Bakgrunden till Pro-Skills Teori och filosofi. Pro-Skills bakgrundsfilosofi Snabba f ö r ä ndringar i v ä rlden kr ä ver mer specialkompetenser + Global.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PRO-SKILLS St ö d f ö r grundl ä ggande f ä rdigheter hos socialt missgynnade vuxna som grund f ö r livsl å ngt l ä rande.
Advertisements

Sociala färdigheter I livslångt lärande har sociala färdigheter en viktig funktion. Vi har visat på fyra strategier för att främja livslångt lärande i.
Personliga färdigheter. Definition av personliga f ä rdigheter F ö rm å gan att reflektera ö ver interna begrepp s å som k ä nsla, kognition och den egna.
Hälsa och samhälle Samhällets värderingar och syn på hälsa är avgörande för hälso- och sjukvården  Hur mycket resurser läggs ned på hälsovård  Samhällets.
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
TILLÄMPNINGSOMRÅDEN Psykologi 2a. PSYKOLOGI 2A Centralt innehåll: Tillämpningsområden inom psykologin i relation till förändringar i samhället.
Värdergrund Tränigslära/Etik. Intro qOI qOI.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Framtidens kommun – parlamentariska arbestgruppen
Empowerment i teori och praktik?
Barn och ungdomars utveckling
God Livsmiljö Integration
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Barnets bästa i främsta rummet
Ungdomarnas medieanvändning
Olika sätt att tänka om människor, samhället och världen…
Digitalisering, flera begrepp i samma term
Vardagens komplexitet - Samhällets tankeförenkling
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Varför läser ni religionskunskap?
Boendestöd.
4. Vad ska det bestämmas om?
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Vad är religion och vad är livsåskådningar?
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Gymnasiearbete 100 p.
För säkrare och tryggare liv
Service, service, service!
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Om grupper/team & grupprocesser
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Om grupper/team & grupprocesser
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
IFK MARIEFRED VERKSAMHETSIDÉ VERKSAMHETSOMRÅDEN VÄRDEGRUND VISION MÅL
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
9...
Cristina Mattsson Lundberg Gd-staben
Kurs mindfulness Studenthälsan
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Nästa steg regionkalmar.se.
För Färentuna skola och fritids
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Övergripande struktur för
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Kurs mindfulness Studenthälsan
Mänskliga rättigheter -
Utveckla resonemang Höstterminen 2016.
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Gymnasiearbete 100 p.
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Problembaserat lärande (PBL)
Presentationens avskrift:

Bakgrunden till Pro-Skills Teori och filosofi

Pro-Skills bakgrundsfilosofi Snabba f ö r ä ndringar i v ä rlden kr ä ver mer specialkompetenser + Global finanskris = Stort antal utsatta m ä nniskor som l ö per stor risk f ö r att bli inaktiva, socialt utslagna och beroende av sociala f ö rm å ner!

Dessa m ä nniskor ä r inte outbildade, men eftersom de ä r offer f ö r specifika f ö rh å llanden eller hela samh ä llet uppfattar de sig sj ä lva som maktl ö sa. D ä rf ö r ä r det mycket viktigt att erbjuda dem m ö jlighet att tr ä na p å och f ö rb ä ttra de grundl ä ggande f ä rdigheterna.  Egenmakt Syftet är att stärka och förena människor att aktivt delta i f ö r ä ndringen av f ö rh å llandena i deras liv. Pro-Skills bakgrundsfilosofi

WHO:s definition: förmågan till adaptivt och positivt beteende som gör det möjligt för individer att effektivt hantera livets krav och utmaningar viktiga skyddsfaktorer som hjälper människor att inte bli vilsna under motgångar upprätthålla självkänsla och självförtroende, intern kontroll-lokus och en känsla av mening med livet samt socialt stöd från familj, vänner och samhälle. kan riktas mot personliga åtgärder eller åtgärder mot andra, likasåväl mot åtgärder för att förändra den omgivande miljön så att den blir hälsofrämjande. Livkunskap Pro-Skills bakgrundsfilosofi

