Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Uppföljning och utbildning webbtidbokning Vårdcentralerna i Halland

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Uppföljning och utbildning webbtidbokning Vårdcentralerna i Halland"— Presentationens avskrift:

1 Uppföljning och utbildning webbtidbokning Vårdcentralerna i Halland
Digitalisering Hälso- och sjukvård

2 Välkomna till en dag framåt!
Utveckling Generositet att dela med oss av lösningar och positiv utveckling för ökat användande och patientnöjdhet Praktiskt Fika och pauser Filmning Svar på frågor som kommit in och andra

3 Agenda Inledning – webbtidbokningen framöver, viktig utvecklingsresa inom digitaliseringen Så här har det gått i Halland med webbtidbokning Goda exempel – så här gjorde vi! Patientkontrakt och nya vårdgarantin VAS-utveckling Blandat viktigt Diskussion – nästa steg

4 Uppdraget: Invånaren loggar in på www.1177.se och ska kunna
Se alla sina bokade tider för besök, undersökning och behandling Avboka – alla tider till alla yrkeskategorier Omboka – alla tider till alla yrkeskategorier Boka till alla yrkeskategorier – så mycket som möjligt Fokus att öka användningen för att få effekt som ökad tillgänglighet, delaktighet och resursvinst – övergripande mål 40% av all tidsbokning ska ske via Redovisa effekter och vad tid använts till

5 Hälso- och sjukvårdens digitalisering - Tidbokning och mål 2019

6 UTBLICK Hälso- och sjukvårdens digitalisering
Ger ökad försörjningskvot dvs fler mellan ska försörja fler mellan 0-19 och 65+ Hur ska Hälso- och sjukvårdspersonal räcka till

7 VARFÖR? Vi vill förändra patientresor genom att lösa behov ”närmare”,
Hälso- och sjukvårdens digitalisering ”Möjliggör att invånare själva tar ansvar utifrån sin egen förmåga” Digitalt först… …nytt synsätt på den ”digitala vägen”… måste vara lika naturligt i den dagliga verksamheten t ex som telefon Möta invånaren på det sätt de förväntar sig VARFÖR? Vi vill förändra patientresor genom att lösa behov ”närmare”, med andra arbetssätt och kompletterande tjänster för att leverera ett minst lika bra resultat för patienten på ett effektivare sätt. Digitalt först. Nära vård Patientkontrakt Hur förhåller sig detta mot RH visioner och strategier? Har vi beslut från politiken på ATT göra detta? Strukturomvandling innebär att vi utifrån styrning på systemnivå förflyttar och förändrar vårdutbudet

8 FÖR VEM? 45% 24% 25% 6 % Möjligheter med digitalisering
Hälso- och sjukvårdens digitalisering FÖR VEM? 45% 24% 25% 6 % Möjligheter med digitalisering Källa: SKL:s utredning, Innovativa arbetssätt i primärvården ”Flippen”

9 Mål och uppföljning 2019 för tidbok VAS
Hälso- och sjukvårdens digitalisering Mål och uppföljning 2019 för tidbok VAS Mål Nivå 2018-Q2 Andel bokningar, ombokningar, avbokningar gjorda av invånare 20% 7% Andel bokningar gjorda av invånare 10% 4,5% Andel ombokningar gjorda av invånare 30% 14% Andel avbokningar gjorda av invånare 40% 22% Tidboken ett fortsatt viktigt verktyg!

10 Så här går det för Halland

11 Bokningar, ombokningar, avbokningar per 1000 invånare på 1177 Vårdguiden - de senaste 12 månaderna
Enligt statistik från SKL görs omkring 26 miljoner läkarbesök per år, och över 30 miljoner besök hos annan personalkategori

12 Halland alla som infört hittills

13 Vårdcentralerna offentliga i %

14 I antal - tidsbokningar
Augusti-oktober 2018

15 Topp 5 andel händelser 1177.se

16 Fika 10 minuter

17 Så gjorde vi! Kuratorsmottagning Vårdcentralen Veddige
BVC Lagaholmskliniken Sjukgymnastik Vårdcentralen Onsala Distriktssköterskemottagning Vårdcentralen Håsten m fl Läkarmottagning Ullared, Håsten och Lagaholmskliniken Hudmottagningen inkl STD Halland

18 Kuratorsmottagningen Vårdcentralen Veddige

19 Kuratorsmottagningen Veddige

20 Psykologmottagningen Vårdcentralen Getinge

21 Psykologmottagningen Getinge

22 BVC Lagaholmskliniken

23 BVC Lagaholmskliniken

24 Sjukgymnastiken Vårdcentralen Onsala

25 Sjukgymnastiken Onsala

26 Sjukgymnastiken Västra Vall – Breared

27 Distriktssköterskemottagningar

28 Läkarmottagningen Håsten

29 Läkarmottagningen Håsten

30 Läkarmottagningen Lagaholmskliniken

31 Läkarmottagningen Lagaholmskliniken

32 Läkarmottagningen Ullared

33 Läkarmottagningen Ullared

34 Hudkliniken Hallands sjukhus Oktober 2018

35 Effekterna TeleQ April – okt 2017 jämfört 2018 Hudkliniken
Minskning i TeleQ (fylld kö) med 28% Inkomna ärende 1177 Oktober 2017 jämfört 2018 STD-mottagning (Halmstad/Varberg) Minskning av ärende i 1177 med 32%

