehely Professor i socialt arbete Stockholms universitet Konkurrens, kundval och privatisering: Nya styr- och driftformer i den svenska äldreomsorgen Marta Szebehely Professor i socialt arbete Stockholms universitet

Konkurrensens konsekvenser. Vad händer med svensk välfärd. Red Konkurrensens konsekvenser. Vad händer med svensk välfärd? Red. Laura Hartman, SNS, 2011 Kunskapsöversikter av förskola, skola, individ- och familjeomsorg, arbetsmarknadspolitik, hälso- och sjukvård samt äldreomsorg/ funktionshinder. Fokus på framväxt (inkl. aktörer, struktur och geografisk variation) och konsekvenser: kvalitet, kostnader, fördelning

Rapportens huvudresultat Kraftig ökning av välfärdstjänster i privat regi men stora kunskapsluckor Brist på statistik och nationell uppföljning Inga entydiga belägg för förbättrad kvalitet och effektivitet Välfärdstjänster inte som andra tjänster. Bl.a. Svårigheter att bedöma kvalitet Konsekvenser av felval Individens bästa inte alltid samhällets bästa Behövs Adekvat reglering Bättre uppföljning och utvärdering Bättre tillsyn och kontroll Över till äldreomsorgen (och mitt kapitel)

Äldreomsorg: Andel (%) av verksamheten i privat regi 1990 2000 2010 Hemtjänst (timmar) Äldreboenden (platser) 0 2 7 12 19 Stora kommunala skillnader: all äldreomsorg i kommunal regi i mer än hälften av kommunerna - över 80% i privat regi i en handfull. Ingen verksamhetsstatistik särskiljer vinstsyftande och icke-vinstsyftande för att kunna skilja på vinst och icke-vinst måste man gå till företagsregistret

Hela ökningen i vinstsyftande företag Offentligt finansierade insatser för äldre och funktionshindrade i privat regi 1993-2010, % av alla anställda Vinst- syftande Icke vinst- syftande Hela ökningen i vinstsyftande företag Szebehely 2011 (Källa Företagsregistret)

Stora aktörer vanligare inom äldreomsorgen än inom andra välfärdstjänster De största aktörerna ökar snabbast – genom uppköp av konkurrenter och vinnande av anbudskonkurrens Sedan 2005 ofta ägda av internationella riskkapitalbolag Attendo Care och Carema Care har ca halva privata marknaden Betydligt starkare koncentration än inom andra välfärdstjänster och i andra länder

Välfärdstjänster – en attraktiv marknad I internationell jämförelse: generös finansiering och låg grad av reglering “Vårdbolagen gräver guld i Sverige (…) Från monopol till en av världens mest oreglerade marknader” (Dagens Industri, 5 okt 2011) Avkastning på kapital 2009 (SCB 2011): Hela näringslivet 8% Vård, skola, omsorg 15% Äldreomsorg med 0-19 anställda 4% Äldreomsorg med 20+ anställda 21%

Konkurrensens konsekvenser - kostnader 1990-talets början anbudsupphandling efter priskonkurrens  lägre kostnader men sämre kvalitet 1998-2003: något högre kostnader i kommuner med privat regi (Socialstyrelsen 2004) Idag: ingen vet – “målsättningen politisk snarare än ekonomisk” (Konkurrensverket 2009) Ökade transaktionskostnader (upphandling, uppföljning, kontroll)? Ingen vet

Konkurrensens konsekvenser - kvalitet Kvalitet inget entydigt begrepp men tid, kontinuitet och flexibilitet/vardagsinflytande viktigt Internationellt: Vinstsyftande äldreboenden har lägre personaltäthet och lägre kvalitet – särskilt stora och risk-kapitalägda företag (Comondore m fl 2011, Harrington m fl 2000 och 2011) Sverige: Äldreboenden i privat regi har lägre personaltäthet, färre heltid, fler timanställda (Stolt, Blomqvist & Winblad 2011, Socialstyrelsen 2012) Svenska ’Nöjd kund’ mätningar: små skillnader, ingen entydig bild (Svenskt Kvalitetsindex 2011, Stockholms stad 2010)

Brukarinflytande genom kundval? Förhoppning bakom LOV Konkurrens och möjlighet till ‘val och omval’ stärker den enskildes inflytande och ger ökad kvalitet (+ motverkar oligopol) Äldre vill påverka sin hjälp (vad, hur, av vem) men långtifrån alla vill eller kan välja utförare (Socialstyrelsen 2012) Bara 4 % av de äldre gör omval – varav 1/5 för att företaget har upphört (Svensson & Edebalk 2010) ‘Priset’ för exit ofta för högt Konsekvenser för inflytande om exit inte är ett alternativ: Äldre med hemtjänst som klagar kan få förslag att byta utförare utan att fel och brister åtgärdas  minskat i stället för ökat inflytande? Ingen skillnad i ‘kundnöjdhet’ mellan kommuner med och utan kundval (Socialstyrelsen 2012) Alternativa vägar att öka brukarinflytande – välja utförare kontra påverka vad, hur, av vem

Konsekvenser för välfärdens fördelning Kundval: Högutbildade äldre har lättare att ta till sig information och har större förutsättningar att hitta de bästa utförarna Finns det vinnare och förlorare i kundvalssystem? Kombinationen av kundval och RUT: ekonomiska incitament för äldre med högre inkomster att välja privata utförare Enbart RUT vid små behov Privat utförare av biståndsbedömd hjälp + tilläggstjänster av samma utförare (subventionerat med RUT) Försämras omsorgens kvalitet om ’medelklassens vassa armbågar’ försvinner?

RUT ökar i alla inkomstgrupper men är betydligt vanligare bland äldre med höga inkomster % av 65+ som använder RUT

Sammanfattningsvis (1:2) Inget svenskt eller internationellt forskningsstöd för att konkurrensutsättning inom äldreomsorg leder till bättre kvalitet eller lägre kostnader Stat och kommuner har stort ansvar: - Att se till att det finns relevant statistik - Att se till att anbudsupphandling inte gynnar ’pseudokvalitet’ - Att följa upp utlovade insatser och kvalitet - kan inte lita på att äldre ’röstar med fötterna’ Men striktare styrning och kontroll  fokus på det mätbara  hot mot omsorgskvalitet?

Sammanfattningsvis (2:2) Stat och kommuner har också stort ansvar: Att bevaka välfärdspolitiska mål om jämlik tillgång till god omsorg Att se till att det finns tillräckliga offentliga resurser för växande behov av äldreomsorg Att se till att den offentligt finansierade äldreomsorgen är tillräckligt attraktiv också för medelklassens äldre Jfr Gustav Möller: Endast det bästa är gott nog åt folket En förutsättning för att äldreomsorgen ska kunna leva upp till välfärdspolitikens universella ambitioner

Läsa mer? Szebehely M (2011) Insatser för äldre och funktionshindrade i privat regi. I: Hartman L, red: Konkurrensens konsekvenser. Vad händer med svensk välfärd? Stockholm: SNS. Szebehely M (2012) Universell eller skiktad äldreomsorg – vem vinner och vem förlorar? I: Andersson L & Öberg P, red. Jämlik ålderdom? I samtiden och framtiden. Liber förlag (under utgivning) Socialstyrelsen (2012) Valfrihetssystem ur ett befolknings- och patientperspektiv. Slutredovisning.