Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nationella screeningprogram
Advertisements

Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Målbeskrivning Allmänmedicin
Viktiga utgångspunkter
MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Beslut om liv och död har alltid varit en del av läkaryrket
Akuta Hembesök av läkare Region Skåne
Vad man kan få ut av statistik över alumnerna - några exempel
Webbkollen Hemma Berit Hassel Utvecklingsledare Region Värmland.
Lägesbeskrivning och revidering av handlingsplanen för CEMR-deklarationen CEMR deklarationen undertecknas av LF 2009 – Beslut om Handlingsplan 2011.
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Beställare Konsult Projektnummer Datum Anna Söderman, Norrbottens läns landsting Lars Aldemark Information om svininfluensan i Norrbotten.
 Kliniken  2 tandsköterskor, 2 tandhygienister, 1 tandläkare  4 behandlingsrum  En sköterska i receptionen under hela dagen  Syfte med undersökningen.
Utb landstingsfullmäktige, feb Britta Svensson - är resultatet av patientsäkerhetsarbetet - ett resultat som speglar vårdskadepanoramat dvs risker,
Norrbottens läns landsting
Arbetsmarknadsrapport 2013
Hur står sig sjukvården i Östergötland? Nationell jämförelse mellan landsting 2007 Presskonferens 8 okt 2007.
Program Inledning, Susanna Lindvall, Stockholm
Vad menar vi med begreppet behov?
1.
ACG i primärvården Ledningsstaben Camilla Paananen.
Ragnhild Tunehag, distriktsläkare, Vårdcentralen Nygatan
Hur hanterar allmänläkaren antibiotikaresistensen på 15 minuter?
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Hälsovalsenheten, Sofia Barakat.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Antal nyinsjuknade fall av tjocktarmscancer (Östergötland, )
Resultat för Mål och mått hösten 2014 Det goda livet för sjuka äldre i Skaraborg 2014.
Resultat för Mål och mått våren 2014 Det goda livet för sjuka äldre i Skaraborg 2014.
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Geriatrisksamverkan SKARABORG Resultat av mätningar - mål och mått våren 2013.
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Inspel 2 Birgitta Öberg Inst för Hälsa och Samhälle Linköpings universitet.
Öppna jämförelser 2014 Ett Västra Götalandsperspektiv Utfärdat av: Bill Hesselmar och Anna Norman Kjellström.
Vårdvalet * Verksamhetsdialog våren 2014 Bilaga 1.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Vårdval Kronoberg /1 Vårdval Kronoberg - fakta om modellen.
Tre förskrivningsstudier i primärvård Diagnos-förskrivningsstudierna 2000, 2002 och 2005.
Patientlagen Maria Funk Anna-Karin Woodhouse Löfsved.
12,1 dagar Mats UddinVälkomna Barbro NaroskyinInledning Fikapaus Claes- Fredrik HelgessonStyrning med marknad
Landstingsstyrelsen /KS. Andel nöjda med besöken hos hälso- och sjukvården i Norrbotten. Grupper, år Genomsnitt för riket och Norrbotten 83.
Bröstprocessen - ett förändringsarbete i praktiken
Rehabiliteringsgaranti riktlinjer 2013
Landstingsdirektörens stab BILD 1 Verksamhetsresultat delårsrapport 2/2012 Vårdval Norrbotten.
Landstingets ledningskontor Väntetider i vården – mars 2015 Primärvård, specialiserad vård Vård inom 60 dagar Vårdgaranti.
Region Östergötland Regelbok för vårdcentraler Regionens garanti till medborgarna Regionens krav till vårdgivarna Konkurrensneutralitet
Patientmakt Patient- inflytande Person- centrerad vård Patient- centrering Patient- orentering.
Resultat för Mål och mått våren 2015 Det goda livet för sjuka äldre i Skaraborg 2015.
Introduktion till hälso- och sjukvården i Sverige April 2016 Hälso- och sjukvård för nyanlända Finns även tillgänglig digitalt på
Patientmaktsperspektivet Johan Assarsson. En ny Patientlag – vad innebär det?
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Att mötas i hälso- och sjukvården
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
Webbtidbokning för patientens och vårdens bästa
Andel patienter med icke småcellig lungcancer
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Tillgänglig primärvård
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Förstärkt vårdgaranti och utvidgad uppföljning i Primärvården
Uppföljning och utbildning webbtidbokning Vårdcentralerna i Halland
Hälso- och sjukvård och tandvård för sylsökande
Vårdgaranti.
Presentationens avskrift:

Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH

Vad påverkar upplevelsen av delaktighet på vårdcentralerna? 2 Juni 2014 BjH Mkt STARKT samband Delaktighet vs tillräcklig info om tillstånd STARKT samband Delaktighet vs begriplig info om diagnos

Sammanfattning och slutsatser 3 HÖG patientupplevd delaktighet inom barnhälsovård och barnsjukvård liksom inom rehabiliteringen LÄGRE delaktighet vid besök på akutmottagningar, vårdcentraler och inom habiliteringen SMÅ skillnader mellan kvinnor och män, men STORA mellan äldre och yngre Juni 2014 BjH SLUTSATS Mer begriplig och tillräcklig INFORMATION under patientens besök leder till högre patientupplevd delaktighet Även BEMÖTANDET har stor betydelse för upplevd delaktighet

4 Juni 2014 BjH - Vilka patienter omfattas av sjudagarsgränsen - Nybesök eller återbesök - Ett samtal ska räcka - Patientvald väntan Riktlinjer för hantering av tillgänglighet i Östergötland Samtliga landsting och regioner står bakom riktlinjerna

5 Juni 2014 BjH Nytt medicinskt problem – även lägre prioriterat Oväntad eller kraftig förändring/försämring av tidigare känt hälsoproblem Utebliven effekt efter nyligen genomförd behandling Besök inom sju dagar

6 Juni 2014 BjH Registrering av ny- eller återbesök

Mätpunkter / Ett samtal ska räcka 7 Patienten tar kontakt VC-bedömning att NB behövs Bokning av nybesök VC-bedömning att NB behövs Brist på besökstider Nybesök genomförs Sju kalenderdagar Besked till patient att återkomma -Boka tid hos annan läkare/yrkesgrp -Erbjud besök senare än sju dagar även vid oklarhet om vem som möter patienten -Väntetiden räknas från den dag patienten ringer första gången

Patientvald väntan 8 Juni 2014 BjH

9 Registreras när patienten uttryckligen tackar nej till erbjudet besök inom sju dagar PvV-registrerade patienter exkluderas från resultatet om väntetiden överstiger sju dagar (sju dagar eller kortare ingår) Patientvald väntan (PvV)

Patientvald väntan, del 1 10 Juni 2014 BjH

Patientvald väntan, del 2 11 Juni 2014 BjH

12 Q I vilken utsträckning registreras PvV?

13 Juni 2014 BjH Q I vilken utsträckning registreras PvV?

14 Juni 2014 BjH MoV bör inte registreras på vårdcentraler Upprätta BU och boka tid i tidboken först när patientens problem inte längre hindrar besök, det vill säga hör av sig igen Medicinskt orsakad väntan (MoV)

15 Juni 2014 BjH Hur säkra att patienten inte måste ringa igen vid brist på besökstider (undvik kallelse)? Förekommer att patienten erbjuds och accepterar besök om åtta dagar eller mer - samtidigt som PvV registreras? Varför har vissa vårdcentraler i Östergötland hög och andra låg andel registrerad PvV – missförstådda anvisningar eller andra skäl?Diskussion