36 Besökskort

37 Villkorstext

38 Patientkontrakt och vårdgaranti ”Patientmiljarden”
Förstärkt vårdgaranti - lag Ett lagförslag - Anna Nergårdh har fått uppdrag att skriva fram ett underlag till ett lag förslag gällande Patientkontakt

39 Patientkontrakt Gemensam överenskommelse mellan patient och vårdgivare ökar samskapande, som ger bättre resultat för hälsa och vård Överenskommelse En överenskommelse på patientens villkor och efter patientens förutsättningar bidrar till att stärka patientens ställning och ökar delaktigheten. Erfarenheter av piloter. Skapar kontakt med patienten/överenskommelse  Fast vårdkontakt Fast vårdkontakt skapar förutsättningar för kontinuitet och samordning för patienten. Erfarenhet från piloter. Utvecklas arbetssätt. Intervjuer gjorda med Vc och chefsläkare.  Överenskommen tid Överenskommen tid med patientens innebär en tid som är beslutad i dialog vid en direktkontakt eller webbtidbok på 1177.se, men också att kunna erbjuda enkel möjlighet till av- och ombokning. Sammanhållen plan Sammanhållen plan är en framtidsvision av en interaktiv plan, tillgänglig för såväl patient som vårdgivare exempelvis via 1177.se, som visualiserar patientens samlade behov, aktiviteter och önskemål. För att nå visionen om en Sammanhållen plan krävs att landsting, ofta tillsammans med kommunen, använder strukturerade planer. Att man etablerar rutiner och tjänster där patienten blir delaktig, att man skapar förutsättningar för att tillgängliggöra information, att man möjliggör informationsutbyte etc. Erfarenhet från SIP. Finns många planer, planer från två olika perspektiv – professions- och patientbehov.

40 Överenskommen tid - bokade tider i samråd
Tid i handen eller möjlighet att via e-tjänster hantera sina tider Att få vård inom rimlig tid När patienten behöver och kan komma Vara rädd om patientens och vårdens tid. Tillgänglighet

41 Förstärkt vårdgaranti och utökad uppföljning
Förstärkt vårdgaranti – vårdgarantipatienten ska erbjudas medicinsk bedömning inom 3 dagar, (läkarbesök inom 7 dagar försvinner) Professionsneutral – medicinisk bedömning kan göras av all legitimerad personal Medicinska bedömningar ska diagnos- och åtgärdskodas av den som gör den medicinska bedömningen Rapportering till nationella väntetidsdatabasen 1 jan 2019 Resultat visas på Måluppfyllelse inom 0, 0-3 och 0-7 dagar hela vårdenheten samt per yrkeskategori. Förstärkt vårdgaranti: tillgång till medicinsk bedömning av leg personal inom 3 dagar (tidigare 7). Förberedelse för att kunna mäta och skapa arbetssätt för att uppfylla kraven. Medicinskbedömning = Vårdgaranti JA diagnos och åtgärdskodas Kvalificerad medicinsk bedömning – Kan göras på telefon. Om det motsvarar ett traditionellt vårdbesök både tidsmässigt och innehållsmässigt samt att man kan verifiera att det är rätt patient Diagnos och åtgärdskod skall sättas. Virtuellt möte och hur det skall hanteras återstår. Databasen är byggd - tester pågår nationellt. I Halland måste alla professioner börja sätta KVÅ och diagnossätta.

42 Medicinsk bedömning inom 3 dagar Ska diagnos- och åtgärdskodas
Vårdgaranti – medicinsk bedömning inom 3 dagar Ja, om patienten har… Ett nytt hälsoproblem En oväntad eller kraftig försämring eller förändring av ett tidigare känt medicinskt problem En utebliven behandlingseffekt? JA JA NEJ Vårdgarantipatient Medicinsk bedömning inom 3 dagar Ska diagnos- och åtgärdskodas

43 Vårdgaranti och webbtidbokning
Ny vårdgaranti från 2019 Kontakt för behovsbedömning - samma dag Behov av vårdcentralens hjälp? – medicinsk bedömning inom 3 dagar till samtliga legitimerade yrkeskategorier. Hur blir det då om invånaren bokar tiden själv? Går det?

