Del 1: Från idé till nytta Del 2: Användbarhet året runt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Advertisements

Material för projektarbetet
inUse AB Vi gör IT enkelt: Effektstyrning® & Användbarhet
Arvidsjaur Kommun Britta Susann.
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Metodstöd.
Uppdrag från regeringen •Handisam har fått i uppdrag att ta fram ett frivilligt uppföljningssystem för funktionshinderspolitiken för kommuner och landsting.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Hälsoprofil Hälsoprofilen innehåller en överskådlig återkoppling till den anställda på: - blodprov - blodtryck - BMI - midjemått - konditionstest - levnadsvanor.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvärdering av projekt
Problemsnack eller bygga lösningar.
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Att bygga en fungerande webbplats
Hur bör samhället organiseras
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Att skriva en artikel.
Syftet med en personlig handlingsplan
Styr mot syftet och de önskade effekterna och använd prioriteringar som redan är gjorda i effektkartan.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Steg 1 - Mötet VÅR VISION FÖR ARBETSMILJÖN OCH HUR VI KOMMER DIT
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Version: beta
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Måsens pedagogiska år 2010 /2011
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Föreläsning Sandvika
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Vårdförbundets idé om en hälsosam vårdmiljö
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Samordnad Individuell Plan
Anställningsintervjun
Nya föreskrifter och allmänna råd
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Samarbetsytor i Aurora
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Ekonomi och användbarhet? Finns det något samband ? Vivian Vimarlund.
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Framtidskartläggning
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Stresshantering och säljplanering
HbA1c <50 efter kost beh
Februari Januari Mars April Maj Juni Juli Augusti September Oktober
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
2010 Månadskalender Du kan skriva ut den här mallen och använda den som en väggkalender eller kopiera sidan för en viss månad och lägga till den i din.
En lättläst sajt om politik
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Åtgärdswebb Miljömål Nobelmötet 6 december 2018.
Det pedagogiska året December November Januari Oktober Februari
Presentationens avskrift:

Del 1: Från idé till nytta Del 2: Användbarhet året runt Ingrid Ottersten och Jonas Söderström, inUse

Det här med mål och effekter…. - "Vill du vara snäll och tala om för mig vilken väg jag ska ta härifrån?" - "Det beror på vart du vill komma" svarade katten. - "Det spelar inte så stor roll...", sa Alice. - "Då spelar det heller ingen roll vilken väg du tar", sa katten. - "...så länge som jag kommer NÅGONSTANS", fortsatte Alice. - "Åh, det kommer du att göra", sa katten, "bara du går tillräckligt långt". Om det spelar någon roll vart vi ska, så spelar det också roll vilken väg vi går, dvs hur vi gör. Annan aspekt: Vi måste hela tiden se till att vi går åt rätt håll. hålla MÅLET = de förväntade EFFEKTERNA i sikte

Det är enkelt !!! Projekt Verksamhet Effektstyrning Användning

Gör såhär! Beskriv förväntade effekter för användare, verksamhet och samhället Skapa designförslag som utgår från förväntade effekter Testa i användning Styr mot effekter

Det här med mål och effekter… Uppdraget från regeringen Visionsdokument Projektdirektivet Nyttomodeller….

Uppdraget ” Övergripande verksamhetsmål är hög tilltro, produktivitet, kvalitet och rättsäkerhet”

Visionen… Den 18 maj 2001 beslutade Riksdagen om mål och strategier för den fortsatta utvecklingen av vuxenutbildningen, i enlighet med förslag i propositionen ”Vuxnas lärande och utveckling av vuxenutbildningen, prop. 2000/01:72. Som ett led i detta fick Skolverket i uppdrag att bjuda in alla kommuner i Sverige till ansökan om statsbidrag för utveckling av infrastruktur för vuxnas lärande. Kompetens- och Arbetslivsförvaltningen i Falköping ansökte om bidraget i januari 2002 och fick det beviljat . Fokus i ansökan låg på metodutveckling för fortsatt möjliggörande av vuxnas kunskapshöjning och kompetensutveckling i Falköpings kommun.

Projektdirektivet…

Projektdirektivet…

Nyttan uppstår i användningen

Risken Svårt (omöjligt att prioritera) bland funktioner Svårt att utforma bra funktioner

Gör såhär! Beskriv förväntade effekter för användare, verksamhet och samhället Skapa designförslag som utgår från förväntade effekter Testa i användning Styr mot effekter

Beskriv förväntade verksamhetseffekter En varaktig förbättring för verksamheten och (i vissa fall) samhället Förbättringen skall gå att bevisa (mäta) Formuleras som syfte och mätpunkter

Syfte Syfte beskriver en konkret förbättring i verksamheten. Vad har blivit bättre? jobbar vi effektivare? VET användaren mer? har vi förändrat ett beteende? säljer vi mer? har någon ändrat inställning/upplevelse? Verksamhetsförändring innebär en konkret förändring. Vad har blivit bättre? säljer vi mer? VET användaren mer? (exempelvis PPM; medborgarna ska fatta medvetna beslut om sitt pensionssparande. FK: medborgare ska VETA att ärendet tagits emot, hur långt det har kommit, att reglerna följs...) har vi förändrat ett beteende? (iNatur!) jobbar vi effektivare? har någon ändrat inställning/uppelvelse? (exempelvis PPM; medborgarna ska fatta medvetna beslut om sitt pensionssparande. FK: medborgare ska VETA att ärendet tagits emot, hur långt det har kommit, att reglerna följs...)

