Barns psykosociala utveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Advertisements

Att hantera två eller flera språk
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
Föräldramöte 12 september 2011
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Aspergers syndrom och kommunikation
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Vi härstammar från nomadiserande primater som burit barnen
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
En reviderad läroplan för förskolan
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
Psykisk hälsa på 1177.se och UMO.se
Sociala färdigheter I livslångt lärande har sociala färdigheter en viktig funktion. Vi har visat på fyra strategier för att främja livslångt lärande i.
Barnens behov i centrum
Livskunskap för de allra yngsta
Vård.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Utvecklingspsykologi
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Nivåer i relationsutvecklingen Samvaro Samspel Samförstånd Samtal Sammanhang.
Vad vet ni om Freud?.
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Eriksons utvecklingsteori
Varför? Hur? om autismspektrumstörningar
Social oro ur ett teoretiskt perspektiv Per-Olof Hallin Urbana studier Malmö högskola Vad händer efter Husby? - Samverkan i praktiken, Umeå
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Personliga färdigheter. Definition av personliga f ä rdigheter F ö rm å gan att reflektera ö ver interna begrepp s å som k ä nsla, kognition och den egna.
Psykologins historiska framväxt
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Vad är en depression? Nedstämdhet eller minskat intresse eller glädje måste föreligga. Dessutom har man minst fem av följande symtom under samma tvåveckorsperiod:
Viktiga teoretiker för den psykosociala utvecklingen
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Förebyggande arbete i Norrköping 23 november 2011.
Psykodynamiskt perspektiv
PLIKTBARN LUSTBARN.
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Psykodynamiska perspektivet. Vad innebär psykodynamiskt perspektiv? Psykoanalys.
Barnrätt Docent Anna Singer Uppsala universitet. Doc. Anna Singer, Juridiska fakulteten, Uppsala universitet, socionomutbildningen, mars 2011 Barnrätt.
Barnrätt Professor Anna Singer Uppsala universitet.
”Helheten är mer än summan av delarna” DET HUMANISTISKA PERSPEKTIVET.
DEN HUMANISTISKA PSYKOLOGIN. BAKGRUND Maslow och Rogers i spetsen ca 1962 Förståelse, inlevelse och tolkning är slagorden! ”den tredje kraften” vill distansera.
Hälsa Vad är det? Profession, kunskap och lärande: Hälsoperspektiv.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Kommunikation Tove Phillips 2011.
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Vad vill Westlund och Sjöberg?
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Vad vill Westlund och Sjöberg?
Psykologi Introduktion.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Psykologins historiska framväxt
En kort introduktion Göran Brante
Freud och det psykodynamiska perspektivet
Barn som närstående.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Vad vet ni om Freud?.
Religion.
Freud och det psykodynamiska perspektivet
Humanistiskt perspektiv
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Barns psykosociala utveckling Barnhälsovård-perspektiv Barns utveckling Bedömningar Identifiering av avvikelser Barn i behov av särskilt stöd

Barnhälsovårdens huvudmål Minska dödlighet och sjuklighet bland barn Minska skadliga påfrestningar för föräldrar och barn Stödja och aktivera föräldrar i deras föräldraskap och härigenom bidra till gynnsamam betingelser för en allsidig utveckling för barn

Politiska områden med ansvar för vår hälsa Hälso-och sjukvårdssektorn Social service Social omsorg Utbildning Boende

Normalitet

Vad som är vanligt och ovanligt normalt och onormalt är inte det samma som normalt och onormalt

Kritiska perioder i barnets utveckling Organ-utveckling Första kontakten Anknytningen Utveckling-syncentrum Blåskontroll Tal och språk

Språkets utveckling Vakenhetsgrad Uppmärksamhet Syn och- hörselintryck Erfarenheter Kroppsspråket

Språkets olika sidor Expressivt språk Impressivt språk

Pragmatikens komponenter Semantik Grammatik Fonologi

Det expressiva språkets utveckling Ålder Kommunikativ förmåga Varningstecken 0-1 år Blickkontakt- svarsleende- Dålig blickkontakt, kort joller samtalsjoller eller inget joller. 2 - 2,5 år Pratar under lek, deltar i Kroppsspråk hellre än samtal tal, inga 2-ords satser. 3-4 år Pratar med andra barn, Begränsat ordförråd, tar hänsyn till vad andra säger svårbegriplig även för familjen, ingen rollek. 5-6 år Anpassar språket till situationen Kan inte hålla röd tråd i berättelsen Använder språket för problemlösning Svårt att reda ut missförstånd och planering att då omformulera sig.

