Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Gymnasiearbetet p..
- Grundläggande utbildning
Från mönster till algebra
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Föräldramöte 12 september 2011
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
BETYG I ÅRSKURS 6.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
DITT BOENDE.
Vad är teknik?.
Förmågor & Centralt innehåll
Matematik.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Välkomna.
Tal och de fyra räknesätten Lite multiplikation och mycket bråkräkning
Föräldramöte
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Betyg och förmågor.
Mattebana i Holmedal.
Nya utvecklingssamtal
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Hovstaskolans styrdokument
Geometri Geo = jord Metri = mäta.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
ARITMETIK – OM TAL.
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Välkomna till klass 3!.
Välkomna! Föräldramöte åk 3
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Rörelse och konstruktion
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
ÅRSKURS 5.
ÅRSKURS 4.
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
med den kinesiska abakusen
Hur utvecklas den matematiska förmågan? AV-kurs, Stöd- och hälsoenheten Ur Manual Matematikscreening II (Adler, 2012)
Matematik Inte svårare än du gör det!. Vad är matematik? Begrepp Siffror och antal Aritmetik Logik, mönster Problemlösning Rumsuppfattning Mäta, uppskatta.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
Matematik 1a. Centralt innehåll Taluppfattning, aritmetik Metoder för beräkningar med reella tal skrivna på olika former inom vardagslivet och karaktärsämnena,
Lära för livet!.
Rädda klassrummet.
Computational thinking progression F-9
Lektion om samband.
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Rädda klassrummet SLÖJD.
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Det handlar om multiplikation
Presentationens avskrift:

Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre Varför nytt uppdrag? Hur hanterades uppdraget av Sv? Resultat i relation till tidigare förslag Tidplan framöver Implementering av mål och prov

Varför nytt uppdrag? Regeringen understryker vikten av att målen är tydligt och distinkt utformade i syfte att kunna bidra till likvärdiga bedömningar. De föreslagna målen behöver förtydligas.

Varför blev det så? Systemkonsekvens Reviderade förslag Anpassning till system Utbildningsmål Mål att uppnå Reviderade förslag Anpassning framåt, till betänkandet Uppdelning Exempel Minskat tolkningsutrymme Utbildnings - undervisningsmål

Hur hanterades uppdraget av Sv? Regeringsbeslut, 22/11 Snabb bearbetning, 23/11 remissrunda Ny bearbetning, webbpublicering, remissrunda, 30/11 Ny bearbetning, redovisning 14/12 Hela processen tog tre veckor

Resultat i relation till tidigare förslag Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det tredje skolåret Eleven skall ha förvärvat grundläggande kunskaper i matematik som möjliggör att konkreta och elevnära företeelser kan beskrivas, hanteras och förklaras med olika uttrycksformer inklusive grundläggande matematiska symboler och begrepp. Eleven skall också ha utvecklat en förmåga att samtala om konkreta problem och lösa dem med hjälp av grundläggande matematiska modeller, såväl muntligt och skriftligt som med tekniska hjälpmedel samt kunna reflektera kring tillvägagångssätt och resultat.

Resultat i relation till tidigare förslag Mål som eleverna ska ha uppnått i slutet av det tredje skolåret Eleven ska ha förmåga att • tolka information som innehåller matematiska begrepp och symboler, tabeller och bilder, • uttrycka sig muntligt, skriftligt och i handling med hjälp av vardagligt språk, matematiska begrepp och symboler, konkret material, tabeller och bilder, • utföra beräkningar i form av huvudräkning, med skriftliga räknemetoder och med digitala verktyg, • undersöka elevnära matematiska problem, pröva och välja lämpliga lösningsmetoder samt reflektera över lösningens rimlighet samt • i samtal med andra utbyta idéer och diskutera olika sätt att lösa problem genom att ställa frågor, motivera eller förklara.

