GAP-analys Anne Höjer
Utbildning Gemensam pedagogisk utbildning 0 % 100 % Ja Nej Gemensam pedagogisk utbildning 0 % 100 % Pedagogisk utbildning till anhöriga med flera Finns men behöver utvecklas Planerat införande 20 % 10 % 70 %
Boende Erbjuder långsiktig boendelösning Finns men behöver utvecklas Ja Nej Erbjuder långsiktig boendelösning Finns men behöver utvecklas 50 % 0 % Erbjuder permanent boende utan ”krav” Skall finnas inom annan enhet 30 % 40 % 10 % 20 %
Arbete och studier Individanpassat stöd för personer Ja Nej Individanpassat stöd för personer - med motivation till arbete Finns men behöver utvecklas Planerat införande 10 % 40 % -med behov av stöd för att behålla arbetet 70 % Sysselsättning utanför hemmet för personer med schizofreni 50 % 0 %
Åtgärder mot kvarstående symptom och funktionsnedsättning Ja Nej Färdighetsträningen enligt modell Finns men behöver utvecklas Planeras 50 % 20 % 10 % Påminnelse om besökstider 80 % Psykpedagogisk åtgärd om sjukdomshantering 0 % 70 %
Åtgärder i hem och familj Ja Nej Familjeinterventioner Finns men behöver utvecklas Planeras 10 % 20 % 60 % Anpassat stöd för personer med - schizofreni i eget boende 70 % 30 % 0 % - specifikt anpassat föräldrastöd Ej svar 50 % - schizofreni boende i bostad särskild service Finns med behöver utvecklas 40 %
Integrerad psykiatri Ja Nej Intensiv case management (ACT-modell för högkonsumenter) Finns men behöver utvecklas Planeras Skall finnas inom annan enhet 0 % 10 % 20 % 50 % Kontakt öppenvårdsteamet, socialtjänst före utskrivning och slutenvård 40 % 60 % Modell för delat beslutsfattande Planerat införande 30 % Mindre intensiv Case Management enligt resursmodellen Finns men bör utvecklas
Fortsättning integrerad psykiatri Ja Nej Erbjuda långsiktig boendelösning Finns men behöver utvecklas 40 % 60 % 0 % Erbjuda permanent bostad utan krav på behandlingsföljsamhet – meritering Skall finnas inom annan enhet 20 % 10 % 30 % Hjälp till bostad enligt trappstegsmodellen 70 %