Barns psykosociala utveckling Barnhälsovård-perspektiv Barns utveckling Bedömningar Identifiering av avvikelser Barn i behov av särskilt stöd
Barnhälsovårdens huvudmål Minska dödlighet och sjuklighet bland barn Minska skadliga påfrestningar för föräldrar och barn Stödja och aktivera föräldrar i deras föräldraskap och härigenom bidra till gynnsamam betingelser för en allsidig utveckling för barn
Politiska områden med ansvar för vår hälsa Hälso-och sjukvårdssektorn Social service Social omsorg Utbildning Boende
Normalitet
Vad som är vanligt och ovanligt normalt och onormalt är inte det samma som normalt och onormalt
Kritiska perioder i barnets utveckling Organ-utveckling Första kontakten Anknytningen Utveckling-syncentrum Blåskontroll Tal och språk
Språkets utveckling Vakenhetsgrad Uppmärksamhet Syn och- hörselintryck Erfarenheter Kroppsspråket
Språkets olika sidor Expressivt språk Impressivt språk
Pragmatikens komponenter Semantik Grammatik Fonologi
Det expressiva språkets utveckling Ålder Kommunikativ förmåga Varningstecken 0-1 år Blickkontakt- svarsleende- Dålig blickkontakt, kort joller samtalsjoller eller inget joller. 2 - 2,5 år Pratar under lek, deltar i Kroppsspråk hellre än samtal tal, inga 2-ords satser. 3-4 år Pratar med andra barn, Begränsat ordförråd, tar hänsyn till vad andra säger svårbegriplig även för familjen, ingen rollek. 5-6 år Anpassar språket till situationen Kan inte hålla röd tråd i berättelsen Använder språket för problemlösning Svårt att reda ut missförstånd och planering att då omformulera sig.
Personlighetsteoretiker Sigmund Freud Erik Homburger Erikson John Bowlby Abraham Maslow George Kelly Jean Piaget Aron Antonovsky
Freuds strukturella personlighetsmodell av människan Detet - lustprincipen Jaget - realitetsprincipen Överjaget - Introjektion
Medvetandets olika nivåer Det medvetna Det omedvetna Det förmedvetna
FÖRSVARSMEKANISMER Bortträngning Regression Förnekande Projektion Somatisering Rationalisering
Eriksons psykosociala utvecklingsstadier 1. Spädbarnsperioden (Tillit-Misstro, 0-1 ½ år) 2. Småbarnsperioden (Självständighet-Tvivel, 1 ½ - 3 år) 3. Lekåldern (Initiativ – Skuldkänslor, 3-6 år) 4. Skolåldern (Arbetsflit-Underlägsenhet, 6-12 år) 5. Ungdomsperioden Identitet- Rollsplittring, 12-21 år) 6. Tidig vuxenålder (Intimitet-Isolering, 21-35 år) 7. Vuxenålder (Produktivitet-Stillastående ,35-65) 8. Ålderdomen (Integritet-Förtvivlan, 65 –)
Begränsningar hos det nyfödda barnet Är ej medvetet om sig själv och sin omvärld. Kan ej urskilja ett föremål från ett annat. Gör ingen skillnad mellan värme, föda, modern
Intimitetskrisen Utlämnande Sårbarhet Avvisning
INTEGRITET Levt sitt liv med bibehållen hälsa Socialt nätverk Fostrat sina barn Har haft meningsfulla arbetsuppgifter Övervunnet personliga svårigheter
Kritik mot Erikson: Teorin är vag, Dåligt avgränsad Inte operationellt definierad Empiriska bevis saknas Ingen vetenskaplig teori, liknar mest essäer och narrativ Ålderstigen kvinnosyn
Eriksons teori i praktiken Sjuka småbarn Tonåring sjuk Förälder sjuk
Bowlbys anknytningsteori Psykoanalys Etologi Kognitiv Psykologi Cybernetik Systemteori
Barnets behov av närhet påverkas av: Ålder Temperament Utvecklingsmiljö Sjukdom Känslor av trötthet, ängslighet, etc. Separationer
Konstellationer av anknytning Moder och Fader Syskonskaran – mor & far föräldrar Andra Anknytningsobjekt Kamrater
Anknytningsmönster Trygg (60-70 %) Undvikande (15-20 %) Ambivalent (10-20%) Desorganiserat ( ≤ 5%)
Syftet med en inre arbetsmodell 1. Att uppfatta situationen 2. Att tolka och värdera situationen 3. Att förutsäga vad som händer och konsekvensen av det 4. Att upprätta en plan för möjlig handlingsrespons
Sorgens faser i deprivation – Protest – Förtvivlan – Apati
Sorgens fyra delar (Bowlby) – Paralyserad – Sökandet – Desorganisering – Förtvivlan
Psykologins teoribildningar – Psykoanalysen – Behaviorismen – Humanistisk psykologi
Människosyn, humanistisk psykologi Människan är: – Unik – God – Fri
Maslows behovstrappa Andliga värden Kreativitet Behov av skönhet Behov av kunskap Självförverkligande Behov av självuppskattning Behov av kärlek & gemenskap Trygghetsbehov Fysiologiska behov
Kritik mot Maslows Teori – Ovetenskaplig – Elitistisk – Androcentrisk bias – Sekulariserad humanism
Personal Construct Theory – Likhet-Kontrast – Sortering – Kärnbegrepp-Perifera begrepp – Genomträngbara-Icke genomträngbara
Hur vi hanterar – Ångest – Rädsla – Hot
Vårdtagarens begreppssystem – Idé – Urval - Tidsaxel – Variation på presentation
Piagets människosyn Människan är: – Rationell – Självreglerande – Ett biologiskt system – En handlande varelse
Piagets utvecklingsstadier 1. Det sensimotoriska stadiet (0- ca18 månader) 2. Det pre-operationella stadiet (ca 2-7 år) 3. Det konkret-operationella stadiet (7-11 år) 4. Det formell-operativa stadiet (11 år – vuxen)
Hantering av sjukdom hos barn Ålder 0-2 2-7 7-11 11-vuxen Kommunikation fysisk verbal verbal verbal Handling kroppskontakt lekar information information Förhållningssätt lugn & nära glad hänsynsfull aningen diskret