Reklambudskap Varför går vi på allt?.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.
Advertisements

REKLAM OCH MARKNADSFÖRING
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Arbetsområde Film.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Att arbeta praktiskt.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
”Service i Världsklass”
Kunder och konkurrens driver ekonomin
2 i 1 nagellack Reklamprojekt En produkt för dig som vill ha exklusiva och färgglada naglar på 30 sekunder! -Julia Holm ~ Frida Kristiansson ~ Tilde Zetterlund.
Riktlinjer för presentationer
Färgernas betydelse Man skulle kunna säga att färgerna har sitt eget språk. Olika färger har olika betydelser. Exempelvis brukar färgen grön ses som en.
Samma fast olika eller olika fast samma?
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Reklam.
Säljsamtalet Vägen till köp.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Bilders uttryck En presentation om hur olika färger och vinklar kan påverka uttrycket i en bild.
Grafisk profil.
Affärsidé - företagets vägvisare
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att övertyga ! Disposition och mall.
- Är den här talaren kompetent och trovärdig i sin sak
socionom och journalist kommunikatör
Debattera.
Bild- och medieanalys Leena Saraste: Beirut. Vad är en bild? Vad är en BILD? En bild är en känsloskapande illusion, där vi själva skapar sanningen och.
Retorik & Argumentation
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Bygg ett argumenterande tal
Vänsterpartiet Retorik Vänsterskolan.
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Språket som redskap- Introduktion
Hur gör man en debattartikel?
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Varför reklam? Öka försäljningen
Snabbkurs: Meritförteckning och ansökan
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Marknadskommunikation och mediaval
Google SketchUp Del 1.
Bild- och medieanalys Leena Saraste: Beirut.
Diskussionstillfälle 4
Retorikens ”tre musketörer”
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Idé koncept & Hur skulle ett koncept kunna se ut?
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Personligt brev.
Propaganda Vad är propaganda?.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Den viktiga konsten att tala
Kommunikation.
Socialpsykologi.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Reklam.
Mål v.10 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Kommunikation.
Retorik.
ATT GÖRA ETT REKLAMBLAD
Retorik.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Presentationens avskrift:

Reklambudskap Varför går vi på allt?

Reklambudskap En modell att förklara reklamens uppbyggnad är AIDAS-modellen. Formeln bygger upp många reklamer, tanke att kunden ska följa samtliga fem steg. AIDAS är en akronym (initialförkortningar) som innebär följande: Attention/Awareness (uppmärksamhet) – Första ledet. Uppmärksamhet ska väckas hos en potentiell kund. Interest (intresse) – Öka intresset hos kunden genom att framhäva fördelarna och demonstrera dessa i reklaminslaget. Desire (önskan) – Övertyga kunden att den vill ha just denna produkt eller service som erbjuds. Action (handling) – Kunden är tillräckligt övertygad och har ”vill-ha-begäret”. Produkten/servicen investeras. Satisfaction (tillfredsställelse) – Varan/tjänsten är investerad och kunden är nöjd

En annan modell för varför vi köper det vi köper (lite psykologi på det hela!) En marknadsföringsexpert har sammanställt tolv motiveringar/skäl till varför vi köper en specifik produkt/service: 1. Njutning 2. Utbildning 3. Känslomässig tillfredsställelse 4. Underhållning 5. Avslappning 6. Försköning (av dig eller hemmet) 7. Byta ut/uppdatera en befintlig vara 8. Planerat inköp 9. Stresslindring 10. Hobby 11. Present till dig själv 12. Status

Reklambudskap – Musik & Känslor Inte bara i affärerna används musik flitigt. Vanligtvis används lugn och finstämd musik i större affärer för att skapa en lugn och harmonisk miljö att shoppa i. Sedan kan det skilja sig förstås beroende på affär & målgrupp, affärer som riktar sig till vissa målgrupper anpassar också musikvalet därefter. Vad får ni för känsla i följande reklamfilm? http://www.youtube.com/watch?v=ViFUTPKYymg Vad tycker ni om det här tilltaget i reklamsammanhang? http://www.youtube.com/watch?v=cAKPaDcq0_E

Reklambudskap - Former Symbolik i figurer går att hitta (vi tillämpar lite psykologi här). Två av dessa former kan ses som maskulina och en som feminin. Vad ska var? Manlig Kvinnlig Manlig

Reklambudskap Det är inte bara själva produkten eller den service som används i reklam, det är också ett flertal andra saker som skiljer reklamerna och dess framgång åt. Varumärke – Hur pass etablerat och välkänt är företaget? Hur känt är deras varumärke? Vad drar du för associationer när du hör varumärkets namn? Hur lojala är kunderna? Vilken kvalitet upplevs varumärket stå för? Inom reklambranschen sägs det att vi köper ofta samma saker som våra vänner gör. Inte för att tävla med dem, utan för att passa in, att välja säkert. Färger – Det är mer eller mindre inprogrammerat i oss att vi har olika referenser och förförståelser av olika färger.

Färger och dess symbolik Snabbtest – Vad får ni för association till följande färger: Grön? Röd? Blå? Vit? Svart? Brun? Gul? Naturligtvis är det individuellt, men som exempel: Grön=harmoni, tillväxt, stabilitet. Röd=energi, kraft, passion, fara, Blå=lugn, pålitlig. Vit=ljus, glädje Svart=styrka, elegans, mysterier Brun=stabilitet, naturligt, tillgänglighet Gul=Optimism, lycka, energi, mat.

Reklam – Konsten att övertyga & vara övertygande Inom retoriken har man använt tre nyckelbegrepp för att definiera ett tals önskade effekt (som mycket väl kan tillämpas på reklam): Logos – Förnuft och fakta. Att hänvisa till fakta som siffror och data kan skapa trovärdiga argument. Måste vara någorlunda rimliga för att tittarna ska ”köpa” det som sägs. Ethos – god förebild, trovärdighet, god moral, intelligent. Pathos – Känslor som väcks. Talarens visade känsla står i samklang med mottagaren. Är talaren arg, är chansen/risken stor att åhörarna har samma känsla.

Er uppgift Välj ett reklaminslag på TV, radio, annons i tidningar eller liknande. Om det är en TV-reklam, leta upp den på Youtube. Analysera den sedan efter följande frågor: 1. Vilka argument används för att vi ska köpa varan? Är argumenten relevanta och hållbara? 2. Vilken/vilka är målgruppen? Hur kommer detta fram i reklamen? 3. Hur använder man bilder, känslor, musik, figurer och liknande? 4. Analysera reklamen utifrån ethos, logos & pathos 5. Hur är inslaget? Motivera 6. Hur skulle du förbättra det? Motivera!