Målsättning Weinberg, Robert S., Gould, Daniel (2007): Foundation of Sport and Exercise Psychology.
Varför målsättning? Effektivt sätt att öka förmågor om det används på rätt sätt Ett sätt att skapa riktning och fokus på sina handlingar Kan leda till nya inlärningsstrategier Öka självförtroendet Minskar oro, stress
Tre typer av målsättning Outcome goals Jämförelse med andra: Betyg Performance goals Jämförelse med sig själv Process goals Fokuserar på de handlingar som en individ måste göra för att prestera bra- ex hur man pluggar, hur länge etc
Att sätta mål Sätt specifika mål Sätt realistiska men inte för lätta mål Sätt lång- och korttidsmål Sätt Outcome-, Performance och Processgoals Sätt tränings och tävlingsmål (Öva,prov,uppgift) Skriv upp målen
Att sätta mål 7. Skapa strategier för att nå målen 8. Utforma målen från individen 9. Försök få eleverna att ta ansvar för sina mål 10. Hjälp eleverna att utforma målen 11. Utvärdera och ändra målen kontinuerligt och ge feedback, feedforward
Målsättning Långsiktiga mål Ta studenten(klara av det så bra som möjlig) Performance goals? Kortsiktiga mål Vad? Rapport(Gör om enligt kommentarer) Historia (inlämning) Franska Samhällsprov Svenska prov När? Vecka 43 Tisdag vecka 43 Onsdag Fredag Onsdag v 43 Måndag v. 43 Tisdag V.43 Hur? Ta reda på vad som behöver göras! -Uttal (V43) -Läsa (Ons) -Glosor (Ons) -Grammatik (Fre) Läs in sidor i boken Grammatik Målsättning