GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Kriser Traumatiska kriser Utvecklingskriser.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Sagan om Piffy.
Motivation och förändring
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Behandling av spelberoende
Frågor som underlättar för ungdomar att testa sitt cannabisberoende/missbruk och sitt missbruksmönster.
~ Den första mobiltelefonen ~
Barnanpassad utredning
Spelstrategi.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
Metodstöd.
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Härnöstudier.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Det va en gång en katt och hund del 1
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Förklaringsmodell för spelberoende
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Repetition och tillbakablick
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Att samtala med ungdomar om tobak
Mental träning Mål & Motivation
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Vad är du för typ av person?
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kognitivt perspektiv.
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Att Skapa Serier.
Det va en gång en katt och hund del 1
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Formare 2015 Motivation.
Socialpsykologi.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Tidsord När du skriver tidsord ska du tänka på om det du berättar är i dåtid, nutid eller framtid. Tänk på vilket tempus du ska använda. Du använder tidsord.
Resultat : Under baslinjemätningen blev det extra tydligt för oss att det är många av våra gäster som inte äter den lagade maten (de gula stolparna). Det.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Normaliseringsprocessen
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Träff 11 Välkomna!.
Träff 13 Välkomna!.
Träff 9 Välkomna!.
Presentationens avskrift:

GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE Återfallsprevention

Påminnelse Stäng av, eller sätt mobilen i tyst läge!

Övergripande målsättningar Att lära sig identifiera och hantera sina risksituationer. Att lära sig skillnaden mellan punktåterfall och återfall. Att lära sig begränsa/stoppa ett inlett återfall.

ÖVNING 1: Veckoregistrering Fyll i veckoregistreringen för hur du har spelat (om du har spelat) och för hur du utfört dina alternativa aktiviteter under veckan som har gått. Lämna veckoregistreringen till kursledarna när du är färdig.

Agenda – session 7 Övergripande målsättningar Agenda Närvarolista Återkoppling till förra sessionen Genomgång av hemuppgiften Introduktion till återfallsprevention Faktorer som kan leda till återfall i spelberoende Till synes irrelevanta beslut Snöbollen Övningar Hemuppgifter till nästa session Summering och frågor

Återkoppling till förra sessionen Övergripande målsättningar Agenda Närvarolista Återkoppling från förra sessionen Genomgång av hemuppgiften Att sluta spela – undvika/hantera pengar Koll på ekonomin/budget Skuldhantering/skuldsanering Övning Hemuppgifter till nästa session Summering och frågor

Genomgång av hemuppgiften Berätta för personen bredvid dig hur det gick när du försökte närma dig ditt mål på ett utvalt område i din värderingskompass genom att genomföra 3 saker. Berätta för din bordsgranne hur det gick när du skulle genomföra aktiviteten som du valde ur din lista över alternativa aktiviteter. Om det inte gick så bra; vad kan du göra till nästa gång för att underlätta för dig själv att genomföra aktiviteten?

Introduktion till återfallsprevention Metodens framväxt Aversionsterapi för alkoholberoende Uppföljningsintervjuer Inre och yttre triggers för återfall Triggers kopplade till färdighetsbrister

Triggers som utlöser återfall Olika inre/yttre triggers (stimuli) blir associerade med spelandet och utlöser återfall. Inre Tankar Känslor Kroppsliga symtom Yttre Situationer Tidpunkter Platser

Triggers för återfall i spel Negativa känslor Konflikter Socialt tryck Oväntad tillgång till pengar Ensamhet Behov av snabba pengar Positiva känslor

Högrisksituationer och egna strategier för att hantera dem Att man hamnar i en högrisksituation utan att man upplever sig ha effektiva strategier för att kunna hantera den ökar risken för återfall i problembeteendet.