Det påvisade att livskunskapsprogram förbättrar inlärningsprocessen och undervisningsmetoderna. Utbildning i livskunskap baserar sig p å studier som utf ö rts p å s ä ttet m ä nniskan v ä xer och l ä r sig, f ö rv ä rvar kunskaper, attityder, f ä rdigheter och beter sig... Livskunskap inom livsl å ngt l ä rande Pro-Skills bakgrundsfilosofi

Utbildning i livskunskap f ö rb ä ttrar sj ä lvf ö rm å gan sj ä lvf ö rm å ga som sj ä lvf ö rtroende f ö r att l ä ra sig sj ä lvf ö rm å ga ä r inte en medf ö dd f ö rm å ga utan den lärs in under livets gång, den kan ö ka eller minska beroende p å h ä ndelser i livet Livsl å ngt l ä rande-processen Pro-Skills bakgrundsfilosofi

Egenmakt egenmakt Upprätthålla socialt stöd LIVSKUNSKAP Inlärning LIVSLÅNGT LÄRANDE Hantera händelser i livet SJ Ä LVF Ö RM Å GA EGENMAKT Förändra situationen Pro-Skills bakgrundsfilosofi

Livskunskap ä r relaterad till k ä nslan av egenmakt "processen genom vilken m ä nniskor ö kar kontrollen ö ver h ä ndelser som p å verkar deras liv." SJ Ä LVF Ö RM Å GA Sj ä lvreglerande Sj ä lvf ö rm å ga och sj ä lvreglering ä r strikt relaterade till m ö jligheten att anv ä nda sina egna kompetenser och resurser och att aktivera livskunskapen. Å andra sidan ä r livskunskap n ö dv ä ndig f ö r att kunna m ö ta problem och situationer och f ö r att f ö rb ä ttra sj ä lvf ö rm å gan Pro-Skills bakgrundsfilosofi

Med fokus p å personliga nyckelkompetenser f ö r hantering av livets h ä ndelser, som byggts upp p å konceptet egenmakt, p å verkar man ä ven kapaciteten hos organisationer, grupper med liknande intressen och samh ä llet att influera livsmilj ö n och h ä lsobeteende. Pro-Skills intresse ligger ocks å i f ö r ä ndringen av samh ä lleliga strukturer. Pro-Skills inl ä rning av grundl ä ggande f ä rdigheter hos socialt missgynnade vuxna str ä var till att fr ä mja ett "inkluderande" perspektiv i samh ä llet. Pro-Skills bakgrundsfilosofi

Denna specifika syn p å samh ä llet och p å m ä nniskan utg ö r Pro-Skills- konceptet, som bygger p å s ä rskilda etiska, filosofiska och pedagogiska aspekter. Dessa uppfattningar ska kommuniceras till v å ra deltagare f ö r att erh å lla legitimitet som ett f ö rsta steg mot inl ä rning. Varje m ä nniska har r ä tt att best ä mma ö ver sin egen utvecklings- och inl ä rningsprocess. Pro-Skills bakgrundsfilosofi

Dessa filosofiska och etiska principer styr ocks å Pro-Skills metodik och konceptet f ö r livsl å ngt l ä rande. Denna sammanh å llning kan bidra till en f ö r ä ndring i inl ä rningsprocessen och i samh ä lleliga strukturer, inte bara g ö ra m ä nniskor redo f ö r arbetsmarknaden. V å rt m å l med Pro-Skills-utbildningen ä r att skapa merv ä rde i livet och f ö r h ä lsan. Pro-Skills bakgrundsfilosofi

Pro-Skills-konceptet ä r ett p å g å ende arbete som beh ö ver fortsatt utveckling och f ö rb ä ttring. Vi är medvetna om att det borde integreras i ett bredare interventionsprogram, förbättra intressenters engagemang och sociala dialog på olika nivåer mellan offentliga tj ä nster (social- och h ä lsov å rd), utbildning och dess anordnare att ta itu med de h ö ga m å len f ö r ett mer r ä ttvist och sunt samh ä lle. Pro-Skills bakgrundsfilosofi

Genom att testa detta utbildningsförslag, kan utbildare som vill omfamna Pro-Skills- konceptet och filosofin ha möjlighet att diskutera och reflektera över deras roll inom den komplexa inlärningen och de sociala behoven i denna föränderliga värld. Pro-Skills bakgrundsfilosofi