Personlighetsteoretiker Sigmund Freud Erik Homburger Erikson John Bowlby Abraham Maslow George Kelly Jean Piaget Aron Antonovsky

Freuds strukturella personlighetsmodell av människan Detet - lustprincipen Jaget - realitetsprincipen Överjaget - Introjektion

Medvetandets olika nivåer Det medvetna Det omedvetna Det förmedvetna

FÖRSVARSMEKANISMER Bortträngning Regression Förnekande Projektion Somatisering Rationalisering

Eriksons psykosociala utvecklingsstadier 1. Spädbarnsperioden (Tillit-Misstro, 0-1 ½ år) 2. Småbarnsperioden (Självständighet-Tvivel, 1 ½ - 3 år) 3. Lekåldern (Initiativ – Skuldkänslor, 3-6 år) 4. Skolåldern (Arbetsflit-Underlägsenhet, 6-12 år) 5. Ungdomsperioden Identitet- Rollsplittring, 12-21 år) 6. Tidig vuxenålder (Intimitet-Isolering, 21-35 år) 7. Vuxenålder (Produktivitet-Stillastående ,35-65) 8. Ålderdomen (Integritet-Förtvivlan, 65 –)

Begränsningar hos det nyfödda barnet Är ej medvetet om sig själv och sin omvärld. Kan ej urskilja ett föremål från ett annat. Gör ingen skillnad mellan värme, föda, modern

Intimitetskrisen Utlämnande Sårbarhet Avvisning

INTEGRITET Levt sitt liv med bibehållen hälsa Socialt nätverk Fostrat sina barn Har haft meningsfulla arbetsuppgifter Övervunnet personliga svårigheter

Kritik mot Erikson: Teorin är vag, Dåligt avgränsad Inte operationellt definierad Empiriska bevis saknas Ingen vetenskaplig teori, liknar mest essäer och narrativ Ålderstigen kvinnosyn

Eriksons teori i praktiken Sjuka småbarn Tonåring sjuk Förälder sjuk

Bowlbys anknytningsteori Psykoanalys Etologi Kognitiv Psykologi Cybernetik Systemteori

Barnets behov av närhet påverkas av: Ålder Temperament Utvecklingsmiljö Sjukdom Känslor av trötthet, ängslighet, etc. Separationer

Konstellationer av anknytning Moder och Fader Syskonskaran – mor & far föräldrar Andra Anknytningsobjekt Kamrater

Anknytningsmönster Trygg (60-70 %) Undvikande (15-20 %) Ambivalent (10-20%) Desorganiserat ( ≤ 5%)

Syftet med en inre arbetsmodell 1. Att uppfatta situationen 2. Att tolka och värdera situationen 3. Att förutsäga vad som händer och konsekvensen av det 4. Att upprätta en plan för möjlig handlingsrespons

Sorgens faser i deprivation – Protest – Förtvivlan – Apati

Sorgens fyra delar (Bowlby) – Paralyserad – Sökandet – Desorganisering – Förtvivlan

Psykologins teoribildningar – Psykoanalysen – Behaviorismen – Humanistisk psykologi

Människosyn, humanistisk psykologi Människan är: – Unik – God – Fri

Maslows behovstrappa Andliga värden Kreativitet Behov av skönhet Behov av kunskap Självförverkligande Behov av självuppskattning Behov av kärlek & gemenskap Trygghetsbehov Fysiologiska behov

Kritik mot Maslows Teori – Ovetenskaplig – Elitistisk – Androcentrisk bias – Sekulariserad humanism

Personal Construct Theory – Likhet-Kontrast – Sortering – Kärnbegrepp-Perifera begrepp – Genomträngbara-Icke genomträngbara

Hur vi hanterar – Ångest – Rädsla – Hot

Vårdtagarens begreppssystem – Idé – Urval - Tidsaxel – Variation på presentation

Piagets människosyn Människan är: – Rationell – Självreglerande – Ett biologiskt system – En handlande varelse

Piagets utvecklingsstadier 1. Det sensimotoriska stadiet (0- ca18 månader) 2. Det pre-operationella stadiet (ca 2-7 år) 3. Det konkret-operationella stadiet (7-11 år) 4. Det formell-operativa stadiet (11 år – vuxen)

Hantering av sjukdom hos barn Ålder 0-2 2-7 7-11 11-vuxen Kommunikation fysisk verbal verbal verbal Handling kroppskontakt lekar information information Förhållningssätt lugn & nära glad hänsynsfull aningen diskret