Modell för återfall Högrisksituation Effektiv hantering av situationen Självförtroendet ökar Risk för återfall minskar Högrisksituation Ineffektiv hantering av situationen Självförtroendet minskar Risk för återfall ökar (Efter Marlatt och Gordon)

Triggers och bot på färdighetsbrister Rastlöshet Prova på nya aktiviteter Uttråkad Uttråkad Oväntad tillgång till pengar Lära sig hantera pengar Räkningar Räkningar Räkningar

Vanliga teman för spelare Att hantera pengar Att hantera starka känslor Att be om/ta emot hjälp Att uppmärksamma tankefällor Att undvika onödiga frestelser Att hitta nya ”kickar” Att hantera konflikter

Normalförloppet Vanligt att man tar ett antal återfall tills man uppnår total spelfrihet. Hur man tänker om återfallet och hur man hanterar det är avgörande för hur långt återfallet tillåts gå.

Synen på återfall Process snarare än en enda, isolerad händelse. Åtskillnad punktåterfall vs återfall. Bergsklättrarmetafor.

Faktorer som bidrar till återfall Omedvetenhet om egna risksituationer Färdighetsbrister Tunnelseende – minns och vill uppnå positiva konsekvenser av spelandet, minns ej eller ignorerar negativa… Oväntade och omvälvande livshändelser Till synes irrelevanta beslut – man bagatelliserar och rationaliserar små beslut som sammantaget leder till återfall

Till synes irrelevanta beslut Tidiga varningstecken Till synes Irrelevanta Beslut (TIB) Tusentals beslut varje dag, vissa riskabla, andra inte Tendens att bagatellisera och rationalisera besluten Maj-Britt

Maj-Britt handlar

Åkes Livs Utgång Kassa Frukt Fruktstånd M-B Ingång

Åkes Livs Utgång Kassa Frukt Glass Godis Fruktstånd M-B Ingång

Åkes Livs Utgång Kassa Frukt Glass Godis Fruktstånd M-B Ingång

Hoppsan

Tidsaxel tidiga varningssignaler Ute och handlar hungrig Undviker fruktståndet Tar närmaste vägen Köper godis åt barnbarnen Köper eget litet godis Äter eget litet godis Äter resten

Alternativa beteenden Maj-Britt fattade en mängd små beslut, som sammantaget ledde till att hon bröt mot sitt löfte om att äta sunt och gå ned i vikt. Om man granskar vart och ett av dessa små beslut kan man komma på alternativa beslut hon kunde ha fattat som sannolikt hade underlättat för henne att hålla sitt löfte.

Tidsaxel tidiga varningssignaler Äta något litet innan Köpa frukt på torget Ta längre vägen Ge pengar till godis Köpa veckotidning Slänga godiset i soporna Dra lärdomar av incidenten Ute och handlar hungrig Undviker fruktståndet Tar närmaste vägen Köper godis åt barnbarnen Köper eget litet godis Äter eget litet godis Äter resten

”Snöbollen” Metafor för att illustrera nödvändigheten av att bromsa i tid.

ÖVNING 2: Tidiga varningssignaler Tänk igenom hur det såg ut för dig senaste gången du hade bestämt dig för att inte spela, men spelade ändå. Fanns det några tidiga varningssignaler som du kunde ha uppmärksammat, som hade hjälpt dig att förstå varthän det barkade? Vad hade du kunnat göra för att bromsa in, så tidigt som möjligt?

Om man har tagit ett punktåterfall Vad kan man göra: Byta miljö (lämna stället där man har spelat och bege sig till en trygg plats där man vet att det är svårt att spela). Ringa någon man litar på. Avdramatisera det man gjort. Att älta det som hänt får det bara att kännas som ett stort misslyckande, vilket kan leda till att man spelar ännu mer för att trösta sig. Tänka igenom vad man kan lära sig av denna situation för att inte upprepa den? Vilka tidiga varningstecken fanns t.ex.?

Hemuppgifter Välj en alternativ aktivitet från din lista och utöva den. Välj ett område från din värderingskompass och skriv ned och genomför tre saker som kan leda till att du närmar dig ditt mål på det området. Använd formuläret Värderingskompassen.

Summering och frågor Vad har vi gjort idag? Har ni några frågor?