Syfte Syftet formuleras som en mening. Undvik bisatser I början formulerar man kanske flera meningar. Det är helt OK och ofta nödvändigt tidigt i processen. Många av de tidiga syftena blir istället mätpunkter Fråga ”varför” tills du kommit till botten/toppen Verksamhetsförändring innebär en konkret förändring. Vad har blivit bättre? säljer vi mer? VET användaren mer? (exempelvis PPM; medborgarna ska fatta medvetna beslut om sitt pensionssparande. FK: medborgare ska VETA att ärendet tagits emot, hur långt det har kommit, att reglerna följs...) har vi förändrat ett beteende? (iNatur!) jobbar vi effektivare? har någon ändrat inställning/uppelvelse? (exempelvis PPM; medborgarna ska fatta medvetna beslut om sitt pensionssparande. FK: medborgare ska VETA att ärendet tagits emot, hur långt det har kommit, att reglerna följs...)

Tanketips Beskriver detta en verksamhetsförändring? Fråga "varför" tills du når botten Om vi uppnår det syftet beskriver, är vi nöjda då? annars: mätpunkt eller användningsmål Är denna förändring den som bäst för verksamheten framåt?

Övning: Vilka syften fungerar? Ett fönster mot informationen Effektivare remisshantering Syftet med projektet är att migrera till en ny teknisk plattform Tydliggöra möjligheterna för individens kunskaps- och kompetensutveckling Systemet måste vara enkelt att använda

Mätpunkter Mätpunkter beskriver hur man tänker mäta att syftet och användningsmål är uppfyllda. Man bestämmer en parameter Man bestämmer ett önskat värde för parametern Man bestämmer en teknik för att mäta Man bestämmer när mätningarna ska göras

Parametrar Subjektiva: det som användare upplever ”Fler medborgare skall uppleva att deras synpunkter tas om hand och åtgärdas snabbt och korrekt” Objektiva: det som går att entydigt mäta ”Åtgärder genomförs inom utlovad tid i x% av fallen”

Teknik för att mäta Subjektiva Objektiva Enkäter (årliga kundundersökningar, webbenkäter…) Fråga vid användningstest Objektiva Spåra användarens beteende i applikationen Mät i användningstest Antalet, %, SEK… Är det bättre med objektiva än subjektiva mått?

Tanketips Beskriver mätpunkten den förväntade effekten? Om alla dessa mätpunkter nås, har vi då nått önskade effekter? Har vi beskrivit vad, hur och när?

Summering och några råd Syfte med mätpunkter skapar möjlighet till insyn och styrbarhet …både i IT-projektet och efteråt! Syftet skall vara formulerat som en mening Minst 2 mätpunkter Inte fler mätpunkter än att ni orkar med att genomföra mätningarna Lätt att fastna i gamla tankemönster.

Användbarhet året runt Jonas Söderström, inUse

När pratar man om användbarhet? Praktiskt taget enbart i projekt När något nytt ska byggas

Användningskvalité skapas hela tiden! Webbplatser med information … Webbapplikationer IT-systemens förbannelse – exceptionell tröghet

Användbarhet året runt (Exemplet info-webbplatsen) Den effekt-ansvariges årskalender

Januari och juli Hur presterar webbplatsen i sökmotorerna? Terminologin förändras ”Utredningen om folkstyrets framtid” blir ”Demokratiutredningen” i media Sök på era kärnbegrepp

Februari och augusti Gå igenom länkar – kontrollera, reparera

Mars och september Fokusgrupp – användarintervjuer

April och oktober Se över texter och rubriker Skrivträning för webbredaktörer Redaktionella arbetsformer Sluta ”lägg ut” Sluta ”sprida information” Nytt motto: Vinn läsare

Maj och november Höststädning, vårstädning: Rensa bort gammalt material, arkivera Ofta relevant att ha sökning i aktuellt material och ”arkivsök” åtskilda

Juni och december Logganalyser Vilka sökord använder besökarna?

Fler möjliga aktiviteter att planera in Intervjua telefonväxeln, kundmottagare Jämför med andra myndigheter eller organisationer Kontrollera den egna organisationen Väntetider på svar på mejl

Exemplet webbapplikationer, system Kontinuerliga uppdateringar Informellt inlärningstillfälle försvinner

Nedåtlutande kunskapskurva Varför? Begränsade uppgifter Tidspress Inte möjligt att lära genom att se på när andra gör det Svårt att lära sig själv går kurs glömmer det mest använda / nödvändiga blir kvar Lasse ersätter Lotta!

Uppåtgående funktionskurva ny version Växer differensen mellan vad systemet kan och hur det utnyttjas? ny version ny version

Repetitionsutbildning? Träning, stöd, coachning, kontinuerlig uppföljning är nödvändig! Andra metoder: tävling, tips via mejl, filmer

Kom ihåg: Nyttan uppstår i användningen!

Allt fler applikationer och system Vart och ett kan ha hög användbarhet … men tillsammans med alla andra? De kan vara olika De används glest De tillhör inte det som jag uppfattar som mitt riktiga arbete Pålagor – inte arbete

Digital arbetsmiljö

effekt funktioner gräns- snitt

Tack för oss! Synpunkter, frågor, tankar… ingrid.ottersten@inuse.se jonas.soderstrom@inuse.se Inspiration www.inuseful.se