Resultat i relation till tidigare förslag Inom denna ram skall eleven: kunna undersöka och dela upp naturliga tal samt beskriva deras egenskaper och relationer. Eleven skall också kunna dela upp helheter i olika antal delar samt kunna beskriva, jämföra och namnge delarna, ha grundläggande förståelse av de fyra räknesätten och kunna relatera dem till varandra samt kunna hantera matematiska likheter, kunna utföra beräkningar med hjälp av addition och subtraktion med huvudräkning, skriftliga räknemetoder och tekniska hjälpmedel samt kunna hantera enkla multiplikationer och divisioner, kunna beskriva, jämföra och namnge grundläggande två- och tredimensionella geometriska objekt. Eleven skall också utifrån olika perspektiv känna igen och kunna beskriva objekt och föremål och deras placering i rummet samt kunna tolka och göra enkla avbildningar utifrån konkreta förebilder, kunna göra enkla jämförelser, uppskattningar och mätningar av längder, tider, massor och volymer samt kunna hantera ett urval standardenheter, kunna beskriva och använda samband mellan observationer och enkla tabeller och diagram.

Resultat i relation till tidigare förslag Detta innebär att eleven ska beträffande tal och talens beteckningar  kunna läsa och skriva tal och ange siffrornas värden i talen inom heltalsområdet 0-1000, kunna jämföra och storleksordna tal inom heltalsområdet 0-1000, kunna beskriva mönster i och fortsätta enkla talföljder till exempel 3, 6, 9 eller 430, 410, 390 inom talområdet 0-1000, kunna storleksordna enkla bråk till exempel en halv och en tredjedel med hjälp av konkret material eller bilder,

Resultat i relation till tidigare förslag beträffande räkning med positiva heltal kunna beskriva additioner, subtraktioner, multiplikationer, divisioner och deras samband med hjälp av konkret material och bilder samt med matematiskt symbolspråk, kunna skriva en räknehändelse utifrån ett givet uttryck till exempel 54-26 eller 58, kunna välja räknesätt för att lösa enkla och elevnära matematiska problem, kunna räkna i huvudet med de fyra räknesätten när talen och svaren i uppgifterna ligger inom talområdet 0-20 samt enkla uppgifter inom talområdet 0-1000 till exempel 350+70, 715-7, 2  40 eller 800/2, etcetera

Resultat i relation till tidigare förslag beträffande rumsuppfattning och geometri kunna beskriva föremåls placering i rummet med hjälp av lägesbestämningar till exempel ovanför och under, höger och vänster, kunna rita och avbilda tvådimensionella figurer samt bygga enkla tredimensionella figurer utifrån instruktion med hjälp av till exempel klossar, kunna beskriva och fortsätta geometriska mönster, kunna känna igen, jämföra, beskriva och namnge två- och tredimensionella geometriska figurer till exempel rektangel, triangel, kub,

Resultat i relation till tidigare förslag beträffande mätning kunna jämföra längder, areor, massor, volymer och tider med hjälp av konkret material, kunna uppskatta och mäta längd, massa, volym och tid med vanliga måttenheter till exempel meter, kilogram, liter, timme, kunna avläsa klockan, beträffande statistik kunna presentera enkel och elevnära information i tabeller och stapeldiagram samt kunna tolka enkla tabeller och stapeldiagram.

Tidplan framöver Målen är ej fastställda Planeras gälla från ht-08 Nationella prov vt-09

Hur är implementeringen tänkt? Informationskonferens i maj Beskrivning av implementeringsinsatserna Vad innebär mål att uppnå och prov i åk tre i ett systemperspektiv Fördjupningskonferens, två dagar i september Kommentar- och referensmaterial Mål att uppnå för åk tre, relation till kursplan Nationella prov, bedömning, kunskapsuppföljning

Implementering av mål och prov Steg 3 Lärarfortbildning Steg 2 Steg 1 Lokalt impl. arbete Nationella konferenser 2009 2010 november september Augusti Målen träder i kraft Proven används första gången