44 Det går bra! VAS nya version – värden kan sättas på schemaaktivitet
Ombokning av tid via 1177 – patientvald väntan (som nu) Återbesök/planerade besök – fortsätt med minst 8 veckors framförhållning - blir kontrollbesök Nybesök (bedömning/akut) till alla yrkeskategorier – 3 dagar löpande – blir alltid vårdgarantibesök

45 VAS utveckling – vad innebär den
Ny version VAS vecka 48 Innebär utveckling av funktionalitet webbtidbok

46 Utveckling webbegenskaper
I KA12 bestäms webbegenskaper för en aktivitet Är viktigt för mätning av vårdgaranti Nybesök Ja/Nej Orsak väntan: V – P – K Hur många dagar fram i tiden en bokning kan göras från webben

47 KA12 Schemaaktivitet utökas med fler fält för bokning via 1177.se
Vid bokning från 1177.se hämtas Nybesök Ja/Nej Orsak väntan V-P-K Idag styrt centralt med samma kod för alla aktiviteter I nya VAS versionen styrning i detalj per enskild aktivitet

48 KA 12 Aktiviteter i VAS Egenskaper för webbtidbok Nya fält: Styr för att motsvara den typ av besök aktiviteten avser

49 Rätt kod Nybesök Ja/nej och orsak väntan kopplas till aktiviteten
Villkorstext på 1177.se

50 Rätt koder kopplas till besöket

51 Inställningar per aktivitet KA12
Nybesök som bokas från webben ex de vi idag lägger ut som Akut Nybesök: Ja Orsak väntan: V Kan bokas 3 dagar framåt Ombokning av besök från webben får alltid Orsak väntan: P, dvs kommer inte att räkans med i vårdgaranti 3 dagar

52 Inställningar KA12 …. Återbesök som bokas från webben Nybesök: Nej
Orsak väntan: K Bokningsbar 60 dagar Planerade besök ex kontroller, åtgärd enl remiss, dvs besök som inte mäts i vårdgarantin

53 Rekommendation Nybesök: alla yrkeskategorier (legitimerade) 3 dagar – en ny dag publiceras varje dag kl 00:01 All drop-in har också tidsbokning via parallella flöden Återbesök/planerade besök 60 dagar

54 Diskussion Patientkontrakt och vårdgaranti
Visar tydligt att patientens ska ha tid i handen eller boka via 1177 och att patienten har rätt till en tid inom 3 dagar till vårdcentralen. Detta ska fungera tillsammans. Diskussion: Hur tänker ni arbeta med webbtidboken för att nå dit?

55 Att göra nu Gå igenom tidböcker och säkerställ vad som ska bara bokningsbart och att aktiviteterna får rätt kod Nybesök Planerade besök/Återbesök Telefonkontakter Inför möjlighet att parallellt boka tid till drop-in där det finns Anpassa villkorstexter för att tydliggöra typen av besök

56 Mer kommande VAS-utveckling

57 KA12 Schemaaktivitet utökas med fler fält för bokning via 1177.se
Vid bokning från 1177.se hämtas Kontakttyp Nybesök Ja/Nej Orsak väntan V-P-K Ombokning till valfri Hosp

58 Kontakttyp kan nu knytas till aktivitet vid bokning webb Besök som innebär -Telefonkontakt -Distanskontakt video -Hembesök -Annan plats visas med rätt kontakttyp

59 Så här visas bokningsunderlaget i VAS
Kontakttyp: Telefonkontakt, Nybesök: Nej orsak väntan: Kontroll/återbesök

60 I AN5 framgår att besök är en telefonkontakt

61 Ombokning till valfri Hosp
Idag en centralt bestämd inställning för alla bokningar/besök I ny version VAS läggs inställningen per aktivitet Inställningen är permanent men kan ändras i vårdkontaktunderlaget vid bokning VAS Inställningar bokning webb

62 Reserverad tid i tidbok
Bakgrund Funktionen Re15, Re30 osv Reserverad tid skapad för att till enskild Hosp avdela en tid att själv disponera 1-2 tider per veckan Tider som är att betrakta som reserv och därför kunde undantas kravet ombokningsbar En tidbok med mestadels reserverade tider gör att idén med reservtids satts ur spel

63 Så här kan det inte se ut

64 ...och inte så här

65 Korrekt upplagd tidbok

66 Olika aktiviteter För Olika typ av besök Nybesök Planerade besök Telefontid Triageringtid

67 Olika aktiviteter för olika typ av besök Nybesök och återbesök

68 Att göra i schema/tidbok
Anpassa tidböcker med aktiviteter för respektive mottagning Ersätt alla Re-tider Re-tider kommer att inaktiveras 30/1

69 Guidar patienter till bokning via 1177
Borttagning av stygn – tagit bort remisserna Såromläggning EKG-undersökning inför operation Flera liknande exempel som vi kan jobba gemensamt med i patientens process och med gemensamma system?

70

71 Övrigt Behörighet att se kodregister till KA12 – klart?
Säkerhetsid – se utskick och lathund Kallelser videomöte (digitala vårdmöten) och telefonmöte – distanskontakt samt Standard villkorstext 1177: ”Bedömning via telefon, telefonmöte och digitalt vårdmöte kostar detsamma som ett mottagningsbesök. Frikort gäller. För mer information om patientavgifter i Halland”

72 Diskussion Vad tar du med dig som inspiration och möjlighet till att få fler att använda tidsbokningen via 1177? Vad blir ditt/ert nästa steg?

73 Fördjupning och mer inspiration
Filmer från föreläsningar om förändringsledning och webbtidbokning Tips: Göran Runesson, vårdcentralschef, Region Jönköpings län med flera


Ladda ner ppt "Uppföljning och utbildning webbtidbokning Vårdcentralerna i Halland"

Liknande presentationer


Google-annonser